مسعود صادقی خمامی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان طی گزارشی به تشریح عملکرد و برنامه های این شرکت بمنظور پیاده سازی و توسعه سامانه جامع مانیتورینگ و اتوماسیون کلیدها  در این شرکت پرداخت.

به گزارش صفیر گیلان؛صادقی خاطرنشان ساخت: اساسی‌ترین وظیفه شرکت‌های توزیع علاوه برتأمین به موقع برق متقاضیان، تداوم پایداری شبکه و ارائه برق با کیفیت مناسب به مشترکین می باشد، از این رو ضروری است در شبکه‌های توزیع، سامانه مانیتورینگ، اتوماسیون و کنترل از راه دور تجهیزات موجود در شبکه (سامانه اسکادا) پیاده سازی شود.

وی اضافه کرد: طی سالیان اخیر باتوجه به گستردگی شبکه توزیع برق استان گیلان و شرایط خاص اقلیمی شمال کشور، برنامه اتوماسیون شبکه فشار متوسط در اولویت اجرایی این شرکت بوده و با توجه به اهمیت ویژه آن از ابتدای سالجاری مورد پیگیری ویژه جهت اجرا قرار گرفته است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان افزود: یکی از مسائلی که در شرکت‌های توزیع حائز اهمیت است مساله کلیدزنی (باز و بسته کردن کلید ها) است که این مساله هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی امکان پذیر است؛ به این شکل که تجهیزات شبکه ناگزیر باید سرویس و تعمیر شوند و همچنین مساله نوسازی و گسترش شبکه نیز متصور است که برای انجام چنین فرآیندی طبیعتاً کلیدزنی  اتفاق خواهد افتاد و به این نکته باید کلید زنی‌های مواقع اضطراری را نیز افزود که در هنگام بروز خطا و اتفاقات در شبکه نیاز به اعزام گروه و انجام کلید زنی و کار میدانی است.

وی تاکید کرد: در شبکه‌های توزیع بدون چنین سامانه ای، پس از بروز هر خاموشی مدت زمان زیادی برای پیدا کردن محل عیب و ایزوله کردن آن محل از سایر خطوط شبکه صرف می‌شود که این زمان در شبکه‌های با طول زیاد ممکن است به چندین ساعت نیز افزایش یابد، لذا در شبکه‌های توزیع باید تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن خاموشی‌ها در نظر گرفته شود.

صادقی در این راستا اظهار داشت: پس از اجرای اتوماسیون جهت انجام فرآیندکلیدزنی، به سبب اینکه امکان ارسال فرمان قطع و وصل از مرکز دیسپاچینگ میسر است، نیازی به اعزام گروه‌های عملیاتی در صحنه نخواهد بود و در تمامی هزینه‌های مرتبط صرفه جویی خواهد شد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان تصریح کرد: افزایش قابلیت اطمینان شبکه و همچنین قابلیت مانور شبکه و کاهش زمان انجام مانور موضوعی مهم و ضروری است که این امر با اجرای پروژه اتوماسیون در شبکه توزیع برق تحقق خواهد یافت.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۷ دستگاه کلید فشار متوسط در سطح استان گیلان با اعتباری  معادل ۱۴۱ میلیارد ریال اجرا شد و به مرحله بهره برداری رسید.

صادقی گفت: از ابتدای اجرای این طرح در استان تا کنون ۲۴۹ دستگاه کلید فشار متوسط مورد نصب و بهره برداری قرار گرفته است و در راستای توسعه سامانه اتوماسیون و با اجرای مانور‌های متعدد رویت پذیری و کنترل پذیری نقاط حساس برنامه مدونی طراحی شده که تا پایان سال نقاط مجهز به سامانه اتوماسیون و کنترل پذیر این شرکت به ۴۰۲ نقطه برسد که نیازمند اعتباری معادل ۴۵۱ میلیارد ریال می باشد