صفیر گیلان/مدیرعامل توزیع برق گیلان عنوان کرد: از ابتدای سال در حوزه شهرستان رشت ۲۸۱۷ فقره و در سایر شهرستانهای استان ۶۰۹۶ فقره سرقت در حوزه سیم و کابل صورت پذیرفته که مجموعا حدود ۱۶۰ هزار کیلوگرم از شبکه‌های توزیع برق مورد دستبرد قرار گرفته است

 صفیر گیلان/مسعود صادقی خمامی مدیرعامل توزیع برق گیلان ضمن اشاره به وقوع ۸ هزار و ۹۱۳ فقره سرقت از شبکه‌های توزیع برق، طی گزارشی به وضعیت پدیده مذموم سرقت شبکه‌ها و تاسیسات این شرکت از ابتدای سال تا کنون پرداخت.

صادقی گفت: سرقت تجهیزات شبکه‌های توزیع برق بعنوان یک ناهنجاری اجتماعی شوم به یکی از مشکلات اساسی این صنعت مبدل شده است که نه تنها به این صنعت زیر بنایی مستقیماً آسیب‌های جدی می‌رساند بلکه به مشترکین و تولیدات کشاورزی، صنعتی، تجاری و به طور کلی افراد جامعه نیز زیان‌های عمده‌ای وارد می‌سازد.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال در حوزه شهرستان رشت ۲۸۱۷ فقره و در سایر شهرستانهای استان ۶۰۹۶ فقره سرقت در حوزه سیم و کابل صورت پذیرفته که مجموعا حدود ۱۶۰ هزار کیلوگرم از شبکه‌های توزیع برق مورد دستبرد قرار گرفته است.

مدیر عامل توزیع برق گیلان تصریح کرد: همچنین سرقت‌هایی درحوزه کابل ارتباطی ترانس به تابلو (قریب به ۶ کیلومتر)، شمش تابلو (۱۴۲ کیلوگرم) و ترانسفورماتورها با متعلقات آن‌ها (۳ مورد) ثبت شد که این موضوع نیز منجر به بروز خاموشی‌های طولانی مدت در برخی از مناطق شده است.

صادقی تاکید کرد: با مجموعه سرقت‌های مذکور از شبکه‌ها و تاسیسات توزیع برق گیلان مجوعا بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به این شرکت خسارت وارد آمده که علاوه بر بار مالی منجر به خاموشی‌های گاها طولانی مدت در استان و افزایش حجم کار برنامه ریزی نشده برای اکیپ‌های عملیاتی در امورهای اجرایی سطح استان شده است.

وی اضافه کرد: علیرغم تعامل و ارتباط دوسویه و همکاری صمیمانه نیروی انتظامی استان با دفتر حراست و امور محرمانه توزیع برق گیلان و تشکیل گشت‌ها و اکیپ‌های تلفیقی؛ حضور و مشارکت مردم و مشترکین در امر حفظ و نگهداری و صیانت از شبکه‌های توزیع انکار ناپذیر خواهد بود.

صادقی در خصوص روشهای مشارکت مردمی در حفظ و پاسداری از این سرمایه ملی به عنوان مالکان اصلی اموال عمومی گفت: گزارش به موقع هم استانی‌های محترم پس از اطلاع از خاموشی‌های مشکوک و طولانی مدت خصوصاً در ساعات غیر پیک و ساعات اولیه صبح به واحد اتفاقات برق محل زندگی از طریق تماس با سامانه تلفنی ۱۲۱ و همچنین ثبت آنی و آنلاین گزارشات فوق در اپلیکیشن کاربردی «برق من» از مهمترین روش‌های مقابله و مشارکت در امر خطیر کاهش سرقت سیم‌های برق و متعاقباً افزایش میزان پایداری شبکه‌های توزیع در سطح استان می‌باشد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان اظهار داشت: سارقین شبکه و تجهیزات برق علاوه براینکه مانع خدمات‌رسانی امن به مردم می‌شوند، موجبات بروزخسارت‌های فراوان به شرکت توزیع برق و وسایل برقی مردم را فراهم می‌آورند، از این رو هر گونه اقدام جهت کاهش و مهار نمودن این جرم و بزه اجتماعی بیش از همه به نفع کل آحاد جامعه خواهد بود.

وی همچنین به انجام اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش سرقت‌ها و افزایش پایداری شبکه اشاره کرد و افزود: ایجاد گشت‌های تلفیقی، اجرای طرح‌های جهادی تعویض شبکه‌های سیمی فرسوده با کابل خودنگهدار، استفاده از بست‌های ضد سرقت شبکه فشار ضعیف و پست‌های هوائی و نیز ایمن‌سازی درب پست‌های توزیع از جمله این اقدامات بوده است.

صادقی در پایان تاکید کرد: در سالیان اخیر سرقت از شبکه‌های برق منجر به ثبت تعداد زیادی برق گرفتگی و مرگ سارقان شده است که این موضوع تلخ و ناگوار نیز ضروری است مورد اطلاع‌رسانی گسترده قرار گرفته تا بازدارندگی لازم را در این زمینه ایجاد کند