با حضور فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی گیلان؛

کلنگی از جنس گل محمدی و رایحه خوش گلاب در گیلده شفت به زمین نشست

  پرینت
کلنگی از جنس گل محمدی و رایحه خوش گلاب در گیلده شفت به زمین نشست
شناسه خبر : 79338 | تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1403 - 9:39 | 52 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

اختصاصی/صفیر گیلان،همزمان با مراسم روز مزرعه گل محمدی و با حضورصالح محمدی  رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نقدی فرماندار شفت و یوسف زاده  رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب گیری در منطقه گیلده شفت به زمین زده شد.

مهدی نقدی در مراسمی به مناسبت روز ملی گل محمدی و مزرعه در گیلده شفت اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی شفت و رویش گل‌های محمدی در منطقه جیرده علی الخصوص گیلده، هر ساله این شهرستان میزبان بیش از ۵ هزار نفر گردشگر در قالب تورهای گلاب گیری در بازه زمانی اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه است.

جشنواره گل محمدی و گلاب گیری با هدف توسعه صنعت گردشگری

وی با بیان اینکه جشنواره گل محمدی و گلاب گیری با هدف توسعه صنعت گردشگری و ایجاد نشاط و شادابی در روستای گیلده شفت برگزار می‌شود، افزود: جشنواره گلاب گیری در این شهرستان ظرفیت سنتی و بومی بسیار خوبی برای معرفی در استان برای توسعه صنعت گردشگری ایجاد کرده است.

نقدی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر رشد زیر کشت گل محمدی در روستاهای شفت علاوه بر کار آفرینی رونق اقتصادی نیز داشته است، گفت: سالانه بیش از ۵ تن لیتر گلاب در این شهرستان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ هکتار از باغات شهرستان شفت گل محمدی کشت می‌شود، گفت: بیش از ۱۵ روستا در شهرستان محصول گل محمدی را پرورش می‌دهند.

نقدی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود که امسال بیش از ۶۰ تن گل محمدی از باغات شهرستان شفت برداشت شود، بیان کرد: بیش از ۵ تن گلاب ناب و ۲ تن عرقیجات مختلف استحصال می‌شود.

نقدی با اشاره به اینکه در جشنواره سال گذشته مسیر ورودی و خروجی این مراسم بدون آسفالت و برای حضور گردشگران با مشکلات مواجه شد، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته مسیر برگزاری جشنواره گلاب گیری روستای گیلده به ۳ کیلومتر و با اعتباری بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آسفالت و به بهره برداری رسید.

پرداخت تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به کشاورزان مزرعه دار گل محمدی

وی تصریح کرد: با مشارکت و همدلی مسئولان شهرستان و مردم به استقبال هشتمین جشنواره گلاب و گل محمدی شهرستان در اواخر خرداد ماه در شهرستان شفت خواهیم رفت.

فرماندار شفت افزود: خوشبختانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان برای مزرعه گلاب و گلاب گیری در شهرستان شفت پرداخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه معرفی آئین‌ها و فرهنگ‌ها از جمله عناصر تقویت گردشگری در شفت است، افزود: جذب گردشگر در این شهرستان نباید تنها متکی بر جاذبه‌های طبیعی و میراثی باشد و می‌طلبد تا با تلاش و پرداختن به آئین‌ها و سنن اصیل هر روستا نسبت به توسعه پایدار گردشگری اقدام کرد.

فرماندار شفت بر حفظ سنت‌ها و آداب رسوم محلی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر با تلاش مردم منطقه صنعت گلاب گیری در کنار اماکن دیدنی شفت به پدیده‌ای برای جلب گردشگران شده است.

سیاست سازمان جهاد کشاورزی گیلان دستیابی به حلقه نهایی زنجیره ارزش گل محمدی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در حاشیه این مراسم گفت: ۱۵ روستا در شهرستان شفت به کشت و کار پرورش گل محمدی می پردازند.

صالح محمدی گفت: ۱۳ کارگاه گلاب‌گیری به صورت سنتی و ۲ کارگاه به صورت نیمه سنتی فعالیت دارند و به تولید ۷ هزار لیتر گلاب و عرقیات در این شهرستان می‌پردازند.

وی افزود: ۸۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول به پرورش گل محمدی هستند.

صالح محمدی گفت؛متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری آن درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، موجب آسیب‌پذیری اقتصاد کشور شده است و یکی از راههای مقابله با این چالش ها، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی شود.

وی یادآور شد: در مقایسه با گیاهان دیم مانند گندم، جو و حبوبات، گیاهان دارویی سازگار با محیط می تواند عملکرد قابل ملاحظه ای تولید نماید که از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه باشد.

محمدی تاکید کرد: گل محمدی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گونه‌های گل رز است که سه سال طول می‌کشد تا به مرحله گلدهی اقتصادی برسد و با توجه به زمین‌های مستعد و امکانات موجود در گیلان، امکان افزایش سالانه ۵۰ هکتار گلستان گل محمدی در این استان وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح گرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بالغ بر ۱۸۵ تن گل محمدی در ۱۲۱ هکتار با ارزش اقتصادی ۹۳ میلیارد ریال در گیلان برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تعداد بهره برداران این فعالیت را در استان بیش از ۲۵۰۰ بهره بردار دانست و گفت: علاوه بر شفت، ارتفاعات رودسر، املش، سیاهکل، رودبار، تالش و آستارا مناطق مستعدی برای کشت گل محمدی در گیلان هستند.

شهرستان شفت در تولید گل محمدی و گلاب گیری رتبه اول استان را دارد

وی افزود:زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های شهرستان شفت در زمینه پرورش گل محمدی و گلاب‌گیری خاطرنشان کرد: این شهرستان در تولید گل محمدی و گلاب گیری با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت رتبه اول را در استان گیلان به خود اختصاص داده است و در حال حاضر سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان شفت ۳۰ هکتار بوده که پیش بینی می گردد بالغ بر ۶۰ تن محصول تر با ارزش اقتصادی ۳۰ میلیارد ریال از باغات شهرستان برداشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان تعداد روستاهای زیر کشت گل محمدی را در شفت ۱۵ روستا دانست و گفت:۱۳ کارگاه گلاب‌گیری به صورت سنتی و ۲ کارگاه به صورت نیمه سنتی به تولید ۷ هزار لیتر گلاب و عرقیات در این شهرستان می‌پردازد و ۸۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول به کشت و کار گل محمدی هستند.

وی در خاتمه به برنامه های سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه به منظور ترغیب سطح زیرکشت گل محمدی در استان پرداخت و گفت: تشویق باغداران و فعالین در تولید و توسعه سطح زیر کشت این محصول در طی دو سال متوالی، توزیع نهال رایگان گل محمدی، اعطای تسهیلات کم بهره در توسعه باغات و صنایع فرآوری گلابگیری و همچنین حضور محققین معین مرکز تحقیقات در برگزاری کلاس ها و کارگاههای آموزشی از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی گیلان بوده است.

//در پایان این مراسم از باغداران و تولید کنندگان گل و گلاب محمدی تجلیل به عمل آمد و همچنین روستای «گیلده» میزبان روز ملی گل محمدی و مزرعه شد.

گفتنی است روز مزرعه گل محمدی قرار بود پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی گل محمدی و گلاب‌گیری در روستای گیلده شفت برگزار شود که به دلیل بارندگی شدید و شرایط جوی برگزاری این برنامه به امروز منتقل شد.

عکس؛زلیخا صفری راسته کناری

 

  • نویسنده : تنظیم گزارش ؛زلیخا صفری راسته کناری
برچسب ها
نوشته های مشابه
روح بلند عالم ربانی و روضه خوان اهل بیت علیهم السلام(سید محمد حسن صفوی) به ملکوت اعلا پیوست+جزئیات خاکسپاری
اربعین رویداد تمدن ساز با شعار «کربلا تا طریق الاقصی»
تخریب یک ویلای غیرمجاز در حیدر آلات فومن
اعزام ۳۰ نفر از خبرنگاران گیلان در راستای پوشش تولیدات رسانه‌ای اربعین حسینی
تاثیر بازگشایی خیابان ها در کاهش معضل ترافیک / لزوم احداث پارکینگ طبقاتی در خیابان تختی
رشد ۸ درصدی بیمه زنان خانه دار در تامین اجتماعی گیلان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.