معاون رییس جمهور گفت: برای تحکیم همکاری های منطقه ای با همسایگان شمالی ایران، تکمیل راه آهن ضروری است.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست ابتدا اهمیت بین المللی، منطقه ایی و ملی طرح ساخت خط آهن رشت – انزلی را در بستر تکمیل کریدور شمال – جنوب موسوم به نوستراک تشنشستی برای بررسی روند اجرای طرح خط آهن رشت – انزلیریح کرد و افزود: این طرح در زمره طرحهای ملی و مورد تاکید دولت است که برای تحکیم همکاریهای منطقه ایی به ویژه با همسایگان شمالی ایران در حوزه خزر، باید هر چه سریعتر تکمیل شود تا نقش ایران اسلامی را در ترانزیت بین قاره ایی و تجارت بین الملل بیش از پیش ارتقاء بخشد.
محمد باقر نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر تامین مصالح از عمدهترین اولویتهای پیگیری این طرح برای اتمام آن تا بهار آینده است، اضافه کرد: طبق آخرین برآوردها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب مصالح خاکی برای اتمام خط آهن رشت – انزلی نیاز است که در این نشست مشکل صدور مجوز برای ۲ پیمانکار مجری این طرح و برداشت مصالح خاکی مورد نیاز آن از مخزن سدهای منجیل، سنگر و سد تاریک برطرف و همچنین مقرر شد تا از منابع کوهی مسیر امامزاده هاشم به رودبار نیز برداشتهای لازم انجام شود.
وی همچنین با اشاره به آمادگی کامل همه نیروهای اجرایی، قضایی و نظارتی استان برای اتمام هر چه سریعتر خط آهن رشت – انزلی تصریح کرد: با توجه به پیگیری روزانهی این طرح در استان و تداوم نشستهای دو هفته ایی آن در تهران، هیچگونه تعلل و قصوری در رابطه با تاخیر اجرای آن پذیرفتنی نخواهد بود و تاکید دولت این است که حداکثر تا بهار ۱۴۰۰ قطار از رشت گذر کرده و به منطقهی آزاد انزلی برسد.
دکتر نوبخت همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست حداکثر تا یک هفته، برنامهی زمانبندی جدیدی از اجرای به موقع این طرح ارایه کند.
ارسلان زارع استاندار گیلان نیز در این نشست بر عزم جدی مجموعهی مدیران اجرایی و نیروهای اثرگذار استان برای اتمام هرچه سریعتر خط آهن رشت – انزلی تاکید کرد و گفت: از پیمانکاران قطعههای ۶ و ۷ اجرای این طرح نیز انتظار داریم با توجه به تزریق به موقع اعتبارات لازم، تعهدات خود را به موقع ادا نموده و با افزایش ماشین آلات و تجهیزات کارگاه ها، روند اجرا را تسریع نمایند.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت زیرساخت و توسعهی حمل و نقل و زیربناهای کشور نیز گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح ساخت خط آهن رشت – انزلی ارایه داد و با بیان اینکه این مسیر ۳۷ کیلومتر طول دارد افزود: قطعهی ۶ این مسیر با ۱۷ کیلنشستی برای بررسی روند اجرای طرح خط آهن رشت – انزلیومتر و با حدود ۷۰ درصد پیشرفت کار از سوی شرکت خانه گستر در حال اجراست و شرکت استراتوس نیز در قطعهی ۷ طرح که اکنون ۳۲ درصد پیشرفت کار دارد، تلاش میکند خط آهن را به محدودهی منطقهی آزاد انزلی برساند.
فلاح میری، دادستان مرکز گیلان نیز از آمادگی کامل دستگاه قضا برای رفع موانع حقوقی – قضایی مرتبط با طرح ساخت خط آهن رشت – انزلی خبر داد و افزود: دادستانی مرکز استان تاکنون تلاشهای مجدانه ایی برای تسریع و تسهیل در روند آزادسازی محدوده اجرای طرح و همچنین برداشت با مجوز مصالح از محدودههای تعیین شده انجام داده و این روند تا پایان اجرای طرح با رعایت موازین قانونی و در بستر تعامل منطقی دست اندرکاران اجرای طرح ادامه مییابد.
در ادامهی این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و هر یک از مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ایی و رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان در گزارشی روند ایفای وظایف محولهی دستگاههای متبوع خود را در رابطه با صدور مجوز و برداشت مصالح برای اتمام خط آهن مسیر رشت – انزلی ارایه و بر ضرورت تعامل جدی با پیمانکاران اجرای این طرح تاکید کردند.
نشست بعدی مرتبط با این موضوع دو هفته دیگر در دفتر دکتر نوبخت معاون رئیسجمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران برگزار خواهد شد.
Saturday, 23 November , 2024