اختصاصی/ صفیر گیلان؛ کارگاه آموزشی یک روزه آسیب شناسی اجتماعی در حوزه اجتماعی و فرهنگی ویژه رسانه های محلی،پایگاه های خبری و خبرگزاریها با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن دکتررحمدل مجموع فرهنگی، هنری خانم الانبیا رشت به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با سخنرانی دکتر رضا امیدی،جانشین معاونت امورتوسعه و پیشگیری […]
اختصاصی/ صفیر گیلان؛ کارگاه آموزشی یک روزه آسیب شناسی اجتماعی در حوزه اجتماعی و فرهنگی ویژه رسانه های محلی،پایگاه های خبری و خبرگزاریها با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن دکتررحمدل مجموع فرهنگی، هنری خانم الانبیا رشت به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با سخنرانی دکتر رضا امیدی،جانشین معاونت امورتوسعه و پیشگیری بهزیستی ومسوول درمان و پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان گیلان برگزار شد.
مسوول درمان و پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه تا امروز در حوزه اعتیاد کارهای زیادی کردیم ولی موفق نشدیم گفت: رسانه به سان تیغ دو لبه عمل می کند که می تواند در این حوزه موفق تر باشد.
وی افزود:رسانه و پزشکان می تواند تاثیر گذار باشند زیرا گفتمانشان تاثیر گذار است.
امیدی با اشاره به اینکه فقر و ثروت مساوی در اعتیاد نقش دارد گفت: ما در حوزه اعتیاد با مشکلات زیادی روبرو هستیم و وضعیت کشور ما به دلیل هم مرز بودن طولانی با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر یعنی افغانستان وضعیت خوبی ندارد.
مسوول درمان و پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان گیلان به ترانزیت مواد مخدر در کشور ما گفت: علارغم تلاش زیاد و کشفیات ما نتوانستیم موفق باشیم.
ایشان همچنین به نشستن مواد مخدر در کشور ایران در این مسیر هدایتی مواد مخدر علارغم حضور فعالانه نیروی انتظامی گفت: قسمت اعظم این مواد در کشور ما توزیع می شود که ما را با مشکل اساسی روبرو می کند.
امیدی به هزینه و عوارض این مواد بر روی شخص گفت: فرد معتاد علاوه بر عوارض اجتماعی و اقتصادی در حوزه جسمی و روحی و روانی نیز آسیب می بیند.
وی با اشاره به اینکه اعتیاد باعث حرکات نادرست و ضرب و شتم و … می شود گفت: در جمعیت گیلان ما ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر بیمار اعتیادی داریم که این باعث پایین امدن سلامت روان جامعه و خانواده می شود.
اثر گذاری رسانه بر افکار عمومی در حوزه مواد مخدر و اعتیاد کم رنگ است
جانشین معاونت امورتوسعه و پیشگیری بهزیستی با اشاره به اینکه پیشگیری در این حوزه ضرورت دارد گفت: اگاه سازی و پر کردن اوقات فراغت جوان و نیز تکرار و تمرین مسائل دینی و ورود دادن ان در خانواده و جایگزین کردن فعالیت با کمک رسانه ها می تواند اثر گذار باشد.
وی ضمن تقدیر از رسانه که با انتقال اخبار در بخش دیداری و شنیداری و…گفت: علارغم اینکه رسانه ها زحمات زیادی می کشند ولی تا امروز اقدامالت مبارزه ای در رسانه کم بوده که نیازمند تغییرات ویژه است.
وی افزود: امروز در گیلان فعالیت رسانه ها بیشتر اطلاع رسانی است نه آگاه سازی گفت: رسانه ها باید تخصصی شوند تا اطلاعات و نظریات را به روز به خورد مخاطبان بدهند.
امیدی خاطر نشان کرد؛ رسانه در حوزه مواد مخدر و اعتیاد اثر گذاری کمی در افکار عمومی داشته که این ضعف رسانه اثر گذار بر ذهن و نگرش مخاطب است.
از معتاد چهره بیمار ترسیم کنیم نه مجرم
امیدی به ورود مواد مخدر جدید با رنگ و طعم و شکل متفاوت مثل گل در جامعه اشاره و افزود: برنامه اگاه سازی در شناساندن مواد مخدر باید مداوم و تکراری باشد.
ایشان خواستار مشارکت مردمی شد و افزود: امروز خیران و مردمان خیر اندیشبه فکر مسکن و جهاز و غیره برای افراد کمتر برخوردار هستند ولی کسی به فکر کمک به بیمار که گرفتاری بیماری اعتیاد است نیست.
امیدی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه به معتاد به عنوان مجرم نگاه می شود گفت: ۹۷ درصد مردم ما ادعایی ندارند که اعتیاد بیماری است و تنها ۳ در صد اعتیاد را بیماری می دانند و ما بقی به معتاد به عنوان مجرم نگاه می کنند.
مسوول درمان و پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان گیلان با تاکید بر اینکه امروز معتاد فرد ژنده پوش و با قیافه درب و داغون نیست بلکه یک جوان خوشتیپ و شیک پوشی است که به بهترین شکل در جمع حاضر می شود.
امیدی با بیان اینکه امروز خانواده ها نمی توانند به راحتی تشخیص دهند که کی اعتیاد دارد گفت: رسانه ها چهره معتاد برای خانواده به بهترین شکل نشان دهند.
این مسئول با انتقاد از رسانه های تصویری در نشان دادن چهره فروشندگان مواد مخدر و معتادان گفت: در زمینه مواد مخدر فیلم هایی که ساخته شده را ببینید در بیشتر این فیلم ها فروشنده مواد علاوه بر اینکه شیک پوش است در بهترین ویلا و با امکانات چون استخر و غیره تعریف شده و این خود بد آموزی دارد زیرا ما عادت کردیم انچه را می بینیم دلمان می خواهد و ضمیر ناخودآگاه ما خوبه را می بیند .
تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری
Wednesday, 27 November , 2024