طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت در کشور، با کاشت ۱۰۰ اصله نهال در هنرستان فنی و حرفه ای شهید خلیل حیدری فومن آغاز شد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛رسول نوروزی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فومن امروز(یازدهم آذر) همزمان با سالروز در گذشت میرزا کوچک جنگلی در  مراسم آغازپویش درختکاری در هنرستان فنی و حرفه ای شهید خلیل حیدری  فومن با اشاره به اجرای طرح سراسری کاشت یک میلیارد  درخت در کشور، اظهارکرد:شهرستانم فومن هم در این طرح سهم بسزایی دارد  که طی بازه زمانی چهارساله باید کاشته شود.
نواختن زنگ سبز کاشت یک میلیارد درخت به نام میرزا کوچک جنگلی در اراضی فومن
نوروزی با بیان اینکه نهال های جنگلی ما که پهن برگ هستند هنوز خزان نکردند و لذا فعلا” ما نهال گلدانی برگ سوزنی را نمادین انجام و در آخرهای دی ماه همزمان با طرح کاشت یک میلیارد درخت از درختان بومی  و سازگار منطقه استفاده خواهیم کرد.

وی یادآورشد: در این طرح تلاش شده در کاشت درختان تنوع گونه های مختلف را داشته باشیم که در ۷۰ هکتار از زمین های شهرستان  برنامه داریم و ادارات و نهادها و همه می توانند در این طرح با ما همکاری داشته باشند و ما نهال در اختیارشان می گذاریم.

نوروزی با اشاره به اینکه همزمان با فرارسیدن یازدهم آبان ماه سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با نواختن زنگ سبز در هنرستان شهید خلیل حیدری برگزار شد گفت:امروز چند اصله نهال غرص گردید.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فومن با بیان اینکه حفاظت و نگهداری از این نهال ها یک وظیفه همگانی است گفت:در مناطق باز نگهداری را یگان حفاظت بر عهده دارند و در مکان بسته با خود مجموعه و مسئولان است.

وی با بیان اینکه در طرح کاشت درختان در استان باید برنامه بگونه ای باشد که از گونه های سازگار با اقلیم استان استفاده شود، عنوان کرد: توصیه می شود بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد هم که در این طرح مشارکت می کنند، برای اجرای درست آن از نظرات کارشناسان ما استفاده کنند.

امیدواریم درختانی که در این طرح کاشته می شوند، در بحث نگهداری و حفاظت از آنها هم اقدامات خوبی انجام گیرد تا به عنوان یک میراث از امروز برای آیندگان آن را برجای بگذاریم.

فناوری جایگزین طبیعت نمی شود

*فناوری جایگزین طبیعت نمی شود*

فرامرز مرجانی فرماندار شهرستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز به مناسبت ۱۱ آذر مراسماتی در استان به یاد سردار جنگل میرزا کوچک جنگلی برگزار است گفت: لزوم حفظ طبیعت، جنگل کاری یک اقدام بایسته و ضروری است .

فرماندار فومن تاکید کرد؛ما به وجود میرزا کوچک و همه ی  بزرگان تاریخ کشور و استانمان افتخار می کنیم زیرا میرزا در استان ما در راستای پیاده نمودن احکام دین بود و منیاتوری دین را در گیلان پیاده کرد و در تنهایی جنگید و تنهایی به شهادت رسید.

مرجانی با بیان اینکه میرزا در مقابل دو ابرقدرت روس و انگلیس و خائنان داخلی به سختی ایستاد ولی یک قدم از هدف خود عقب نشینی نکرد گفت:حفظ مشاهیر و بزرگان و شهدا یک وظیفه است زیرا امروز بسیاری از استانها از نداشتن مردانی بزرگ چون میرزا کوچک حسرت می خورند.

وی با بیان این که آلودگی طبیعت و قطع درختان، سلامت محیط زیست را تهدید می کند، اظهار کرد: فناوری جای طبیعت و جنگل را نمی گیرد.

فرماندار شهرستان با تاکید بر این که نفس زمین به جنگل ها وابسته است، گفت: به فرموده رهبری، این نهضت کاشت درخت باید با موفقیت اجرا شود.

مرجانی نهضت کاشت یک میلیارد درخت را در این موقع از سال یک پویش ملی برای به یاد ماندن نام نهضت میرزا و بزرگی میرزا در ۱۱ آذر به فرموده مقام معظم رهبری خواند و گفت: نهضت میرزا نهضت کاشا درخت برای حفظ طبیعت و جنگل است.

 

 

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری