بانوی معلمی که حالا به آرزوی دوران کودکیش دست یافته و معلم نمونه کشور شده معتقد است برای فراگیری علم، ذهن نیاز به آرامش دارد و میگوید:در وهله اول برای آرامش خاطر دانشآموزانم تلاش میکنم.
خانم فتحیزاده که در جمع هفت معلم نمونه کشور مقام تخست را کسب کرده میگفت با توجه به اینکه رقابت تنگاتنگ بود نهایتاً انتظار منتخب استانی را داشت ولی لطف خداوند شامل حالش شد و در مرحله کشوری، منتخب نمونه شد و از این اتفاق شاد و خوشحال است و از اینکه نتیجه زحمات خود را در طی این سالها دیده عزمش برای معلمی جدیتر شده است.
وی، کارشناس روانشناسی عمومی با ۱۱ سال سابقه تدریس، معلم پایه پنجم مقطع ابتدایی از مدرسه سید جمالالدین بخش سنگر از توابع شهرستان رشت است که هفت سال سرگروه آموزشی منطقه بود و خودش تصمیم گرفت در روستایی محروم معلمی کند چون بر این باور بود که باید بچههای روستایی هم معلمی داشته باشند که به آنها عشق بورزد.
معلم نمونه کشور می گوید: از دوران تحصیل یادم میآید که میگفتند: معلمی شغل انبیاست و خب برای اینکه معلم نمونه شوی باید شبیه انبیا باشی و برای تربیت آماده؛ یعنی برای معلمی هم خلاق باشی هم بیگانه با کار در ساعات اداری، هم به روز باشی و خلاق نوآور، هم پیگیر تکالیف و کار کلاسی.
این بانوی معلم معتقد بود که نباید در آموزش فقط به کتب درسی اکتفا کرد و اخلاق در کنار آموزش دروس برای رشد انسانیت خیلی مهمتر است که در این باره میگوید «من به مسائل پرورشی و اعتقادی دانشآموزانم توجه جدی دارم زیرا باید با معرفتشناسی سطح دانشآموزان را بالا ببریم زیرا حقیقتاً وظیفه معلم انسانسازی است».
برای نمونه شدن در کشور که نمیشود فقط به ساعات اداری بسنده کرد؛ معلم نمونه گیلانی نیز با من همنظر است و میگوید «کلیپهای آموزشی را به جهت تثبیت یادگیری بچهها در پیامرسان شاد بارگزاری میکنم تا دانشآموزان غایب نیز از درسها عقب نمانند و هر سؤالی داشته باشند همانجا مطرح میکنند و من هم پاسخ میدهم». معلم نمونه کشوری درباره ویژگی های دهه هشتاد و نودی ها می گوید : «با نسلی جسور و بیپروا روبه هستیم، بچههای باهوش در عصر فضای مجازی، فناوری و تکنولوژی، معلمها نیز باید با همسویی در جهت ارتقای دانش روز و داشتن اطلاعات کافی، حرکت روبه جلو داشته باشند در واقع یک معلم باید آنقدر توانمند باشد که نه تنها از دانش آموز عقب نیفتند بلکه یک گام جلوتر باشد تا در پاسخگویی نیاز دانش آموز قدرت اقناع داشته باشد.»
خانم فتحی زاده معتقد است که گفتوگو از عقاید و پاسخ گویی به شبهات و اقناعسازی دانشآموزان، باعث رشد و شکوفایی دانشآموز میشود و در این عرصه درجا زدن و منفعل بودن معنا ندارد و در ادامه میگوید: «به این نکته توجه کنیم که یاددهی و یادگرفتن مکمل هم هستند، یک معلم هم باید دغدغه آموزش بهتر را داشته باشد و هم دغدغه و تلاش جهت رشد علمی خود برای افزایش سطح علمی، آموزشی و تربیتی خود.»
Saturday, 23 November , 2024