اختصاصی/صفیر گیلان؛امروزه در تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان، تصادفات جاده ای در کنار انواع بیماری ها نظیر کرونا ویروس و سرطان ها و بیماری قلب و عروق و …. و صدمات منجر به مرگ و میر های ناگهانی انسان ها یکی از عوامل مهم منجر به مرگ به شمار می رود.  آمار تصادفات رخ داده […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛امروزه در تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان، تصادفات جاده ای در کنار انواع بیماری ها نظیر کرونا ویروس و سرطان ها و بیماری قلب و عروق و …. و صدمات منجر به مرگ و میر های ناگهانی انسان ها یکی از عوامل مهم منجر به مرگ به شمار می رود.

 آمار تصادفات رخ داده در شهرستان فومن طی بازه زمانی ۹۸ افزایش یافته است، بر اساس گزارشات درصد کشته شدگان در حوادث رانندگی  در مسیر جاده فومن به رشت(تونل سبز) و دیگر مسیرهای شهرستان را عابرین و موتور سواران و دوچرخه سواران تشکیل می دهند که عدد قابل توجهی است.

حال طبق رصد گزارشات پلیس راه فومنات و نیروی انتظامی و بازتاب مکرر تصادف در فضای مجازی در این مسیر که منجر به فوت و یا صدمات غیر قابل جبران برای خانواده ها شده ما را بر آن داشت تا کنکاشی در این خصوص داشته باشیم.

نهاد خطیر پلیس راه به عنوان ارگان مسئول و ناظر در پیاده سازی قوانین ترافیک، آخرین و به تعبیری مهم ترین حلقه اززنجیره سازمان های ایمنی در جلوگیری از تصادفات و کاهش ضایعات و تلفات راههاست. بر حسب نوع سانحه علاوه بر پلیس راه،ارگانها و سازمانهای مختلفی، در زمان وقوع حادثه در صحنه تصادف حضور می یابند.

کاربران ترافیکی آسیب پذیرترین قشر در تصادفات جاده ای

سرهنگ امیدی رئیس پلیس راه فومنات  در گفتگو با خبرنگار صفیر گیلان می گوید ،از قدمت درختان چنار مسیر جاده فومن به رشت مدت زیادی می گذرد  و اکثر درختان پوسیده و خشک شدند که نیاز است تا مسئولان به جهت پیشگیری از خسارت شاخه زنی و قطع درختان و نیز جای گزین کردن نهال های جدید را داشته باشند.

سرهنگ امیدی گفت: در حاشیه راه به ویژه همین مسیر درختان چناران نصب گاردریل امری ضروری است تا از ورود وسیله نقلیه به سمت درختان و شتاب اولیه برخوردهای خودرویی جلوگیری شود زیرا  عوامل انحراف به چپ و یا راست که یکی از عوامل مهم تصادفات جاده ای به ویژه در این مسیر است جلوگیری شود اگر چه اداره راهداری گیلان نصب گاردریل را تا حدود زیادی انجام داده است..

وی تاکید کرد؛در مسیر رشت به فومن به علت وجود روستاهای حاشیه راه تردد عابرین پیاده زیاد است در نتیجه نیاز است تا نقاط حادثه خیز بیشتر شناسایی و اشکار سازی  شود تا تردد با مشکل مواجه نشود.

رئیس پلیس راه فومنات نصب دوربین کنترل سرعت را در جاده فومن به رشت در مسیر لیشاوندان و کلاشم ضروری خواند و گفت: در این جاده پر خطر ما فقط در مسیر گل افزان دوربین کنترل سرعت نصب داریم که ایست راننده و وسیله نقلیه را سبب می شود.

وی همچنین به دور برگردان گل افزان که به یک مسیر فرعی نیز متصل است اشاره و اظهار کرد؛ مهمترین عامل سرعت و اوج گرفتن وسیله نقلیه در این مسیر به علت صاف بودن جاده است.

سرهنگ امیدی دید کمتر این مسیر را حاصل وجود درختان کهنسال چناران خواند و گفت: ارام سازی جاده در نقاطی که دور برگردان دارد الزامی است.

رئیس پلیس راه فومنات آموزش را امری الزامی خواند و تاکید کرد: در این مسیر به جهت تصادفات پی در پی و کاهش خسارت جانی مردمی باید به افراد حاشیه این مسیر آموزش را در کنار فرهنگ سازی مثل داشتن کلاه ایمنی برای موتور سواران و …  داشته باشیم.

این مسئول انتظامی به تردد بیش از اندازه در برخی مسیرها ی جاده رشت به فومن مثل مسیر آقا سید یعقوب و امامزاده ابراهیم  اشاره و افزود: در این مسیرها به علت عدم داشتن استاندارد ها  و خروج نابه هنگام مردمی نیازمند پل عابر پیاده هستیم تا کمتر شاهد برخورد عابر با وسیله نقلیه باشیم.

رئیس پلیس راه فومنات می گوید، هیچ را هی بدون هماهنگی با پلیس راه درست نمی شود و تمام دور برگردان ها و بازگشایی مسیر ها  و خذف گاردریل ابتدا با نظارت پلیس و بعد هم شرکت سازه راه انجام می شود.

سرهنگ امیدی تاکید کرد؛ هر جا قانون در راه سازی حرف اول را نزند و به خواسته های مردم توجه کنیم جاده از حالت استاندارد خود خارج می شود و مشکلات بیش از  پیش و خطر افزایش می یابد.

وی افزود:  بیشترین خطر در دور برگردان ها در کمین انسان است و لذا ….دور برگردان باید با استاندارد و یوترم باشد مثل چهار راه خاکیان که جان پناه دارد و هیچ ماشینی با آن برخورد ندارد.

وی افزود: در مسیر جاده فومن به رشت و حاشیه تونل سبز فومن دور برگردان ها از نظر استاندارد کامل نیست و فاقد جان پناه  و دور زدن و لاین خروج است.

سرهنگ امیدی جاده مسیر رشت به فومن را نسبت به جاده های دیگر استان به جهت داشتند عابرین پیاده  که کاربر ترافیکی ما هستند از جاده های پر خطر خواند و گفت: نسبت تصادفات در این جاده نسبت به جاده ضیابر و سروان که از جاده های پر خطر استان گیلان هستند  ۱۰%تا ۱۵%افزایش داریم.

وی امیدوار شد عوامل بازدارنده نظیر آموزش صحیح مقرارت و قوانین راهنمایی و رانندگی در کنار افزایش آگاهی مردم باید در دستور کار  مسئولان قرار گیرد و با هماهنگی و همراهی همه ی دستگاها و مردم این مسیر به مسیر امن برای تردد تبدیل شود.

بیشتر بخوانید

****احیا تونل سبز فومن با مشارکت مردم و مسئولین/دپوی زباله توان زندگی کردن را از چنارهای فومن گرفت/تونل سبز فومن احیا شودhttps://safiregilan.ir/?p=9079

*****

خطر در لابلای زیبایی چناران در کمین آدمهاست

امروزه بسیار از اهمیت حفظ و نگهداری درختان چنار شهر فومن به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع زیستی و زیبایی سخن می‌رود غافل از اینکه به خطرات آن کمتر توجه می شود در حالی که ما خواستار حفظ و گسترش فضای سبز هستیم.

هر قدر عمر درخت چنار بیشتر شود، تنه آن تنومندتر می شود و عدم تغذیه مناسب درختان در کنار سن بالای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده و در همین راستا ضرورت دارد که نسبت به قطع درختان خشک شده و خطرساز تونل سبز فومن اقدام شود.

تونل سبز چناران فومن یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان فومن می باشد که با توجه به آفات و شرایط خاصی که این درختان کهن را آسیب پذیر ساخته است نیازمند اصلاح و حفظ و نگهداری است.

امروز به جرات می توانم به عنوان یک فعال زیست محیطی و دوست دار طبیعت بگوییم که ریشه های درخت چنار شهرمان ضعیف است، درختان کج شده اند، و قدمت برخی از چناران به بیش از پنجاه  سال رسیده است و مسئولان این حوزه فقط شعار حفاظت از درختان و فضای سبز را در جلسات مکرر و مصوبات بی برنامه تکرار و تکرار می کنند..

شهر فومن با وجود درختان چنار دارای زیبایی خاصی بوده که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند اما در میان همین زیبایی و در این تونل سبز خط خطر و مرگ در کمین است و ….!؟

تهیه و تنظیم/زلیخا صفری

تصادف چناران چنارانتصادف جاده فومن تصادف جاده فومن