فرماندار رشت با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت پسماند و زباله بسیار تأثیرگذار است، گفت: افزایش مشارکت های مردمی هزینه ها در مدیریت پسماند را کاهش می دهد.

به گزارش صفیر گیلان؛ علی فتح اللهی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه مدیریت پسماند شهرستان رشت، گفت: زباله در استان‌های شمالی شرایط خاصی دارد و کوچک‌ترین زباله چهره بدی به شهر می‌دهد.

وی افزود: عدم فرهنگ سازی در زمینه مدیریت درست زباله سبب می‌شود که شهرداری، دهیاری و یا محیط زیست به تنهایی نتوانند این مشکل را حل کنند.

فرماندار رشت با اشاره به اینکه، آموزش در هر مرحله جز اولویت‌ها است و نبود آموزش صحیح قطعاً نتیجه مثبتی نیز به همراه نخواهد داشت، تصریح کرد: اصحاب رسانه و صدا و سیما در بحث فرهنگ سازی و آموزش فرزندان و نسل‌های بعدی بسیار می‌تواند مهم و مفید باشند.

فتح الهی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که افزایش مشارکت‌های مردمی در هر کاری هزینه‌ها را کاهش خواهد داد، اضافه کرد: زباله‌ای مثل کاغذ که بزرگترین تولید کننده آن مدارس و ادارات هستند می‌تواند با فرهنگ سازی درست در امور دیگر هزینه شود.

فرماندار رشت تأکید کرد: زباله باید دغدغه اول مدیران باشد عدم توجه به این موضوع از سوی مدیران سبب می‌شود تا در شهرستان‌ها شاهد تحول خاصی در زمینه پسماند نباشیم.

وی بر لزوم توجه به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا اشاره و با بیان اینکه این موضوع باید اولویت قرار گیرد، ادامه داد: سراوان اگر در اولویت کاری قرار نگیرد یک موضوع زیست محیطی تبدیل به موضوع امنیتی خواهد شد.

فتح اللهی با بیان اینکه اقدامات باید در منطقه سراوان عملیاتی و اجرایی باشد، گفت: مصوبات کارگروه پسماند لازم الاجرا است و باید تصمیم درستی در زمینه زباله سراوان اتخاذ و سپس عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه روستاهای بدون زباله باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: همچنین موضوع برداشت شن و ماسه با توجه به اینکه در برخی از فصول افزایش می‌یابد باید در زمان تخم ریزی ماهیان در رودخانه در صدور مجوز دقت لازم انجام شود.

کد خبر ۵۱۸۹۸۴۹