عباسنژاد در این جلسه اعلام کرد: شهروندان نسبت به تعداد بسیار کم اتوبوس¬های فعال در سطح شهر معترضند و ما به-عنوان نمایندگان آنها موظفیم در اسرع وقت نسبت به افزایش تجهیزات و تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.
به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛بیست و نهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، عصر ۳۰ ام خرداد و با پرداختن به دو دستور جلسه؛
۱- آیین نامه کارگروه ماده ۲۰ (رسیدگی به تخلفات حمل و نقل بار درون شهری و حومه)
۲- ارایه گزارش در خصوص آخرین وضعیت اتوبوس های شهری و نیز گزارش وضعیت ایستگاههای CNG و بررسی مشکلات مربوط به آن (اعم از خدمات دهی به شهروندان، وضعیت فعلی قرارداد ایستگاهها با شهرداری رشت) کار خود را آغاز کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت مسعود عباسنژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در بیست و نهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، شهرداری را موظف کرد ظرف دو هفته آینده، گزارش وضعیت ایستگاههای سوخت CNG و همچنین وضعیت اتوبوسهای شهری را به شورا ارائه دهد.
وی با اعلام این مطلب که سازمان حمل و نقل بار و مسافر تا پایان خرداد برای ارائه این دو گزارش فرصت خواسته بود، گفت: جلسات بدون نتیجه و بازدهی فاقد ارزش بوده و مورد پسند هیچکس نیست.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در ادامه اظهار داشت: مدیران حوزه مربوطه زمانی برای ارائه گزارش حضور یابند که به نتایجی مشخص و آماده اجرا رسیده باشند.
عباسنژاد در این جلسه اعلام کرد: شهروندان نسبت به تعداد بسیار کم اتوبوس¬های فعال در سطح شهر معترضند و ما به-عنوان نمایندگان آنها موظفیم در اسرع وقت نسبت به افزایش تجهیزات و تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: فقط ۱۲ دستگاه اتوبوس در سطح شهر رشت خدماترسانی می¬کنند و سوال من از سازمان حمل و نقل و بار و مسافر این است که در ده ماه اخیر فعالیت خود در دوره شورای ششم چه دستآوردی جز رفت آمدها و گزارشات بیحاصل داشته اند؟
وی تاکید کرد: شورای ششم مانند برخی ادوار گذشته شهرداری را تحت فشار و کنترل زیادی قرار نداده است؛ اما توقع این است که شهرداری رشت نسبت به قولها و وعدههایی که به شورا و شهروندان می¬دهد پایبند بماند و متعهدانه عمل کند؛ در غیر اینصورت، بهتر است این رفت آمد بین شورا و شهرداری و تشکیل جلسات را یکسره تعطیل کرده و بیتالمال را در سازمانهای عریض و طویل به هدر ندهیم.
عباس نژاد در ادامه اظهار داشت: در خصوص تردد بار در سطح شهر، حقیقت این است که تردد وسایط نقلیه سنگین به زیرساختهای شهری آسیب وارد می کند و شهرداری مجاز است طبق مصوبات دولتی، در این موضوع نسبت به آسیبهای وارده بر آسفالت شهری و ایجاد ترافیک، از صاحبان این مشاغل یا موسسات باربری مربوطه، عوارض تردد دریافت نموده و درآمد حاصل را صرف بخش حمل و نقل عمومی و ترمیم آسفالت نماید.
وی تصریح کرد: در بعضی شهرها وسایط نقلیه سنگین نسبت به حجم و وزن دستهبندی شده و نسبت به قرمز، نارنجی یا زرد بودن، ملزم به پرداخت تعرفه های مشخص می¬باشند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در بخش دیگری از صحبتهایش اذعان داشت: لایحه ارایه شده در خصوص کارگروه ماده ۲۰ از شفافیت و چهارچوب لازم برای تایید برخوردار نیست و بنظر می¬رسد برخی از کدهای مشخص شده در این لایحه با شرح وظایف پلیس راهور تداخل دارد و جای این نگرانی وجود دارد که اگر شهرداری و شورا در این امر مستقل ورود کنند، موازی کاری و دخالت در وظایف پلیس راهور اتفاق بیفتد؛ از این¬رو لازم است برای ایجاد رفع نقایص لایحه، جلسهای مشترک با پلیس راهور در این خصوص داشته باشیم.
عباسنژاد در پایان جلسه چند اشکال وارد بر لایحه را خاطرنشان نمود و گفت: لازم است بندی بر این لایحه افزوده گردد مبنی بر اینکه چنانچه یک تخلف از سوی پلیس راهور دیده شد و اعمال قانون صورت گرفت، شهرداری برای همان تخلف جریمهای در نظر نگیرد و مبلغ برگه صادره را صفر اعلام نماید.
محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورا و عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز ضمن تایید این مطلب که لایحه ارسالی شهرداری بندهای نامشخص و کدهای موازی با پلیس راهور دارد اظهار کرد: توصیه می کنم که لایحه مورد بحث، بند به بند مورد بازبینی و بررسی دوباره قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: پلیس راهور به واسطه نوع فعالیت ، نگاه کارشناسی دقیق و اشرافیت لازم به مباحث مرتبط با حوزه حمل و نقل دارد و لازم است شهرداری رشت در چنین مواردی به مشورتهای حقوقی و فنی با پلیس راهور اهتمام بیشتری داشته باشد.
کارگرنیا به تعامل بیشتر حوزه مدیریت شهری رشت با پلیس راهور در راستای رفع مشکلات ترافیکی شهر تاکید کرد.
محمد محبتی، رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر در ادامه جلسه اظهار داشت: عملکرد سازمان حمل و نقل قابل دفاع نبوده اما ما دائما با ادارات مربوطه در تهران در مکاتبه و رفت و آمد بودهایم.
وی افزود: قرارداد طبق دستور شهردار جهت خرید چند دستگاه اتوبوس آماده شده است، اما شبکههای برون سپاری در تهران روندی طولانی دارد.
محبتی در ادامه ضمن اشاره به ایجاد شبکه نرمافزاری تخلفات باربری در شهرداری رشت افزود: ما برای موسساتی که در بخش حمل و نقل بار در سطح رشت فعال هستند، کدهای تخلفاتی تعیین نمودهایم و با توجه به اینکه رفت و آمد وسایط نقلیه سنگین به زیرساختهای شهری آسیب وارد میسازد، شهرداری مجاز خواهد بود به ازای تخلفهایی از قبیل اضافه بار و اضافه سرنشین و غیره موسسات مربوطه را جریمه نماید و ما در لایحه ارسالی این کدهای تخلفاتی را با ذکر مبلغ جریمه به شورا ارسال نمودهایم تا پس تایید شورا در خصوص اجرای آن اقدام نماییم.
وی در بخش پایانی صحبتهایش گفت: این طرح هم اکنون در شهرهایی چون تبریز، اصفهان و شیراز در حال اجراست.
در پایان بیست و نهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مقرر شد، لایحه طرح شده، پس از بازبینی و رفع نقایص مجددا به شورا ارسال شود.
https://safiregilan.ir/?p=59551
Thursday, 14 November , 2024