مدیرکل آموزش و پرورش گیلان ادامه داد: یکی از دغدغههای جدی ما، کاهش جمعیت دانشآموزی بهویژه در پایه اول ابتدایی است؛ امسال پیشبینی میشود حدود ۱۲۰۰ نفر کاهش داشته باشیم این مسئله، زنگ هشداری برای جوانی جمعیت و ضرورت تبلیغات برای فرزندآوری در استان است؛ موضوعی که انتظار میرود رسانهها نقش پر رنگی در آن ایفا کنند.
به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان از رشت؛ نشست خبری نرگس دستیار مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نخستین بانوی مدیرکل آموزش و پرورش کشور در دولت چهاردهم، با حضور اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات ادارهکل آموزش و پرورش استان گیلان برگزار شد.
نرگس دستیار در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه استان که به میزبانی ادارهکل آموزش و پرورش گیلان با تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام جواد (ع) و گرامیداشت یاد و نام شهدا و امام شهدا ، و ارزوی توفیق و سلامتی مقام عظمی ولایت و خدمت گذاران به نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اعضای فرهیخته و مسئولیت پذیر جامعه رسانه،خبرنگاران گرامی و نمایندگان افکار عمومی امیدوارم که در جمع شما که حلقه اتصال نظام تعلیم و تربیت با جامعه هستید و نقش بی بدیل در تبیین سیاستهای اموزشی و پرورشی این نهاد بزرگ بتوانیم گامی موثر برداریم به منزل خودتان خوش آمدید.
وی در ابتدای صحبت های خود تفعلی زد به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تاکید داشتند که همه دستگاهها باید در خدمت نظام اموزش و پرورش باشند زیرا سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، هزینه نیست، بلکه مثل ایجاد یک زمینه برای سود چند برابر است و خوشبختانه ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش نیز این نگاه راهبردی را دارند و این فرصتی مغتنم برای تحول در نظام آموزشی که انشالله از این فرصت ها استفاده کنیم.
دستیار افزود: به عنوان نخستین مدیر بانو در دولت چهاردهم در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری بعنوان مدیرکل آموزش و پرورش انتخاب شدم و این مسئولیت را فرصتی میدانم برای حرکت در مسیر تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در سراسر استان گیلان تا بتوانیم گامی موثر برای استان گیلان و فرزندانمان در پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین و رساندن دانشآموزان به حیات طیبه باشیم که از اهداف سند تحول بنیادین است.
وی با بیان اینکه در راستای این نشست که بیشتر با هدف شنیدن دغدغهها و دیدگاههای اصحاب رسانه برگزار شده و صمیمانه ازحضور شما تقدیر می کنم، ادامه داد: دو موضوع اصلی برای این جلسه در نظر گرفته شده که نخست، موضوع ثبتنام دانشآموزاندر سال تحصیلی جدید است که در روزهای اخیر دغدغه بسیاری از اولیاء بوده و باید آموزش و پرورش پاسخگوی نیازمندی آنها باشد و این عدالت آموزشی که در صحبت هایمان داریم اولیا و دانش آموزان احساس کنند .
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در خصوص ثبتنام پایه اول ابتدایی که از طریق سامانه آغاز شده و لینک سنجش نوآموزان در سامانه تا اوایل هفته آینده بهروزرسانی وبرقرار خواهد شد ولی برخی خانوادهها هنگام ورود به سامانه با پیام «عدم احراز» مواجه شدهاند که این مسئله به دلیل تاریخ شرکت نوبتدهی نو آموزان سنجش است و جای نگرانی نیست و رفع خواهد شد.
وی از رسانهها خواست با اطلاعرسانی گسترده، اولیای دانشآموزان را به ثبتنام بهموقع تشریع کنند وگفت: متأسفانه برخی خانوادهها ثبتنام را به روزهای پایانی موکول میکنند که این امر موجب ایجاد اختلال در فرآیند ساماندهی دانشآموزان و کلاسها میشود. انتظار داریم رسانهها با توجه به نفوذ گسترده خود، به ما در پوشش مناطق صعبالوصول و آگاهسازی خانوادهها یاری رسانند.
دستیار با بیان اینکه آموزش و پرورش استان خوشبختانه از حیث نیروی انسانی،کلاس، فضاهای آموزشی و برنامهریزی، نیروی انسانی آمادگی کامل برای سال تحصیلی جدید را دارد، تصریح کرد: این آمادگی حاصل تلاش همکاران پرتلاش ما در ستاد، مناطق و نواحی آموزش و پرورش گیلان است و امیدواریم با همراهی رسانهها، سال تحصیلی موفقی را پیش رو داشته باشیم
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، با اشاره به برنامهریزیهای دقیق این ادارهکل برای ساماندهی نیروی انسانی و آغاز بدون مشکل سال تحصیلی ۱۴۰۵و۱۴۰۴ اظهار داشت: با اقدامات انجامشده در حوزه سازماندهی کلاسها و نیروی انسانی، نگرانی و مشکل خاصی برای سال تحصیلی پیشرو نداریم.
وی تاکید کرد؛البته بازنشستگی بخشی از همکاران در دستور کار است، اما با جذب حداکثری از طریق آزمونها و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، انشاءالله این مشکل رفعخواهد شد و همچنین برای جذب مطابق با قانون و نیازمندی مربیان پیشدبستانی و طرح نهضت، مطابق با دستورالعملهای قانونی اقدام خواهد شد.
کاهش جمعیت دانشآموزی پایه اول ابتدایی در گیلان زنگ هشداری برای جوانی جمعیت
وی ادامه داد: یکی از دغدغههای جدی ما، کاهش جمعیت دانشآموزی بهویژه در پایه اول ابتدایی است؛ امسال پیشبینی میشود حدود ۱۲۰۰ نفر کاهش داشته باشیم این مسئله، زنگ هشداری برای جوانی جمعیت و ضرورت تبلیغات برای فرزندآوری در استان است؛ موضوعی که انتظار میرود رسانهها نقش پر رنگی در آن ایفا کنند.
دستیار در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به روند هدایت تحصیلی و آموزشهای مهارتی گفت: بر اساس پیش بینی ما و اسناد بالادستی و سیاستهای کلان، هدفگذاری بر این است که حدود ۵۰ درصد از دانشآموزان به هنرستانها با هدایت تحصیلی شوند در سال تحصیلی ۱۴۰۳، ۴۹.۶ درصد دانشآموزان استان جذب هنرستانها شدهاند .
وی در ادامه با اشاره به موضوع نیروی انسانی در سال تحصیلی آینده گفت: اگرچه تعدادی از همکاران ما در آستانه بازنشستگی هستند، اما جذب نیرو از طریق آزمونها و دانشگاه فرهنگیان بهگونهای برنامهریزی شده که هیچ خللی در تأمین نیروی انسانی مدارس استان به وجود نیاید.
توسعه هنرستانها در جوار کارخانه و مراکز صنعتی
وی افزود: امسال با تاکید استاندار محترم گیلان،و ا سناد بالا دستی توسعه هنرستانها در جوار کارخانه و مراکز صنعتی در دستور کار شورای آموزش و پرورش قرار گرفته و ما برنامه در دست اقدام داریم تا انشالله این کار را محقق کنی.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان یکی از موضوعات مهم سال تحصیلی ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۵ در خصوص ثبتنام کتب درسی افزود: در حال حاضر فرآیند ثبتنام کتابهای درسی در حال انجام است و از اولیای محترم انتظار داریم در اسرع وقت نسبت به ثبتنام اقدام کنند تا بتوانیم توزیع کتابها را بدون تأخیر انجام دهیم تأخیر در مراجعه برخی اولیا، گاه روند ثبتنام دانشآموزان و کتب درسی را نیز مختل میکند و ثبت نام به موقع کتب درسی برابر است با توزیع به موقع کتب بین دانش آموزان گیلانی تا سال تحصیلی خوبی را رقم بزنیم.
تحقق توسعه عدالت در فضای آموزشی اولویت ماست
وی با اشاره به ضرورت توسعه زیرساختها و فضاهای آموزشی که مد نظر دولت پزشکیان است و در جلسات بارها به آن اشاره کردند گفت: یکی از اولویتهای مهم ما، تحقق توسعه عدالت در فضای آموزشی است و ما هم در شهر وروستا از طریق توسعه فضاها و تجهیزات مدارس است؛ بهویژه در مناطق دارای تراکم دانشآموزی از جمله مسکن مهر که تعداد جمعیتی دانش آموزی نسبت به کلاس ها افزایش دارد در آنجا مهندسی فضا را انجام دادیم تا بتوانیم مدارسی را به بدنه آموزش و پرورش برای تحقق عدالت آموزشی داشته باشیم.
وی اظهار کرد؛همچنین از هنرستانها بازخوردهای دقیقی درباره نیازهای تجهیزاتی دریافت کردهایم و به وزارتخانه رفته و با اعتبارات خوبی که دریافت شده، تا کنون حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کردهایم که ۱۲ میلیارد آن تخصیص یافته و در حال هزینهکرد برای تأمین تجهیزات با کمک نوسازی مدارس استان که همکاری خوبی دارند هستیم.
دستیار با اشاره به پروژه مهر و آمادگی برای سال تحصیلی جدید صرفاً یک اقدام اجرایی نیست گفت: ما از اسفندماه پروژه مهر را آغاز کردهایم و معتقدیم که پروژه مهر نشانگر حسن تدبیر، عدالتمحوری و سلامت اداری در آموزش و پرورش به مرحله ظهور و نمایش می گذارد.
وی درباره امتحانات پایان سال نیز افزود: امتحانات پایان سال، بهویژه در پایه دوازدهم و یازدهم شش درس از ۲۸ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۲ خرداد ادامه دارد و هر چه سریعتر باید این تصحیح انجام شود تا تاثیراتش در سابقه دانش آموزان و کنکور لحاظ شود و این نیازمند یک تیم حرفه ای و کاری است و ما به ندرت قطعی برق را در امتحانات داشتیم.
دستیار با اشاره به اینکه ما توانستیم امتحانات بدون دغدغه را با کمترین مشکل با کمک دکتر حق شناس استاندار گیلان داشته باشیم افزود؛روز گذشته مشاوران وزیر بازدید میدانی از در شرق و غرب ازحوزه های امتحانی داشتند و اذان کردند که گیلان یکی از اولین استان بود که با آرامش این امتحانات را برگزار می کند.
باید صدای مدرسه را از نزدیک شنید
مدیرکل آموزش و پرورش تاکیدکرد: ما به دنبال هم افزایی و هم فکری هستیم در کنار هم باید پاسخگو باشیم وقتی مسئولیت را قبول کردیم واعتقاد دارم مدیریت ما باید مدیریت در اتاق شیشه ای و میدانی باشد و اعتقاد دارم که ما مدیون خون شهدا هستیم و باید پاسخگوی خون هایی باشیم که برای آبیاری این نظام ریخته شده و اعتقاد دارم که باید صدای مدرسه را از نزدیک شنید و پژوهش در حوزه آموزش و پرورش بعنوان بال موتور محرک نظام تعلیم و تربیت است.
آموزش و پرورش گیلان با رویکرد دولت وفاق در توسعهگرایی و استفاده از ظرفیت کارشناسان باید بدانیم در کجا ایستاده و به کجا می رویم گفت:ما برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت خود را برای آینده تدوین کرده و انتظار دارم شما آنچیزی را که شایسته نظام تعلیم و تربیت به مرحله ظهور برسانید و دکنار ما باشید ما نیز کنار شما هستیم.
افت تحصیلی پدیدهای سراسری است
مدیرکل در بخش پرسش و پاسخ، به سوالی درباره میانگین پایین نمرات نهایی در استان اظهار داشت: افت تحصیلی پدیدهای سراسری است که تنها محدود به گیلان نیست و دوران کرونا به دلیل عدم حضور فیزیکی دانشاموزان، آسیب عمیقی به نظام آموزشی وارد کرد؛ بهویژه در مقطع ابتدایی ترمیم این آسیب، زمانبر خواهد بود.
مدیر آموزشوپرورش استان گیلان در خصوص کمک به آزادی زندانیان فرهنگی گیلان گفتند: این به دلیل پایان سال کمی مقفول ماند ولی تلاش می کنیم پویشی را ادامه دهیم و حسابی به ستاد دیه دادیم تا مبلغی را جمع و از دوستان خیر کمک می گیریم تا به زودی بتوانیم که تقریبا” زیر یک میلیارد تومان است بتوانیم کمک کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان همچنین با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید سر کلاس تمرکز داشته باشند اضافه کرد: آموزش نوآورانه، فناورانه و هوش مصنوعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد بازرسی بدنی دانش آموزان در یکی از مدارس رشت بیان کرد: پیگیری قانونی در حال انجام است؛ هیچ جیزی نباید کرامت دانش آموزان را زیر سئوال ببرد.
وی درباره مجوز فعالیت مدارس غیردولتی نیز تصریح کرد: صلاحیت علمی و گزینشی مؤسسین این مدارس در آموزشوپرورش بررسی میشود اما مجوز نهایی بر اساس استحکام بنا و ضوابط شهرداری و اداره کل نوسازی مدارس صادر میشود.
هیچکدام از سوالات امتحانی در گیلان لو نرفته است
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به شایعات پیرامون افشای سوالات امتحانی گفت: هیچکدام از سوالات لو نرفتهاند. متأسفانه برخی افراد سودجو سربرگهای جعلی منتشر میکنند و با هدف کسب درآمد از خانوادهها، بازار کاذب ایجاد میکنند. آموزش و پرورش استان با این موارد برخورد جدی خواهد داشت.
دستیار درباره طرح مولدسازی داراییهای آموزش و پرورش نیز گفت: در حال حاضر سه طرح از سوی شورای برنامهریزی استان تصویب شده که همگی در مرحله کارشناسی هستند. هرگونه درآمد حاصل از این طرح صرفاً برای ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس هزینه خواهد شد و مجوزی برای هزینه در سایر حوزهها وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی موارد مرتبط با بازدیدهای بدنی در مدارس تصریح کرد: هیچ اقدامی که شأن دانشآموزان را زیر سوال ببرد از نظر ما قابل قبول نیست. حتی اگر نیت این کار تأمین امنیت بوده باشد، باید از روشهای بهتری استفاده شود. برای بررسی دقیقتر موضوع، تیم بازرسی ادارهکل اعزام شده و اگر تخلفی اثبات شود، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
گرایش به مواد مخدر در سطح مدارس، مختص استان ما نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با تأکید بر ضرورت توجه به آسیبهای اجتماعی در سطح مدارس گفت: بیانگیزگی دانشآموزان و برخی آسیبها همچون گرایش به مواد مخدر، مختص استان ما نیست و اینها مسائلی است که همه استانها با آن درگیرند ما موظفیم با استفاده از ظرفیت نهادهایی چون بهزیستی، کمیته امداد، اورژانس اجتماعی و سایر دستگاههای همراه، این آسیبها را مدیریت و کاهش دهیم.
وی از اختصاص اعتبار ملی برای مرمت و تجهیز سرویسهای بهداشتی مدارس گیلان خبر داد و افزود: تفاهمنامهای با وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و سلامت منعقد شده که بر اساس آن، تجهیز سرویسهای بهداشتی مدارس در استان در دستور کار قرار گرفته است. البته تربیت و فرهنگ استفاده صحیح از فضاهای عمومی باید از خانوادهها آغاز شود و مدرسه به تنهایی نمیتواند بار این مسئولیت را به دوش بکشد.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به برخی انتقادات در خصوص انتصابات در دستگاه تعلیم و تربیت اظهار کرد: در تمام انتصابات، اولویت با تخصص، تعهد و کارآمدی است. در کنار بهرهگیری از تجربه پیشکسوتان، جوانگرایی هم به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
«بوم مدارس»: آگاهیبخشی نیروی انتظامی به دانشآموزان درحوزه آسیبهای فضای مجازی
دستیار همچنین از تعامل گسترده آموزش و پرورش با دیگر دستگاهها از جمله نیروی انتظامی سخن گفت و افزود: حضور پلیس در اطراف مدارس در ساعات شروع و پایان کلاسها نقش مؤثری در تأمین نظم و امنیت دارد.
همچنین با همکاری نیروی انتظامی، برنامههایی برای آگاهیبخشی به دانشآموزان درباره آسیبهای فضای مجازی و مخاطرات گوشیهای هوشمند در قالب برنامه بوم مدارس برگزار شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان همچنین از موفقیت دانشآموزان گیلانی در رقابتهای المپیک دانشآموزی خبر داد و گفت: از میان ۵ نماینده گیلان، ۴ نفر موفق به کسب مدال شدند که این نشاندهنده ظرفیت بالای فرزندان این استان در عرصههای ورزشی است. ما به جد در پی توسعه و تقویت فعالیتهای تربیتبدنی در مدارس هستیم و آن را مکمل فعالیتهای آموزشی میدانیم.
دستیار در پایان با اشاره به وضعیت مربیان پیشدبستانی و نیروهای طرح اتاق وضعیت یادآور شد: ما منتظر ابلاغ بخشنامههای کشوری هستیم، اما در سطح استان پیگیریهای لازم برای تعیین وضعیت این عزیزان در حال انجام است و از هیچ تلاشی برای حمایت از همکارانمان دریغ نخواهیم کرد.
- نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری
Friday, 30 May , 2025