صفیر گیلان؛مردم رشت همراه با یک شاخه گل از مهمانان ویژه حرم رضوی از میدان بسیج (صیقلان) آغاز و تا حرم مطهر حضرت فاطمه اُخری سلام الله علیها استقبال کردند.‌

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛خدام رضوی به همراه پرچم متبرک حرم مطهر علی بن موسی الرضا( ع)با حضور در میدان صیقلان رشت مورد استقبال ویژه مردم رشت همراه با یک شاخه گل قرار گرفتند.است

در این استقبال بی نظیر که از میدان بسیج (صیقلان) آغاز و تا حرم مطهر حضرت فاطمه اُخری سلام الله علیها ادامه داشت، در این مسیر که با نوای خاص صلوات علی بن موسی الرضا(ص) همراه بود فضای شهر رشت مملو از عطر رضوی شد.‌

کاروان زیر سایه خورشید از آغاز دهه کرامت مهمان مردم گیلان شدند و تا پایان این دهه از ۸۰۰ نقطه گیلان بازدید خواهند کرد.‌

خواهر امام رضا(ع)

آستان مقدس حضرت فاطمه اُخری خواهر امام رضا(ع) پرآوازه ترین قطب مذهبی گیلان مرواریدی درخشان در دل سرزمین سرسبز و ریبای گیلان و جلوه گاه راز و نیاز با خدا است.

-گرچه امام رضا (ع) بیشتر بین شیعیان به دلیل فاصله فراخ مرقد مطهر وی تا بقیع و شهر کاظمین محل مدفن پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم(ع) به غریب ملقب شده ، اما بوی غربت واقعی را فقط از مرقد مطهر خواهر تنی ایشان بانو فاطمه اخری در رشت می توان استشمام کرد.

مرقد این بانوی بزرگوار از قرون گذشته تا کنون از معرفی در بین شیعیان و مسلمانان آن گونه که در خور شان ایشان است پوشیده و غریب مانده و تعداد کمی از شیعیان و حتی مردم کشور و استانهای همجوار گیلان از وجود مرقد ایشان در رشت باخبر هستند.
نام اصلی ایشان فاطمه اخری است، وی دختر چهارم امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است که پس از شهادت پدر بزرگوارش بر اثر ظلم و جور حکومت عباسی به دیلمان سفر کرد و در سن ۲۴ سالگی به علت بیماری درگذشت.
سبط بن جوزی از مورخان اسلامی به هنگام شمردن خواهران تنی حضرت رضا(ع) و اولاد امام موسی کاظم(ع) از چهار دختر به نام فاطمه یاد کرده است: فاطمه کُبری(س)، فاطمه وُسطی (س)، فاطمه صُغری(س)، فاطمه اُخری(س).
علامه مجلسی نیز به پیروی از ابن جوزی در بحارالانوار از فاطمه های چهار گانه به عنوان فرزندان امام موسی کاظم (ع)یاد کرده است که حضرت معصومه(س)، همان فاطمه کبری است که بارگاه ایشان در شهر قم واقع است.
گفته می‌شود که بارگاه حضرت فاطمه وُسطا(س) در شهر اصفهان وجود دارد، مزار حضرت فاطمه صُغری(س) مشهور به بی‌بی هیبت در کشور آذربایجان (بادکوبه) است و بارگاه مبارک فاطمه اخری(ع) در شهرستان رشت و در منطقه خواهر امام در نزدیکی خیابان استاد مطهری واقع است.
تاریخ تولد فاطمه اخری (س) ۹۷۱ هجری در مدینه و تاریخ وفات ایشان ۹۹۵ هجری قمری در گیلان است.
در باور مردم گیلان، وی به همراه برادرانش سید جلال ‏الدین اشرف و میر شمس الدین (علیه السلام) به گیلان مهاجرت ‏کرد و در زمان حکومت سیّد در رشت، از دنیا رفته است‎.‎

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری