صفیر گیلان؛خدمت بین دانا یارانه ۲ میلون تومانی تعیین شده دولت را برای مراکز اعصاب و روان کافی ندانست و گفت: در سال گذشته سه مرکز ما به دلیل مشکلات مالی مدیران مراکز در ارائه خدمات و خانواده ها که توان پرداخت ندارند تعطیل شد.

اختصاصی/ صفیر گیلان؛ سید مهدی خدمت بین دانا  سلامت روان و جسم را یکی از پایه های اصلی یک جامعه سالم و پویا دانست و اظهار کرد: سازمان بهزیستی از سال ۵۹ با هدف نگهداری از معلولان تاسیس شد، اما با توجه به مواجهه جامعه با آسیب های اجتماعی، هم حمایت از آسیب دیدگان و هم پیشگیری را در دستور کار خود قرار داد

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۱۰۳ مرکز توانبخشی ، مراقبتی، شبانه روزی، روزانه، اتیسم و حرفه آموزی و ۶ مرکز اعصاب و روان در گیلان مشغول به فعالیت هستند که دوتا بانوان و چهارتا آقایان است، گفت: گیلان نیازمند ۴ مرکز اعصاب و روان دیگر است زیرا ما در رشت و شهرستان شفت و تالش این مراکز را داریم.

وی با تاکید بر اینکه در مراکز اعصاب روان ما ر گیلان ظرفیت پذیرش نداریم گفت:مسئولان مراکز هم رقبت نمی کنند مرکز بزنند زیرا سهم یارانه دولت پایین  است.

خدمت بین دانا به استقرار پایگاه‌های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه نشین و ارائه خدمات به ساکنان اشاره و اضافه کرد: طبق سیاست ابلاغی بهزیستی کشور در سال گذشته تمام پایگاه‌های خدمات اجتماعی فعال در گیلان تعطیل و وظایف آن به مراکز مثبت زندگی مستقر در این محلات واگذار شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان به حمایت این مراکز از افراد آسیب دیده در محلات اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات تخصصی، ارجاع درون و برون سازمانی گروه‌های هدف در راستای توانمند سازی آموزشی و شغلی آنان و پرداخت انواع کمک هزینه‌های حمایتی از جمله این حمایت‌ها است.

وی یارانه ۲ میلون تومانی تعیین شده دولت را برای مراکز اعصاب و روان کافی ندانست و گفت: در سال گذشته سه مرکز ما به دلیل مشکلات مالی مدیران مراکز در ارائه خدمات و خانواده ها که توان پرداخت ندارند تعطیل شد.

رئیس بهزیستی گیلان افزود: بیماران اعصاب و روان نیازمند حمایت اصولی هستند اگر امروز به کمک خیران نیک اندیش برای ترمیم شرایط نامناسب خدمات درمانی آنان اقدامی صورت نگیرد در آینده نیزدیک مشکلات جدی  در سطح گیلان در این حوزه ایجاد خواهد شد.

وی امار سالمندی را  در کشور به گیلان اختصاص یافته مطرح نمود و گفت:۲۶ درصد از جمعیت سالمندان گیلان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و ۳۹ درصد نیز تحت پوشش نهاد بیمه‌ای صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی است

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه در این هفته نمایشگاه توانمندی‌های جامعه هدف بهزیستی در ۱۰ غرفه در محوطه این اداره کل برگزار می‌شود، افزود: توانمندسازی جز برنامه و اهداف بهزیستی است.

واگذاری ۷۳ واحد مسکن مددجویی گیلان در هفته بهزیستی

مدیرکل بهزیستی گیلان در ادامه از تخصیص وام بلاعوض ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی برای خرید مسکن خانواده های دو معلول به بالا خبر داد و گفت: در هفته بهزیستی امسال و به صورت همزمان با کشور ۷۳ مسکن مددجویی را به بهره برداری خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰۰ متقاضی در نهضت ملی مسکن داریم، عنوان کرد: مسکن های خودمالکی نیز به بنیاد مسکن معرفی خواهند شد.

خدمت بین دانا با بیان اینکه در بحث خوداشتغالی جامعه هدف به افرادی که مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشند تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، ادامه داد: افرادی که نیز فاقد آموزش‌های لازم باشند نیز به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی تا به صورت رایگان آموزش دیده و مدرک دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار نفر از افراد در صف انتظار برای پوشش بهزیستی هستند، ادامه داد: بهزیستی گیلان ۳۷ هزار مستمری بگیر و تحت پوشش دارد حدود ۱۰ هزار از این پرونده‌ها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، طلاق و خودکشی را از جمله آسیب های اجتماعی نگران کننده جامعه دانست و عنوان کرد: رسیدگی به کودکان کار از طریق سامانکده های شهرداری ها صورت می گیرد؛ البته آموزش مهارت های زندگی را برای این کودکان در دستور کار داریم.

وی همچنین از تشکیل ۸۰۰ پرونده متقاضی فرزندخواندگی در گیلان خبر داد و اظهار کرد: خانواده های متقاضی به سامانه بهزیستی کشور مراجعه و ثبت نام کنند.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری