صفیر گیلان؛مهرورز با بیان اینکه حدود ۶۴ درصد از مسیر اجرای پروژههای نهضت عدالت آموزشی همچنان باقی مانده است، گفت: در گام دوم که تا پایان امسال ادامه دارد، ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه دیگر تحویل خواهد شد و پس از آن میتوان گفت به جامعیت مناسبی در حوزه فضاهای آموزشی دست پیدا خواهیم کرد.
صفیر گیلان؛محمدامین مهرورز مدیرکل دفتر ساماندهی فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس کشور امروز در همایش شهرداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان رودسر که در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به مأموریت سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور متولی اجرای پروژههای عمرانی در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی است و در حوزه مدرسهسازی، همکاران ما در سراسر کشور با تلاش و تحرک ویژهای در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه «نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی» روح تازهای به جریان مدرسهسازی در کشور بخشیده است، افزود: این نهضت با نگاه دولت چهاردهم و بهویژه با تأکید پزشکیان بر اولویتداشتن آموزش، در صدر برنامههای دولت قرار گرفته و مدرسه بهعنوان زیربنای رشد، تعالی و پیشرفت جامعه تعریف شده است.
به گفته مدیرکل دفتر ساماندهی فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس کشور، در قالب نهضت عدالت آموزشی که بازه زمانی آن تا پایان سال ۱۴۰۵ تعریف شده، بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ پروژه در دستور کار قرار گرفته که در گام نخست و در مهرماه سال جاری، ۲ هزار و ۴۹۱ پروژه به عرصه علم و تربیت تحویل داده شد.
مهرورز با اشاره به وضعیت پروژههای آموزشی در استان گیلان و شهرستان رودسر بیان کرد: در این شهرستان نیز پروژههای خوبی در حال اجراست و پنج پروژه آموزشی در مهرماه امسال تحویل داده شد که نشاندهنده روند مناسب فعالیتها در منطقه است.
وی با تشریح ساختار اجرایی نهضت توسعه عدالت آموزشی افزود: در سطح شهرستان، فرماندار بهعنوان رئیس ستاد نهضت، مدیرکل آموزشوپرورش بهعنوان جانشین ستاد، مدیرکل نوسازی مدارس استان بهعنوان دبیر و سایر دستگاهها از جمله معاون عمرانی فرمانداری و بنیاد مسکن عضو این مجموعه هستند، اما مهمترین حلقه این زنجیره، خود مردم هستند.
مدیرکل دفتر ساماندهی فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس کشور با تأکید بر اهمیت مشارکت مردمی تصریح کرد: در شرایط اقتصادی امروز، نقش مردم در قالب مسئولیت اجتماعی و مشارکت مدنی، نقشی تعیینکننده است و از شوراها، شهرداران و دهیاران بهعنوان نمایندگان و امانتداران مردم انتظار میرود در جلب مشارکت عمومی برای مدرسهسازی نقشآفرینی جدی داشته باشند.
مهرورز با بیان اینکه حدود ۶۴ درصد از مسیر اجرای پروژههای نهضت عدالت آموزشی همچنان باقی مانده است، گفت: در گام دوم که تا پایان امسال ادامه دارد، ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه دیگر تحویل خواهد شد و پس از آن میتوان گفت به جامعیت مناسبی در حوزه فضاهای آموزشی دست پیدا خواهیم کرد.
وی با اشاره به جمعآوری مدارس کانکسی افزود: مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در کشور بهطور کامل جمعآوری شده و در استان گیلان نیز این موضوع بهصورت صددرصدی محقق شده است. همچنین مدارس سنگی ناایمن با کمک بسیج سازندگی کشور در حال جایگزینی و جمعآوری است.
مدیرکل دفتر ساماندهی فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به شاخصهای سرانه فضای آموزشی بیان کرد: سرانه کمتر از سه متر مربع در کشور تا سال ۱۴۰۵ حذف خواهد شد و بر اساس هدفگذاری برنامه هفتم توسعه، سرانه فضای آموزشی به ۶٫۱ متر مربع خواهد رسید؛ در حال حاضر این عدد ۵٫۳ متر مربع به ازای هر دانشآموز است.
مهرورز همچنین از برنامهریزی برای کاهش تراکم دانشآموزی خبر داد و گفت: مشکل کلاسهای با تراکم ۳۵ دانشآموز تا سال ۱۴۰۵ برطرف خواهد شد تا شرایط آموزشی مطلوبتری فراهم شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تجهیزات آموزشی پرداخت و افزود: تأمین تجهیزات مدارس بر اساس نیازسنجی آموزشوپرورش انجام میشود و اگر نیازها بهدرستی احصا و اعلام نشود، امکان تأمین دقیق تجهیزات وجود ندارد؛ در همین راستا، نیازهای هنرستانهای شهرستان رودسر در اولویت بررسی قرار خواهد گرفت و این تجهیزات بهطور حتم تأمین میشود.
مدیرکل دفتر ساماندهی فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس کشور ابراز امیدواری کرد با همافزایی دستگاهها و مشارکت مردم، بخش عمدهای از مشکلات فضا و تجهیزات آموزشی کشور در سالهای پیشرو برطرف شود.
- منبع خبر : تسنیم








Wednesday, 17 December , 2025