صفیر گیلان؛مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فومن با حضور مجید الهیان قائم مقام دادگستری استان گیلان و علیرضا مهدی پور معاون منابع انسانی دادگستری استان گیلان و جمعی از قضات و کارمندان دادگستری فومن، مسئولان دولتی، نظامی و انتظامی صبح امروز در دادگستری شهرستان فومن برگزار شد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ در روز دوشنبه مورخ ۲ خرداد ۱۴۰۱، مراسم تودیع و معارفه دادستان شهرستان فومن با حضور مقامات استانی و شهرستانی برگزار شد.

مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فومن با حضور مجید الهیان قائم مقام دادگستری استان گیلان و علیرضا مهدی پور معاون منابع انسانی دادگستری استان گیلان و جمعی از قضات و کارمندان دادگستری فومن، مسئولان دولتی، نظامی و انتظامی صبح امروز در دادگستری شهرستان فومن برگزار شد.

الهیان؛اجرای عدالت هدف اصلی دستگاه قضایی است

مجید الهیان قائم مقام دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه هدف از قضاوت اجرای عدالت است تصریح کرد: قضاوت دارای شان عظیم و بالایی در دین اسلام بوده و از جمله مشاغل دشوار و سخت است.

وی احقاق حقوق عامه را یکی از وظایف دستگاه قضایی عنوان نمود و اظهار داشت: احساس امنیت ازجمله مصادیق حقوق عامه است و دادسراها باید در حفظ امنیت و آرامش مردم اهتمام ویژه داشته باشند.

براری؛اصلاح مجرم اولین رویکرد دادستان ایران عقیده

براری رئیس دادگستری شهرستان فومن نیز در این مراسم ضمن تکریم از زحمات شش ساله حاج‌آقا ایران‌عقیده  گفت:برای برادر عزیزمان که مدیری کاردان و فهیم و مدبر در طول چندین سال در شهرستان رشت  خدمت کردند نیز ارزوی موفقیت دارم.

وی ایران عقیده را  دادستانی پرتلاش خواند  که شدت عمل ایشان و پیشگیری‌های ایشان در خصوص حقوق عامه بسیار قابل تقدیر است.
براری دادستان سابق  فردی با صراحت برخورد که به هیچ فردی اجازه دخالت و… به قضاوت را نمی‌داند خواند و گفت:اصلاح مجرم در اولویت ایشان بود و سپس درباره مجازات مجرم فعالیت می‌کردند.

وی افزود؛ جناب دادستان ایران عقیده در برخوردهای پیشگیرانه ایشان که اولویت داشت و سپس برخورد قضایی را صورت می‌دادند اشاره و افزود:ایشان در خصوص همکاری با ادارات و پس از قطع یقین رسیدن به جرم سپس دستور برخورد قضایی می‌دادند.

براری از دادستان سابق در امور مربوط به زندانیان که بسیار سرکشی و نظارت می‌کردند و هر هفته از نزدیک به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌کردندنیز اشاره نمود و گفت: در آزادی زندانیان مالی و غیرعمد تلاش می‌کردند.

رئیس دادگستری فومن با بیان اینکه جناب ایران عقیده  در جایگاهی بالاتر در استان ارتقا یافته و فعالیت می‌کنند گفت:
آقای قربانزاده سال‌ها در شهرستان رشت فعالیت قضایی داشته‌اند که از امروز به‌عنوان دادستان شهرستان همیشه قهرمان و پیروز فومن معرفی می‌شوند

فکور؛مجازات در قانون، ابزاری بازدارنده است

فکور فرماندار شهرستان در این مراسم با بیان این که امنیت یکی از ضروری ترین و اساسی ترین نیازهای زندگی روزمره است، اظهار کرد: دستگاه های امنیتی باید به شیوه ای عمل کنند که مردم دغدغه نداشته باشند. امنیت زیربنای توسعه است، اما فقط منحصر به دستگاه های امنیتی و انتظامی و قضایی نیست.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای امنیت و همچنین مشارکت ادارات و دستگاه های اجرایی و نهادهای فرهنگی در بحث پیشگیری از وقوع تخلف، به مزایای و فرصت های حاصل از این امر پرداخت و افزود: اگر در دستگاه قضا اجرای احکام درست باشد کار به جایی نخواهد رسید که پرونده تشکیل پرونده و هزینه ها افزایش یابد.

دستگاه قضا مانع زداست

فکور با بیان اینکه دستگاه قضا عدالت را اجرا و مردم این دستگاه را به عنوان پناهگاه بشناسند
گفت:اگر چه دستگاه قضا درست کار انجام داده و تلاش می کنند تا تخلفات درست هدایت و راه درست را متخلف انتخاب کند.

ایشان تاکید کردند؛دستگاه قضا را مانع ندانیم دستگاه قضا مانع زداست و اگر حقوق رعایت شود که دقیقا” اینگونه است دستگاه قضا حقوق عامه را نگاه می کند.

فکور به تعامل و همراهی در دستگاه قضا اشاره و افزود:جایگاه دادستان ویژه است و نقش مهم در امنیت شهرستان دارد.

ویاظهار کرد جناب  براری از قضات  خوب ما هستند که در سمت رئیس دادگستری به شهرستان خدمت می دهند   و با تعامل،حل مشکل و ارائه تریق و نقش هدایتگری خیلی از مشکلات را برطرف می کنند.
وی ایران عقیده  را پشتوانه ضابطین شهرستان خواند و گفت: جایگاه دادستان ویژه است و نقش مهم در امنیت شهرستان دارد

فکور با اشاره به این که مجازات در قانون، ابزاری بازدارنده است، بحث هدایتگری را مورد توجه قرار داد و گفت: هدف از مجازات هدایت متخلفان به راه درست است.

وی با اشاره به وجود تعامل سازنده میان دستگاه های دولتی و دستگاه قضایی در شهرستان، اظهار امیدواری کرد با همکاری میان مسئولین، مشکلات مردم کاهش یابد.

ایران عقیده؛مباهات می کنم روضه خوان امام حسین (ع) هستم

حجت‌الاسلام ایران‌عقیده دادستان سابق فومن در مراسم تکریم خود گفت:عدالت و اجرای عدالت اول به خود فرد است و انسان خودش باید عادل باشد و سپس نسبت به هم‌نوع خودش و به جامعه عدالت داشته باشد و دادگستری برای این است که عدالت برقرار باشد.

وی افزود: هر فردی به حقوق افراد و جامعه که تعدی میکند برای اجرای عدل و عدالت و حکمفرمایی عدالت برای جامعه را دستگاه قضایی ایجاد نماید.

ایران عقیده  به مطلبی از شهید نواب صفوی اشاره کرد که صفوی شهید فرمودند در کشور اگر حکومت عدل و عدالت برقرار شود من افتخار می کنم رفتگر آن کشور باشم و من امروز افتخارم این بود که در شهر زادگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره)  شخصیتی که در این شهر نفس الهی بر آن دمید خدمت شش ساله خدمت  و  روضه خوان امام حسین (ع) داشتم.

وی افزود؛یقینا” قصور و کوتاهی نیز بوده است که بنده عذرخواهی می‌کنم زیرا سرباز کوچک این نظام هستم.

ایران عقیده  افزود:بسیاری از کارها با تعامل و هم‌پوشانی ادارات انجام می‌گیرد و در پروژه‌های ملی در حد توان با هم‌پوشانی دادستانی با ادارات اجرایی، کار را پیش بردیم.

وی اظهار کرد؛هر هفته سه‌شنبه‌ها ملاقات با زندانیان را نیز داشتیم و در هفته دو بار ویدیو کنفرانس نیز در زمینه زندانیان برگزار می‌گردید.
دادستان سابق فومن با بیان اینکه در کار قضایی سخت‌گیر بودیم، از ریاست دادگستری شهرستان آقای براری و سایر مجموعه دادگستری شهرستان تقدیر و تشکر  می نمایم.

گفتنی است قربان‌زاده هریس پیش از این ریاست شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری دو رشت را بر عهده داشته است.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق ایران عقیده تودیع و مراد قربان زاده به عنوان دادستان جدید شهرستان فومن معارفه شد.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری