قهرمان دهه هفتادی صومعه سرا یی و ضرب المثل معروف«این گوی و این میدان» ؛

پرواز طلایی حاج کاظم درمیدان کسب و کار و تولید با حمایت عاشقانه عتیقه

  پرینت
پرواز طلایی حاج کاظم درمیدان کسب و کار و تولید با حمایت عاشقانه عتیقه
شناسه خبر : 79901 | تاریخ انتشار : 03 تیر 1403 - 11:06 | 60 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

اختصاصی/صفیر گیلان؛حاج کاظم  با همراهی مادرش عتیقه حدود ۴ سالی است که به طور جدی وارد عرصه تولید شده‌ د و در طول این سالها با آزمون و خطا توانسته‌اند به موفقیت‌های قابل توجهی در تولید جوجه اوردک گوشتی و تخم گذار دست یابند.

اختصاصی/صفیر گیلان؛به عنوان یک رسانه در ابتدای ورود به روستای خرفکام  و بعد از عبور از کنار تابلوهای ورودی روستا و المان شهید سرافراز ایران و گیلان شهید سرتیپ علیرضا خلوص دهقانپور که جلوی زیبایی به این منطقه داده بود(شهید علیرضا خلوص دهقانپور از سرداران شهید صومعه سرا در تاریخ ۲۵ خرداد سال ۶۷ در ارتفاعات غرب کشور به شهادت رسید.) و تابلوی تعاونی طیور وارد مسیری شدم تا به نزدیکی محل کسب و کار جوان خوش ذوق و پر انرژی از منطقه صومعه سرا رسیدم.

در ابتدای ورود ما  از صدای عاشقانه و زیبای پسر طلایی دهه هفتادی گیلانی و صومعه سرایی که با آهنگ زیبا حنجره خود برای جمع کردن اوردک ها استفاده می کرد لذت بردم اینجا بود که گفتم باید فیتیله رسانه را در حوزه کار و تلاش بالا کشید تا همگان ببینند و بدانند که جوان گیلانی باید اینگونه تلاش کند و در گیلان پر از پتانسیل با طبیعت بکر و هزاران نو تولیدو سرسبزی نباید به صنعت ها که بعدا” هیچ سودی در استانمان نداشته و ندارند و شاهد تعطیلی بسیار از کارخانجات بزرگ صنعتی و تعطیلی شرکت ها در شهرک ها هستیم دل خوش کنیم اینجا باید پا به میدان گذاشت و رفت در کنار انواع تولیدات کشاورزی که در گیلان متفاوت و به فراوانی وجود دارد اینجا فقط چای و برنج و نوغانداری  نیست اینجا گیلان است.

اگر بخواهیم به‌صورت حدودی میزان بیکاران در جامعه را برشماریم، بیشترین بیکاران در رشته‌های کامپیوتر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات  و غیره ….هستند.
مهم‌ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار، فارغ التحصیلانی هستند که پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید، تفکر پشت میز نشینی را دارند. امروز نگاه جامعه به مقوله اشتغال این است که تنها پشت میز نشینی را شغل می‌دانند، این در حالی است که کارشناسان تأکید دارند که برای تغییر این دیدگاه باید تفکر کارآفرینی میان نوجوانان گسترش یابد.
توجه به تولیدات داخلی، استفاده از نیروی کار و سرمایه داخلی، اتکا بر اقتصاد «دانایی‌محور»، توجه خاص به تولید کالاهای اساسی و محصولات زیربنایی، مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی‌اند.

از آنجایی که توجه به تولید داخلی در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته است، به این منظور سراغ کاظم تسیه، لیسانس رشته مهندسی کشاورزی رفتیم. این جوان فارغ التحصیل به‌جای دست روی دست گذاشتن و منتظر پارتی و پیدا شدن شغل بودن، خود کارآفرینی کرده و پا به عرصه تولید گذاشته است. گفت‌وگوی تفصیلی با وی به‌شرح زیر است.

پای حرف‌های یک مهندس کشاورزی سراپا ایستادیم که به شکل جدی حدود ۴ سال پیش با یک‌ سرمایه اندک کار را شروع کرد و اکنون با سالن و انبارهای متعدد در زمینهای ابا و اجدادی در کنار خانه و خانواده علاوه بر پرورش جوجه اوردک گوشتی و تخم گذار به کار در شالیزار نیز بسیار علاقه مند بوده و  حدود ۱۲ هزار متر  زمین شالی را خود دست به بیل کار می کند.

خانه ای پُر از عشق با بودن عتیقه

حاج کاظم تسیه جرقه خلاقیت و کارآفرینی خود را از زمان بچگی می خواند که به همراه خانواده خود در روستای خرفکام بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا در طبیعت بکر روستایی پا به پای مادر دنبال مرغ و اوردک و جوجه ها دویده و این فکر و ذهنیت از بچگی در وی ساخته شده است

وی با همراهی مادرش عتیقه خانم حدود ۴ سالی است که به طور جدی وارد عرصه تولید شده‌ د و در طول این سالها با آزمون و خطا توانسته‌اند به موفقیت‌های قابل توجهی در تولید جوجه اوردک گوشتی و تخم گذار دست یابند.

این خانواده کشاورز مبتکر با حمایت دولت و با برخورداری از تسهیلات بانک  توانسته فعالیت خود را توسعه دهد و به الگویی برای کشاورزان منطقه و سایر استانها تبدیل شود.

مادر حاج کاظم همان عتیقه خانم گزارش امروز ما وقتی که پسر نیست پا به پای کارگران دنبال اوردک و غاز و جوجه اوردک می دود تا کمک حالی در عرصه تولید باشد و علاقه شدید به این جوجه اوردکها دارد و می گوید وقتی کاظمم نیست من هستم و از اول هم خودم این کار را علاقمند بودم.

کاظم تسیه که متولد ۱۳۷۶ در روستا است دارای مدرک مهندسی کشاورزی بوده و از سال ۹۹ به شکل جدی کار پرورش جوجه اوردک گوشتی و تخم گذار را شروع و امروز تعدا ۲ هزار قطعه جوجه اوردک گوشتی و تخم گذار را پرورش می دهد و در کنار این جوجه ها هزاران قطعه اوردک و تعدادی غاز نیز در زمین کشاوری ایشان دیده می شود.

وی مهمترین دلیل انتخاب  فعالیت خود را در زمینه جوجه اوردک  بخاطر عدم تولید در استان می خواند و می گوید گیلان فقط پرورش اوردک داشته و جوجه اوردک از مازندران به گیلان صادر می شد که امروز توانستم با علاقه ای که داشتم برای رونق تولید جوجه اوردک گوشتی  و تخم گذار در گیلان گامی بردارم و توانستم این کار را رونق ببشم.

حاج کاظم سود خالص و برگشت سرمایه در تمامی مراحل و فرآیندها از ابتدای تولید تا مرحله عرضه به بازار  را بسیار رضایتمند خواند و گفتـ؛ امیدوارم که بتوانم با سودی که می برم مشوقی باشم برای آنان که دنبال اشتغال سود اور هستند زیرا ما در اینجا هم پرورش بومی داریم و هم پرورش به شکل صنعتی که هر دو سود دهی بالا دارند..

جوان کارآفرین دهه هفتادی مهمترین عامل موفقیت‌آمیز  خود را در پرورش اوردک و جوجه اوردک اراده محکم و قوی خود و همچنین همراهی خانواده و کمک تسهیلات بنیاد خواند و گفت: تسهیلات دریافتی بنده با توجه به اینکه تمام توان خود را گذاشتم به سود دهی وایجاد  اشتغا منجر شد و این امید در کار و تلاش را برای افزون تر کرد.

وی علاوه بر کار و  تولید  همکاری با بنیاد خیریه امام رضا (ع)  را نیز در رزومه خود دارد و می گوید تمام برکات زندگی خور را از دعای این امام مهربانی ها و مدیون امام رضا (ع) هستم.

حاج کاظم تسیه که دنبال کار نسیه نیست می گوید امیدوارم با  تعاونی طیور تک پرواز صومعه سرا بتوانم تامین نیاز تولید کنندگان را در سطح استان گیلان و دیگر استانها رونق بدهم تا جوانان بیکار به اشتغال و کار آفرینی روی بیاورند و بتوانند در چرخاندن اقتصاد خانواده نقش ایا کنند.

و اما در پایان توصیه  این جوان به جوانان فارغ التحصیل کشاورزی  این که از جوانان عزیز به ویژه فارغ التحصیلان عزیزدانشگاهی می خواهم که دنبال کسب و کار پر سود از حوزه کشاورزی باشند تا بتوانیم گیلان را در این عرصه سرآمد قرار دهیم.

وی در پایان به خودش در حضور رسانه ها قول داد تا شاهد باشند که تمام تلاش خود را با حمایت خانواده و مسئولان خواهم داشت تا گیلان را قطب پرورش جوجه اوردک تخم گذار و گوشتی و غاز که درحال حاظر گیلان فقط پرورش غاز واردک داره یعنی جوجه از ورامین واستان های دیگه خریداری می شود و  انشاالله ظرف دوسال آینده گیلان دربحث جوجه خود کفا  خواهد شد..

هرچند این جوان کارآفرین تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع مهندسی کشاورزی  ادامه داده است، علاقه او به پرورش غاز و فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی موجب شده همچنان در این حوزه فعال باشد و با پیگیری های مجدانه اش زمینه صادرات بخشی از محصولاتش را کشور عراق را فراهم کند.

مسابقه میدون (برنامه تلویزیونی) حامی کسب‌وکارها و کارآفرینان که دو روز در هفته از شبکه ۳ سیما پخش می شود در ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ میهمانی داشت از شهرستان صومعه سرا که دیدن این برنامه ضرب المثل ” این گوی و این میدان ” را برایمان تداعی کرد

این جوان خوش ذوق و پر انرژی از دیار صومعه سرا که با غاز های پرورش داده خود پا به میدون نهاد و از میدونهای سخت گذشت  و با شعار برای پول درآوردن کمی هم غاز بچرانید ،به تجربه حس شیرین پرواز از صومعه سرا تا برنامه تلوزیونی میدون با لباس محلی رسید به آن جایی که توانست از کارشناسان ارشد حوزه اقتصاد و مشاغل  این مسابقه بزرگ امتیازات شیرین را بگیرد .

 

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری
برچسب ها
نوشته های مشابه
کارت ملی ۳۰ هزار گیلانی طی امروز و روز انتخابات آماده تحویل است
گل و گلاب محمدی رونق اقتصادی، اشتغال و درامد زایی برای جوانان روستا گیلده رقم زد
خدمت به محرومان راز موفقیت مجموعه کمیته امداد گیلان بود
همراهی شورا و شهرداری رشت در برپایی هر چه باشکوهتر جشنواره بین المللی رسانه ای بانوان حریم رسالت/ مرهون تلاش های اصحاب رسانه هستیم/بهره برداری های فرهنگی، اقتصادی از ظرفیت های شهر
سکان هدایت کمیته امداد استان گیلان به دستان «سید مجتبی جلالی پور یزدی» سپرده شد
لزوم رسیدگی سریع به رفع مشکلات مناطق سیل زده تالش
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.