اختصاصی/صفیر گیلان؛یوسفی تصریح کرد؛ این مراسم بعد از  برداشت گل محمدی و گلابگیری که هر ساله از نیمه اردیبهشت آغاز و تا اواسط خرداد ادامه دارد توانسته علاوه بر اشتغال و درامد زایی برای جوانان روستا با گذاشتن ردپای عطر خوش گل و گلاب پای مسافران و گردشگران را در این منطقه بکر گیلان  و گیلده شفت باز کند و رونق اقتصاد روستا را رقم زند.

اختصاصی/صفیر گیلان؛روستا همواره نمادی از پویایی و کارآفرینی است که می‌توان با احیای ظرفیت‌های بومی و محلی برای رونق اشغال و تولید در این مناطق گام برداشت در ادامه همین نگاه، حمایت و توجه دولت به روستاها، تلاشی برای بازگشت و تقویت جنبه تولیدکنندگی روستاییان و به عبارتی راهبردی برای توسعه روستا است.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از شفت، عصر رور چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ هشتمین جشن  شکرگزاری گل محمدی و گلابگیری همراه با آئین سنتی گلاب گیری با حضور فرماندار، امام جمعه،نماینده شهرستان،فرمانده سپاه  و رواسای ادارات و همچنین دهیار و شورای اسلامی روستای گیلده شفت ، گل کاران ،گلابگیران، گردشگران داخلی ، و اقشار مختلف مردم در محل«کارگاه گلابگیری یوسفی» برگزار شد.

جواد یوسفی تولید کننده جوان گل محمدی و گلاب در روستای گیلده شفت در جشن شکرگزاری گلابگیری با بیان اینکه برنامه گلاب و گلابگیری در ایران قدمت یک هزار ساله دارد ابراز داشت: ایرانیان باستان گرچه غریب به ۷ هزارسال پیش بحث کاشتن گل محمدی را داشتند ولی تلاشگران در این عرصه یک هزارسال است که نسبت به تقطیر این عطر ناب محمدی برای شستشوی خانه خدا و حرم های اهل بیت (ع) خصوصا در امامزادگان و مصارف خانگی و در شیرینی پزی و نوشیدنی ها و  غیره استفاده می نمایند.

جواد یوسفی ضمن تشریح قدمت تولید گل و گلاب در روستای گیلده شفت و خیر مقدم به کلیه  میهمانان شهرستان و استان و حتی میهمانان خارج از استان به خطه گل خیز روستای گیلده با گلستانهای گل محمدی اظهار داشت :آیین شکرگزاری گلابگیری همه ساله همزمان با رویش گل محمدی و بعد از برداشت و گلابگیری  در روستا به همت فرماندار، دهیار و شورا و مسئولان دیگر شهرستان از جمله میراث فرهنگی و جهاد  برگزار می شود .

وی به از استقبال بی نظیر مردم  در آیین دومین شکرانه گلابگیری در سال جاری اشاره کرد و یاد آور شد:گلهای چیده شده از باغات گل محمدی منطقه توسط اهالی روستا  طی فرایندی تبدیل به گلاب ناب ایرانی در روستای گیلده شده که به تمام گیلان و ایران صادر می شود.

یوسفی تصریح کرد؛ این مراسم بعد از  برداشت گل محمدی و گلابگیری که هر ساله از نیمه اردیبهشت آغاز و تا اواسط خرداد ادامه دارد توانسته علاوه بر اشتغال و درامد زایی برای جوانان روستا با گذاشتن ردپای عطر خوش گل و گلاب پای مسافران و گردشگران را در این منطقه بکر گیلان  و گیلده شفت باز کند و رونق اقتصاد روستا را رقم زند.

از مراقبت و ابیاری گرفته تا چیدن و برداشت گل و انتقال به کارگاههای سنتی و صنعتی و تولید گلاب و  گلاب درجه یک و دو آتیشه ،انوان نان های محلی،انواع ترشیجات،صنایع دستی سال و حصیر و دیگرتولیدات  را در این روستا در زمان برداشت می توان از نزدیک دید و خریداری کرد .

 

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری