معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی و استاندار گیلان از مرکز آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی در حال احداث سازمان انرژی اتمی در لاکان رشت بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در نخستین برنامه از سفر به گیلان صبح امروز (پنجشنبه) با همراهی دکتر اسدالله عباسی استاندار از مرکز آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی در حال احداث سازمان انرژی اتمی در لاکان رشت بازدید کردند.

در این مرکز، پرتودهی مواد پزشکی، هسته‌ای و غذایی صورت می‌گیرد و نیز مرکز فناوری پلاسما برای درمان تومورهای سرطانی و دیابت نوع ۱ راه‌اندازی می‌شود.

دکتر اسدالله عباسی در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی از این مرکز، اظهار کرد: امنیت مواد غذایی و سلامت اجتماعی جز اولویت های دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به اثرگذاری مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان در بخش های مختلف، افزود: پرتودهی مواد غذایی، پلیمری و پزشکی قرار است در این مجتمع انجام شود که در ارتقای سلامت جامعه موثر است.

استاندار گیلان با اشاره به رویکرد صادرات محور محصولات کشاورزی، بیان کرد: سهم گیلان در بخش محصولات کشاورزی قابل توجه است و همین امر توجه ما را به سمت صادرات افزایش می دهد.

دکتر عباسی با اشاره به شرایط ویژه گیلان در بخش صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر، اضافه کرد: پرتودهی محصولات کشاورزی و پزشکی در گیلان می تواند موجب رونق اقتصادی این استان شود.

وی ادامه داد: مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان نگرانی ها و دغدغه  مندی های استان را در بخش صادرات کاهش می دهد.

مسئله زیست محیطی سراوان با فناوری هسته ای حل می شود

مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه فناوری هسته ای پیشران توسعه است، اظهار داشت: فناوری هسته ای را به گونه ای تعریف کردند که به بمب اتم خلاصه شود اما در حالی که این علم  می تواند مسیر توسعه و پیشرفت را هموار کند.

مهندس اسلامی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای شکافنده علم در فناوری های مختلف است، اضافه کرد: فناوری هسته ای تاثیرات مستقیمی در زندگی مردم و اقتصاد و پیشرفت دارد که نباید مورد غفلت واقع شود.

معاون رییس جمهور با اشاره به آغاز به کار  فعالیت مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان، بیان کرد: این مجتمع می تواند به یکی از مراکز علوم و فنون هسته ای تبدیل شود.

وی ادامه داد: پرتودهی مواد پزشکی، هسته ای و مواد غذایی در مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی انرژی اتمی در گیلان انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مسئله پسماند سراوان و زیست محیطی گیلان، اضافه کرد: مسئله زیست محیطی سراوان قابلیت حل با فناوری هسته ای را دارد و این مهم با عزم مسئولان استانی و همکاری مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان تحقق می پذیرد.