سرپرست دانشگاه گیلان، حرکت دانشگاهها به سمت نسل سوم و چهارم به معنای تحول در نقش دانشگاهها از «دانشگاه نسل اول» (آموزشمحور) و «دانشگاه نسل دوم» (پژوهشمحور) به سوی «دانشگاه نسل سوم» (کارآفرین و نوآوریمحور) و «دانشگاه نسل چهارم» (حکمرانی علم و فناوری، مبتنی بر تقاضامحوری و نقشآفرینی فعال در حل مسائل جامعه) است.
به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان امروز، چهارشنبه، در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به محدودیت زمان، اظهار کرد: برنامه اجرایی دانشگاه بر اساس اسناد بالادستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نقشه جامعه علمی کشور و نقشه راهبردی دانشگاه گیلان تدوین شده و شامل هفت محور اصلی است.
وی محورهای برنامه را شامل سیستم آموزشی کارآمد و هوشمند، نظام فرهنگی و اخلاقی، پژوهش و فناوری مسئلهمحور، همکاریهای ملی و بینالمللی، زیرساختهای فناورانه، سرمایه انسانی و نظام حکمرانی و مدیریت دانشگاه عنوان کرد و افزود: برنامه آموزشی دانشگاه با تمرکز بر هوشمندسازی، بهروزرسانی سرفصلها، بهرهگیری از فناوریهای نوظهور و ایجاد ساختار متفاوت تحصیلات تکمیلی تدوین شده است تا فارغالتحصیلان دانشگاهی توانمند و مطابق نیازهای جامعه تربیت شوند.
باستی در بخش دیگری از سخنانش، به اهمیت نظام فرهنگی و اخلاقی انسانیساز پرداخت و بیان کرد: برنامه دانشگاه برای تربیت دانشجویان اخلاقمدار و متعهد با استفاده از روشهای نوین مانند گیمیفیکیشن و هوش مصنوعی در آموزش مفاهیم دینی و اخلاقی طراحی شده است.
وی همچنین بر اهمیت پژوهش و فناوری مسئلهمحور تأکید کرد و گفت: دانشگاه گیلان با بهرهگیری از ظرفیتهای استان، پژوهشهای کاربردی برای حل مشکلات منطقه و ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت را در دستور کار دارد.
سرپرست دانشگاه گیلان، حرکت دانشگاهها به سمت نسل سوم و چهارم به معنای تحول در نقش دانشگاهها از «دانشگاه نسل اول» (آموزشمحور) و «دانشگاه نسل دوم» (پژوهشمحور) به سوی «دانشگاه نسل سوم» (کارآفرین و نوآوریمحور) و «دانشگاه نسل چهارم» (حکمرانی علم و فناوری، مبتنی بر تقاضامحوری و نقشآفرینی فعال در حل مسائل جامعه) است.
وی هدف، تبدیل شدن دانشگاهها از صرفاً تولیدکننده دانش به نهادهایی پیشرو در شکلدهی به آینده جامعه و ارائه راهحلهای عملی برای چالشهای پیش رو است و بهرهگیری از نظام ارزشیابی برای اساتید و دانشجویان از دیگر اهداف برنامه دانست.
باستی به محور همکاریهای ملی و بینالملل اشاره کرد و افزود: دانشگاه گیلان با دانشگاهها و مراکز پژوهشی دیگر استان و کشورهای همجوار، بهویژه اعضای اتحادیه دانشگاههای حوزه دریای خزر، در زمینه تبادل استاد و دانشجو و همکاریهای پژوهشی فعال خواهد بود.
وی در خصوص زیرساختهای کلیدی و فناورانه بیان کرد: توسعه آزمایشگاههای تخصصی، کارگاههای پژوهشی و سامانههای دادهمحور، از جمله برنامههای اصلی دانشگاه برای ارتقای پژوهشهای اثربخش و ایجاد ارتباطات علمی ملی و بینالمللی است.
سرپرست دانشگاه گیلان همچنین راجع به محور سرمایه انسانی گفت: دانشگاه بر ارتقای مهارت، رفاه و انگیزه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان تمرکز دارد و از استقلال مالی دانشگاه برای بهبود معیشت و افزایش ظرفیت آموزشی و پژوهشی استفاده خواهد کرد.
باستی به نظام حکمرانی و مدیریت دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: تصمیمگیری شفاف، تفویض اختیارات به مدیران، شایستهگزینی اعضای هیئت علمی و کارکنان و بهرهگیری از شوراهای تخصصی و تشکلهای دانشجویی، بخش مهمی از برنامه راهبردی دانشگاه است، سامانه ارتباط مستقیم با ریاست دانشگاه تقویت خواهد شد و تمامی انتقادات و پیشنهادات اعضای دانشگاه شخصاً بررسی میشود.
بهگفته وی، با بهرهگیری از ظرفیتهای علمی، جغرافیایی و اجتماعی استان و دانشگاه، این برنامهها در مسیر توسعه دانشگاه و خدمت به جامعه و کشور اجرایی خواهد شد و امید است دانشگاه گیلان بتواند به جایگاهی مؤثر در عرصه علمی و پژوهشی کشور دست یابد.
- نویسنده : خبرنگار؛زلیخا صفری راسته کناری
Thursday, 28 August , 2025