صفیر گیلان؛“روح الله پوراسماعیلی” کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه برخی نمایندگان نه تنها نمایندگان مجلس فعلی بلکه در ادوار مختلف، در بودن یا نبودن مدیران شهری، استانی و حتی کشوری دخالت مستقیم داشته اند، گفت: گزینه معرفی می کنند و سیستم اجرایی را تحت فشار قرار می دهند که گزینه ی آن ها بر سر کار بیاید و اگر چنین نشود با ابزارهایی که قانون در اختیارشان گذاشته مانند استیضاح، طرح سوال، اخطار و … به خواسته ی خودشان می رسند این در حالی است که برای رسیدگی به این موضوع باید ساختارها تغییر کند تا نمایندگان از اختیاراتشان برای نظارت استفاده کنند نه دخالت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛روح الله پوراسماعیلی در رابطه بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس و تاکید ایشان بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، اظهار کرد: یکی از مولفه های اصلی در اداره نظام سیاسی تفکیک قوا است.
این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه دخالت قوا در امورات یکدیگر نظام سیاسی کشور را با چالش های مختلف مواجه می کند، تصریح کرد: برخی مسائل در حوزه تقنین و اجرا ریشه ساختاری دارد و می بایست از ابتدا قوانینی وضع می شد که امروز با مشکلات این چنینی روبرو نشویم.
پوراسماعیلی با بیان اینکه نمایندگان مجلس نه تنها مجلس فعلی بلکه در ادوار مختلف، در بودن یا نبودن مدیران شهری، استانی و حتی کشوری دخالت مستقیم داشته اند، بیان کرد: برخی از نمایندگان گزینه معرفی می کنند و سیستم اجرایی را تحت فشار می گذارند که گزینه ی آن ها بر سر کار بیاید و اگر چنین نشود با ابزارهایی که قانون در اختیارشان گذاشته مانند استیضاح، طرح سوال، اخطار و … به خواسته ی خودشان می رسند. پس در اینجا باید یک فکری برای تغییر این ساختار شود.
وی با بیان اینکه نمایندگان شان نظارت دارند اما شان دخالت ندارند، گفت: این مسئله در دو بعد مشکل ایجاد کرده است. یک اینکه دولت ها را در انجام رسالت شان دچار مشکل می کند و دولت ها نمی توانند افراد را متناسب با اهداف و برنامه هایشان در مناصب اجرایی بگمارند و از طرف دیگر هم موضع برخی نمایندگان مجلس به صورتی است که اگر به خواسته خود نرسند دولت را تحت فشار قرار می دهند.
اصلاح ساختاری باید انجام شود
پوراسماعیلی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختاری در این موضع باید انجام شود، گفت: باید نظام یک ساختاری بچیند و در نظر گرفته شود که اختیارات نمایندگان و مهم ترین وظیفه شان یعنی نظارت نمایندگان، چطور باید باشد؟
وی افزود: اینکه نمایندگان نظارت داشته باشند که شخص بدی گماشته نشود یا شخص خوبی بیاید خوب است اما اینکه مصداقی ورود کند، مشکل زا است و مردم در این جریان لطمه می بییند و حقوق شان تضعیف می شود.
این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: در دوره های مختلف مجلس، شاهد بودیم که برخی نمایندگان حتی در انتصاب پایین ترین پست ها مانند بخشداران و حتی دهیاران دخالت کرده اند و اجازه نمی دهند نظر دولت اعمال شود.
وی با بیان اینکه کمتر دیده شده که این اعمال دخالت ها در جهت سالم سازی و بهبود وضعیت مردم باشد، اذعان کرد: عموما این دخالت ها بر اساس مناسبات سیاسی است که نمایندگان برای حفظ خودشان در دوره های آینده انتخابات انجام داده اند و این موضوع را به کرات در جاهای مختلف دیده ایم.
سیستم انتخابات ما باید اصلاح شود
این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه سیستم انتخابات ما هم باید اصلاح شود، گفت: سیستم گزینش افراد باید اصلاح شود و هرکسی وارد نشود. در کشورهای مختلف می بینیم که گزینه های انتخابات مجلس باید مراحل مختلف را طی کنند، آزمون علمی بدهند. متخصص باشند. مراجع مختلف باید در رابطه با آن ها نظر دهند و مهم تر از این ها حزب باید معرفی کند.
وی با بیان اینکه اختلاف نظر در ایجاد حزب زیاد است، بیان کرد: مثلا احزاب باید مردم ساخته باشند نه دولت ساخته، باید پیگیر مطالبات مردم باشند این در حالی است که ما الان حزب مردمی نداریم.
پوراسماعیلی تصریح کرد: در گذشته بحث استانی شدن انتخابات مطرح شد که بر اساس آن احزاب گزینه معرفی می کردند اما به سرانجام نرسید.
وی با بیان اینکه باز هم تاکید می کنم این ضعف در دوره های مختلف مجلس وجود داشته است، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه به نظر شما چند درصد از نمایندگان گیلان در انتصابات دخالت داشته اند، گفت: به نظر من بیش این دخالت ها در برخی مواقع به ۷۰ درصد هم رسیده است و من حالا خیلی کف موضوع را گرفته ام و به نظرم این موضوع در کل کشور عمومیت داشته است.
این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه فرماندار مجری تحقق اراده دولت در شهرستان ها است، گفت: اما وقتی در این موضوع نماینده ها دخالت کنند، اگر اراده نماینده توسط فرماندار محقق نشود چه اتفاقی می افتد؟ فرماندار توسط فشارهای نماینده حذف می شود آن هم با سوء استفاده از ابزار های قانونی. به همین جهت می گویم برخی موضوعات به لحاظ قانونی مشکل دارد.
قانون نباید حفره داشته باشد؛ دنیا با نظارت هوشمند پیش می رود
وی با اشاره به اجرای عادلانه سازی ارز ترجیحی، گفت: دیگر نمی توان با روش های سنتی نظارت انجام داد. نمی شود هربار ناظر به مغازه ها رفته و با صاحب مغاره ها کلنجار برود، این در حالی است که گاهی شده حتی ناظر و متناظر با هم تخلف می کنند. پس باید نظارت ها هوشمند باشد و از مرکز نظارت شود.
این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه وقتی قانون خوبی نوشته شود و ساختار خوبی تعریف شود خود به خود مفاسد مرتفع می شده و جلوی فساد گرفته می شود، تصریح کرد: دنیا الان با نظارت هوشمند پیش می رود. چین با یک میلیارد نفر جمعیت چه تعداد پلیس نیاز دارد که بر مردمش نظارت کند؟ پس باید ساختارها درست تعریف شود و قانون نباید حفره داشته باشد تا برخی از این حفره ها سواستفاده کنند.
وی با اشاره به ویژگی های نماینده انقلابی، گفت: رهبر انقلاب به نمایندگان تاکید کردند که معنویت را در خود تقویت کنید. یکی از مشکلات ساختاری ما این است که راحت می توان به نمایندگان پیشنهاد داد که برخی طرح ها و لوایح تصویب شود و عده ای منفعت های کلان ببرند، این در حالی است که اگر نماینده ای تقوای فردی و معنویت را در خود تقویت کرده باشد به بالاترین پیشنهادها هم نه می گوید که از این جنس نمایندگان هم داریم که اهل رعایت هستند.
نماینده انقلابی باید تعهد و تخصص بالا داشته باشد
پوراسماعیلی ادامه داد: محیط بودن نمایندگان به مسائل هم مهم است. به استثنا یک تعداد از نمایندگان شاخص، بقیه به برخی مسایل و وظایف خود محیط نیستند. الان در رابطه با مسائل اقتصادی کلان، چند درصد از نمایندگان ما تخصص دارند؟ و این مهم هم بر می گردد به انتخاب ما در انتخابات.
وی در پایان با بیان اینکه نمایندگان انقلابی ما باید تعهد و تخصص بالا داشته باشند، خاطرنشان کرد: انتقاد حق است اما نباید طوری شود که مخرج مشترک با دشمن داشته باشیم.
- منبع خبر : 8 دی نیوز
Sunday, 24 November , 2024