اختصاصی/صفیر گیلان؛طبق رصد میهدانی خبرنگار این رسانه  خدمات دولت سیزدهم (دولت رئیسی) و نگاه توسعه محورانه به این مرکز درمانی با توجه به نیاز این بیمارستان به نیروی خدماتی و نگهبان به شدت نیازمند است که  صدور مجوز ۴ نگهبان و نیروی خدماتی در دستور قرار  گرفته است اما این مرکز درمانی در زمان بازدید وزیر بهداشت جناب دکتر عین الهی به شدت از این کمبود رنج میبرد که باید مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نماینده شهرستان این را متذکر می شدند.

اختصاصی/صفیر گیلان؛بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان صومعه سرا به عنوان یک بیمارستان جنرال درجه دو در منطقه غرب گیلان دارای پوشش درمانی وسیع می باشد.

زمین بیمارستان امام خمینی (ره) توسط زند یاد طاهر صومعه سرایی اهدا شده است و مساحت کل بیمارستان نه هزار و هشتصد وپنجاه و هشت (۹۸۵۸)متر مربع می باشد.

اقدامات قابل توجه دولت شهید رئیسی در حوزه بهداشت و درمان در صومعه سرا

طرح توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان صومعه‌سرا  با افزایش ۵۰ تخت بیمارستانی با حضور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اسدالله عباسی نماینده عالی دولت در گیلان،جوشن فرماندار صومعه سرا،دکتر رحمت زاده نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در  (خرداد۱۴۰۳)  افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

فاز جدید بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا چهار هزار و ۷۰۰ مترمربع وسعت دارد و برای بهره‌برداری از آن حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری اعتبار صرف شده است.

احداث طرح توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا از سال ۱۳۹۴ آغاز و پس از گذشت حدود ۱۰ سال با اهتمام دولت سیزدهم و توسعه متوازن به اتمام و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در این راستا و برای اطلاع از فرآیند این مسیر موفقیت‌آمیز و آنچه که در طول این مدت و در زمینه تجهیز و توسعه متوازن گذشته است؛ رصد میدانی چند ساعته در بازدید وزیر بهداشت  از این مرکز درمانی داشتیم که  مشروح این بازدید و گزارش را  می‌خوانید:

وضعیت ساختاری وتجهیزاتی  بیمارستان در طی سالها تا امروز برای ارائه خدمات 

کلنگ این بیمارستان در سال هزارو سیصد و پنجاه و شش (۱۳۵۶) برای شروع ساختمان زده شد و به دلیل آغاز انقلاب اسلامی کمی در رکود ماند و در سال (۱۳۶۳)کار ساختمانی آن به پایان رسید.

بیمارستان امام خمینی (ره) در بیست و دوم بهمن سال هزار و سیصد و شصت و پنج (۲۲/۱۱/۱۳۶۵) افتتاح گردید که البته مرکز اورژانس شبانه روزی بیمارستان در سال (۱۳۶۳) شروع بکار کرده بود.

این بیمارستان در سال در سال ۷۵ به آندوسکوپی  و در سال ۷۶ به بخش های همو دیالیز،سونوگرافی و تالاسمی مجهز شد و در سال ۸۱ بخش ccu  و درمانگاه ENT و همچنین در سال ۸۴ ،اکوکاردیوگرافی و در سال ۸۵ تست ورزش در این بیمارستان راه اندازی شد.

همچنین بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان صومعه سرا در سال ۱۳۹۷ در راستای حمایت از مادران منطقه غرب گیلان و جوانی جمعیت مجهز به بخش LDR زایمان گردید.

بخش های بیمارستان شامل جراحی و داخلی،بخش ایزوله کرونا،اطفال و نوزادان،زنان و زایمان، ccu ،اورژانس(بستری-سرپایی)،اتاق های عمل،دیالیز و تالاسمی  خواند و گفت:درمانگاه تخصصی بیمارستان نیز شامل ؛داخلی،جراحی،اطفال،زنان و زایمان، ENT ،قلب،چشم،ارولوژی،بیهوشی،ارتوپدی،اعصاب و روان،روانپزشک،مغز و اعصاب و پوست می باشد که پزشکان در این بخش ها در حال ارائه خدمات هستند.

واحد پشتیبانی بیمارستان که شامل دفتر پرستاری،بهبود کیفیت و اعتبار بخشی،پذیرش،ترخیص،بیمه،مددکاری،تغذیه،خدمات،مدیریت اطلاعات سلامت،فناوری اطلاعات،منابع انسانی،دبیرخانه،کارگزینی ،امور مالی،تاسیسات ،انبار ،تجهیزات پزشکی،بهداشت محیط و حرفه ای ،ایمتی بیمار و کار پردازی  واحد پاراکلینکی این بیمارستان شامل الکتروکاردیوگرافی،اکوی قلب،اسپیرومتری،تست ورزش،آزمایشگاه ،سونوگرافی ورادیولوژی،داروخانه شبانه روزی ،انبار دارویی و آندسکوپی و سی تی اسکن است.

گفتنی است این بیمارستان با توجه به نیاز مردم از سال ۱۳۸۸ با اخذ اعتبارات در چند مرحله اقدام به بازسازی و زیبا سازی فضای فیزیکی و تاسیساتی نموده است و بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه سرا با افزایش کیفیت  و استاندارد ها و توسعه خدمات توانسته از درجه ۳ به ۲  و از ۲ به ۱ ارتقاء یابد و در سه دوره متوالی در ارزشیابی اعتبار بخشی موفق به حفظ این درجه شده است.

وضعیت تخت ها و پرسنل بیمارستان امام خمینی(ره) صومعه سرا 

وضعیت تخت بیمارستان  که در بخش اطفال و نوزادان را با ۳۱ تخت ،داخلی و جراحی زنان  با۳۱ تخت،داخلی جراحی مردان  با ۲۵ تخت،اتاق عمل ۳ تخت،ریکاوری  ۲ تخت،دیالیز ۱۲ تخت و زایمان با ۱۰ تخت اشاره و در بخش اورژانس سرپایی ۷ تخت و بستری ۱۳ تخت برای ارائه خدمات  دارد.

وضعیت پرسنل این بیمارستان را درگروه پرستاری،مامایی،پزشک متخصص و عمومی،رادیولوژی،آزمایشگاه و نگهبانی و پشتیبانی  در کل ۳۱۴ نفر  کهدر سال ۱۴۰۲ ،۴۲ نفر نیروی وارد سیستم بیمارستانی شده و ۴۰ نفر از سیستم خارج شده است.

البته  با سفر وزیر بهداشت برای این مرکز درمانی تجهیزات کلان خریداری شده برای این مرکز درمانی شامل یک دستگاه اکو کاردیو گرافی-یک دستگاه اتو رفر کتومتر-دو دستگاه همو دیالیز-هفت دستگاه پمپ سرنگ و  سرم -چهار دستگاه مانیتور علائم حیاتی-یک دستگاه ونتیلاتوز-یک دستگاه ساکشن جراحی و یک دستگاه سونوگرافی داپلر رنگی و ۲۲ دستگاه تخت بستری سرپایی بوده است.

کمبود نیروی خدماتی و نگهبان مهمترین چالش این مرکز درمانی

ساختمان جدید بیمارستان با پیشرفت ۹۰ درصدی آماده به کار است که افتتاح بخش اورژانس در تاریخ ۱۸/۶/۱۴۰۲ صورت گرفته است و افتتاح بخش های دیالیز و post ccu واحدهای اداری در دستور کار بوده و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

طبق رصد میهدانی خبرنگار این رسانه  خدمات دولت سیزدهم (دولت رئیسی) و نگاه توسعه محورانه به این مرکز درمانی با توجه به نیاز این بیمارستان به نیروی خدماتی و نگهبان به شدت نیازمند است که  صدور مجوز ۴ نگهبان و نیروی خدماتی در دستور قرار  گرفته است اما این مرکز درمانی در زمان بازدید وزیر بهداشت جناب دکتر عین الهی به شدت از این کمبود رنج میبرد که باید مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نماینده شهرستان این را متذکر می شدند.

مهمترین نیازمندی این مرکز بیمارستانی که خواسته مجموعه مدیریتی و پرسنلی از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان است شامل دستگاه وکیوم مرکزی و راه اندازی دستگاه اکسیژن ساز  بوده و برای این تجهیزات جهت بهره برداری در ساختمان جدید ۳۰ میلیارد ریال اعتبار و هزینه نیاز است.

امید واریم تا با نگاه ویژه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان مهمترین نیاز این مرکز که شامل ۱۰۰ تخت مصوب در کنار ۱۷۴ تخت موجود با ۱۲۴ تخت  فعال و ۲۹ تخت ستاره دار و ۲۱ تخت سایر است را در دستور قرار دهند تا در سال ۱۴۰۳ ما شاهد توسعه و تجهیز این بخش باشیم.

دیگر تجهیزات مورد نیاز بخش های مختلف بیمارستان  شامل دستگاههای c-ARM و رادیولوژی پرتابل، الایزا، سل کانتر، اتو آنالایزر،سانتریفیوژ،همو دیالیز،آرتروسکوپی و اکو سونو گرافی خواند و افزود: برای تجهیز این دستگاه بالغ بر ۹۱ میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

 فعالیت بخش های بیمارستان در سال ۱۴۰۲ در پذیرش و ارائه خدمات 

در بازدید وزیر بهداشت گزارش عملکرد این مجموعه با مراجع ۱۲۴۰۲ نفر بیمار را به درمانگاه این بیمارستان در بخش مختلف در سال ۱۴۰۲ بوده که تعداد ۲۰۲ سزارین و ۹۷ زایمان طبیعی در این سال در بیمارستان انجام شده است.

تعداد بیمار بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه سرا را در سال ۱۴۰۲ بالغ بر  ۵۹۴۷ نفر خواند و گفت: درصد اشغال تخت بیمارستان ۳۹% بوده است.

مراجعه ۱۰۴۱ بیمار تلاسمی به این مرکز درمانی خبر داد و گفت:ما پذیرش ۵۸۱ بیمار دیالیز را نیز داشتیم.

انجام تست ورزش برای ۴۰ بیمار در سال ۱۴۰۲ در این بیمارستان خبر داد و گفت:۵۹۱۵۰ آزمایش در این مرکز ثبت و ۲۹۹۳ سونوگرافی  برای بیماران پذیرش شده انجام گرفته است.

اما بخش اورژانس بیمارستان از بخش های شلوغ  با بیشترین مراجعات بیماران است  که با حضور وزیر بهداشت طرح تجهیز آ« به بهره برداری رسید  در سال ۱۴۰۲ تعداد کل مراجعین اورژانس و تعداد ویزیت پزشک عمومی ۸۷۲۵۵  بوده که از این تعداد ۱۰۰۶۱ بیمار بستری اورژانس داشتیم .

مراجعه تعداد افراد با مسمومیت را در این مرکز ۳۳۵ نفر  و تعداد تصادفی را ۱۶۱۱ نفر اعلام نمود و افزود: ما تعداد ۴۱۳ بیمار اعزامی به مرکز درمانی استان را در لسیت فعالیت این مرکز درمانی داریم.

گفتنی است طبق نظر مردمی این مرکز درمانی در سالهای دفاع مقدس  با تلاش پرسنل و کادر درمانی نقش مهمی در ارائه خدمات به مجروحین و بیماران را به عهده داشت.

کسب عنوان «بهترین واحد همو دیالیز» در بین شهرستان های استان گیلان در سال ۱۳۹۰ توسط این مرکز درمانی  و در سال ۱۳۹۱ در جشنواره حاکمیت بالینی این مرکز درمانی موفق به دریافت تندیس جشنواره  از وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی گردید.

از دیگر موفقیت این بیمارستان  انتخاب در سال ۱۳۷۹ در طرح ارجای الکترونیک ،پایلوت کشوری بود که  این طرح با موفقیت اجرایی شد.

گفتنی است بیمارستان در سال ۱۳۹۳ تاکنون در ارزشیابی اعتبار بخشی ملی به عنوان بیمارستان درجه یک شناخته شده است.

 

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری
  • منبع خبر : صفیر گیلان