مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران با اشاره به آغاز فعالیت رسمی طی پنج ماه گذشته گفت: این منطقه، به‌عنوان جدیدترین منطقه آزاد کشور و با سه محدوده امیرآباد، نوشهر، چپک‌رود و میرود، ظرفیت تبدیل‌شدن به مرکز مبادلات تجاری، گردشگری و فناوریِ خزر و اوراسیا را دارد و با حمایت ملی و استانی، فرایند راه‌اندازی آن با موفقیت پیش رفته است

افقی با اشاره به جایگاه این منطقه در تجارت دریایی کشور افزود: بیش از ۷۰ درصد مبادلات دریایی ایران در دریای خزر از دو بندر واقع در محدوده منطقه آزاد مازندران انجام می‌شود؛ امری که بیانگر اهمیت راهبردی این منطقه در اقتصاد دریاست. در بندر امیرآباد، برنامه‌ریزی برای توسعه بنادر نسل سوم ـ مشابه بنادر پیشرفته دنیا ـ در دستور کار قرار گرفته تا فرایند واردات مواد اولیه، پردازش کالا و صادرات مجدد به‌صورت چرخه‌ای کامل انجام شود.

وی هدف اصلی از ایجاد منطقه آزاد مازندران را توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا دانست و گفت: در چهار ماه گذشته، روند راه‌اندازی منطقه با حمایت دبیرخانه و همراهی دستگاه‌های استانی به‌خوبی پیش رفته است. ساختارهای اداری، مالی و بودجه‌ای مستقر شده و فرایند ثبت شرکت‌ها به‌صورت هوشمند انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران ادامه داد: هدف‌گذاری ما ثبت ۵۰ شرکت در سال جاری بود، اما تاکنون بیش از ۴۲۰ درخواست ثبت شرکت در منطقه آزاد مازندران ثبت شده است؛ آماری که نشان‌دهنده استقبال گسترده سرمایه‌گذاران از بستر مناسب سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

افقی گفت: در حوزه گمرک نیز با همکاری آقای دکتر عسگری، روز گذشته موفق شدیم دسترسی به سامانه EPL گمرک را به‌عنوان سازمان همجوار دریافت کنیم تا بتوانیم تبصره ۲ رویه‌های مناطق آزاد را در دو بندر مستقر منطقه اجرایی کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در محدوده‌های مختلف منطقه اظهار کرد: در محدوده چپک‌رود و میرود، فازهای تجارت، گردشگری و فناوری تعریف شده و در بندر نوشهر نیز حلقه مفقوده گردشگری دریایی در دریای خزر مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته است. تلاش ما این است که این سه محدوده منفصل را در قالب مثلث توسعه اقتصادی و گردشگری به‌هم پیوند دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران تصریح کرد: شرح خدمات طرح جامع منطقه آزاد مازندران در چهار ماه اخیر تصویب شده و هفته آینده فراخوان انتخاب مشاور طرح جامع در سامانه ستاد منتشر می‌شود. همچنین با پیگیری‌های صورت‌گرفته، اداره ثبت استان موظف شده اسناد اراضی دولتی را به نام سازمان منطقه آزاد مازندران منتقل کند تا چالش مالکیت زمین برطرف شود.

افقی مهم‌ترین محورهای توسعه منطقه را لجستیک‌محور بودن، استقرار صنایع دانش‌بنیان و صادرات‌محور عنوان کرد و گفت: با بهره‌گیری از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در بنادر امیرآباد و نوشهر، به‌ویژه در بندر امیرآباد به‌عنوان بندر نسل سوم، می‌توانیم به قطب دادوستد کالا در خزر تبدیل شویم.

وی افزود: در حوزه گردشگری نیز منطقه آزاد مازندران از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برخوردار است. با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و افزایش ضریب ماندگاری گردشگران، می‌توانیم تحولی اساسی در پیوند صنعت، تجارت، گردشگری و فناوری رقم بزنیم و از مزیت‌های قانونی مناطق آزاد برای توسعه پایدار بهره ببریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران درباره دیپلماسی اقتصادی و نقش مازندران در کریدورهای بین‌المللی گفت: در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی، توافق‌های خوبی حاصل شده است. فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی عبوری از منطقه به ویژه کریدور شمال ـ جنوب و کمربند ـ راه با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود از اولویت‌های راهبردی ما است؛ مسیری که علاوه بر ارزش اقتصادی، از نظر پدافندی و امنیتی نیز برای کشور اهمیت بالایی دارد.

افقی خاطرنشان کرد: با توجه به درآمد ارزی حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تُن ترانزیت، فعال‌سازی کریدورهای شمالی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند. اگر بتوانیم زمان و هزینه ترانزیت را کاهش دهیم، مسیر ایران با امنیت و موقعیت ژئوپلیتیکی خود، بهترین گزینه برای حمل‌ونقل بین‌المللی خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: یکی از برنامه‌های ویژه ما، ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشترک در حوزه خزر است؛ موضوعی که نقش تعیین‌کننده‌ای در فعال‌سازی کریدورها و افزایش مبادلات دریایی ایران در شمال کشورخواهد داشت