صفیر گیلان؛رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن از تهیه و تحویل جهیزیه به زوج های جوان بی بضاعت از محل عواید موقوفات به ارزش ۷۰میلیون تومان خبر داد

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان از فومن ؛حسن راستاد رییس اداره اوقاف شهرستان فومن به  مناسبت هفته وقف در جمع خبرنگاران ضمن تبریک این ایام گفت ؛شهرستان فومن ۱۱۰ موقوفه منفعتی ، ۴۰۰۰ رقبه وقفی دارای سند اجاره و فاقد سند ،۳۸ بقعه متبرکه و ۱۸۲ مسجد دارد.

راستاد شهرستان فومن را با بقاع شاخص سید عبدالله کلرم،امامزاده میرزا،عون بن علی ماسوله و بوسعید سبز قبا معرفی و اظهار کرد؛موقوفات در سطح شهر و روستا با کاربری های مختلف مسکونی،تجاری ،کشاورزی و صنعتی می باشد.

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن در آمد موقوفات را نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰۰٪ خواند و گفت ؛عوابد موقوفات در اجرای نیات شامل فقرا و نبازمندان،ایتام فقیر،تعمیرات مساجد،دانشاموزان و دانشجویان بی بضاعت،خیرات و مبرات،امور فرهنگی و قرآنی بوده است.

وی عواید موقوفات را در بخش عمرانی شامل عمرانی بقاع(تعمیرات و بازسازی)،هزینه جاری بقعه(اب،برق،خادم،نظافت…)،امورات فرهنگی،مسابقات قرانی،اموزش قرآنی و کلاسهایی سبک زندگی خواند.

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن در بحث احارات املاک وقفی گفت ؛۸۰ فقره تمدید اسناد اجاره منقضی شده و به روز نمودن اجاره ها،۱۲۹ مورد بازدید از رقبات،۵فقره برگزاری مزایده برای رقابت وقفی و ۴فقره تنظیم سند اجاره اولیه و ۷ فقره اخذ له موقوفه ۳۶۰/۰۰۰/۰۰م ت وصول حقوق موقوفه بوده است.

وی از اخذ سند ۱۵۰ هکتاری برای موقوفات شهرستان فومن خبر داد و گفت ؛تبدیل ۲۰فقره سند مالکیت دفترچه‌ای به تک برگی از  مهمترین عملکرد مجموعه اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن در سال جاری بوده است.

راستاد از بازسازی کامل بقعه سبز قبا بو سعید که در مرحله نازک کاری است با اعتبار ۳۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ خبر داد و افزود؛بازسازی ۱۲چشمه سرویس بهداشتی و لوله کشی اب و تسطیع قبور و دیوار گذاری مسجد و بقعه آقا سید عبدالله روستایی کلرم با اعتبار ۵۳۰ میلیون تومان بوده است.
وی همچنین از احداث سرویس بهداشتی و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ،رنگ آمیزی و …مجموعه امامزاده میرزا با مساعدت خیرین به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان خبر داد گفت ؛ تعمیر ات بقعه عون بن علی ماسوله از محل اعتبارات میراث فرهنگی با اعتبار یک میلیارد تومان طبق توافق نامه اجرایی شد.

وی معروفترین موقوفه شهرستان را موقوفه را سید احمد و باقر میر جلالی ،سعیدی فومنی،محمد تقی خان گشتی و اسماعیل فومنی خواند.

 

راستاد از مساعدت برای تعمیرات و بازسازی مساجد و بقاعمتبرکه به مبلغ ۳۵۰میلیون تومان از محل عواید موقوفات و بودجه دولت خبر داد و گفت ، در راستای اجرای طرح مودت و کمک خیرین. برای بازسازی بقاع و محوطه سازی اماکن مذهبی ۲۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال هزینه شده است
وی در بخش فرهنگی که از وظایف اصلی و سهم سازمان اوقاف در اجرای نیات واقفان در امور (فرهنگی،مذهبی،اجتماعی،دینی قرانی،تحصیل و علم و دانش،کمک فقرا و نیازمندان و …است از محل نیات در مناسبت های مختلف مذهبی ۱۰۴میایون تومان با تعداد ۸۰۰پرس غذا اجرایی شد‌.
راستاد به اجرای طرح قرار دوازدهم و توضیح بسته های حمایتی بین اقشار نیازمند بالغ بر ۷۸۰بسته با ارزش ۶۲۴میلیون تومان خبر داد و گفت: اجرای نیات مرتبط موقوفات شعائرمذهبی (محرم صفر)۳۰۰میلیون تومان بوده است.

وی از صدور احکام هیات امنائی برای بقاع متبرکه به تعداد ۶۰نفر و تجلیل حافظان و قاریان دانش اموز،مخفل انس با قرآن و کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم خبر داد و گفت: اجرای برنامه فرهنگی در بقاع متبرکه آرامش بهاری و ضیافتالهی،بصیرت عاشورایی از دیگر برنامه فرهنگی بوده است.

راستاد از کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به تعداد ۲۱ نفر و کمک به فقرا و نیازمندان از محل موقوفات ۲۰۵ نفر به مبلغ ۱۱۲ میلیون تومان خبر داد و گفت ؛ برگزاری نشست تخصصی وقف با اصناف،رسانه،فرهنگیان در جهت ترویج سنت حسنه وقف نیز از کار فرهنگی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن از تهیه و تحویل جهیزیه به زوج های جوان بی بضاعت از محل عواید موقوفات به ارزش ۷۰میلیون تومان خبر داد.

وی مهمترین برنامه هفته وقف را شامل تبلیغات محیطی ،همایش یاوران وقف و تجلیل،نشست با رسانه ها،غبارروبی بقاع متبرکه،حضور در مزار واقف فومنی آیت الله اریب،تهیه و تحویل جهزیه،میز خدمت و بازدید میدانی از موقوفات و دیدار با مستاجرین اراضی وقفی اعلام نمود.

 

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری