اختصاصی/صفیر گیلان؛پس از دریافت شکایت‌های مردمی از آلودگی فاضلاب مدرسه(مرکز توانبخشی رفاه) در روستای نوده بخش مرکزی شهرستان شفت خبرنگار صفیر گیلان اقدام به پیگیری این مشکل کرد. مدرسه مکان آموزشی است که برای آموزش دانش آموزان تحت رهبری معلمان طراحی شده‌است.  در حالی که امروز  در دنیا ما شاهد شاهکار های برای مقابله با آلودگی […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛پس از دریافت شکایت‌های مردمی از آلودگی فاضلاب مدرسه(مرکز توانبخشی رفاه) در روستای نوده بخش مرکزی شهرستان شفت خبرنگار صفیر گیلان اقدام به پیگیری این مشکل کرد.

مدرسه مکان آموزشی است که برای آموزش دانش آموزان تحت رهبری معلمان طراحی شده‌است. 

در حالی که امروز  در دنیا ما شاهد شاهکار های برای مقابله با آلودگی هوا و محیط زیست هستیم و در کشور عزیز ما ایران نیز در سال‌های اخیر نگرانی نسبت به وضعیت محیط زیست، در جامعه افزایش یافته است اما شاهد افزایش الودگی های محیط زیست اطرافمان به دست خود هستیم.

هشدارهای مکرر کارشناسان این حوزه برای استفاده صحیح از منابع طبیعی ،گویای این واقعیت است که محیط زیست، بیش از پیش در معرض آسیب می‌باشد.

در چنین شرایطی به یک همت جمعی نیازمندیم تا کم توجهی به حفاظت از محیط زیست، در معرض خطر قرار گرفتن گونه‌های جانوری، آلودگی رودها، تخریب خاک ،کم آبی و … عواملی که جوامع بشری را تهدید می‌کنند را کاهش دهیم.

شاید بهتر است بگویم پیشگیری از تخریب محیط زیست و ارائهٔ الگوی صحیح مصرف، وظیفهٔ سازمان‌های محیط زیست، به تنهایی نیست. منابع طبیعی سرمایه‌ای است که تمام اقشار جامعه از آن بهره می‌گیریم از این رو حفاظت از آن هم مسؤلیتی است که بر دوش همه افراد جامعه و ما می‌باشد .

آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد در راستای تربیت  اهدافی را دنبال می‌کند. دانش افزایی، ایجاد تفکر خلاق، آگاهی نسبت به محیط زیست و اجتماع و ترغیب نوجوانان به فعالیت‌های گروهی، از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش است.

تا جایی که کتاب‌های درسی نقش عمده ای در این گونه آموزش‌ها دارندو کتاب‌های دوره ابتدایی به ویژه کتاب‌های علوم زمینه آشنایی دانش آموزان را با مسائل محیط زیست فراهم می‌کند .

 

با توجه به اینکه ارتقای دانش زیست محیطی یکی از اهداف آموزش و پرورش می‌باشد، انتظار داشتیم  مدارس و ساختمانهای آموزشی ما نیز موضوعات زیست محیطی  را به شدت مورد توجه قرارمی دادند.

وووووووالی متاسفانه…..

اما مدرسه ای در نوده از توابع شهرستان رشت و شفت!!!!!!!

نوده روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شفت در استان گیلان ایران است.این روستا در دهستان ملاسرا  در مسیر (پسیخان)قرار دارد و براساسسرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر (۷۷خانوار) بوده‌است.

در این روستا مدرسه ای قرار دارد که از مراکز آموزشی ناحیه یک رشت محسوب می شود ولی در بافت جقرافیایی شهرستان شفت است.

گفتنی است که این مدرسه امروز به یک مرکز توانبخشی با نام “مرکز توانبخشی رفاه “در صدد ایجاد ارامش و احیای افراد ناتوان و کم توان است .

گفتنی است که در علوم بهداشتی، توانبخشی یا بازتوانی (به انگلیسی: Rehabilitation) فرآیندی است که در آن به فرد توانخواه کمک می‌شود تا توانایی از دست رفته خود  را پس از یک واقعه، بیماری یا آسیب را که منجر به محدودیت عملکردی وی شده‌است مجدداً به دست آورد .

اما آلودگی های ناشی از  مرکز توانبخشی رفاه در نوده شفت  مدتی است که داد اهالی منطقه و کشاورزان را در اورده تا جایی که در نیمه های شب از این رسانه وزین با زدن تلفن درخواست کمک و همکاری را داشتند و می گفتند از سال ۸۹ با شدت دنبال این مشکلان از رشت به شفت و از شفت به رشت پاسکاری می شویم ،با این مقدمه گفتگویی داشتیم با برخی مسئولان؛؛

شورای نوده؛پاسکاری مسئولان به یکدیگر شگرد از تب و تاب انداختن اعتراضات

در ابتدا احمدی شورای روستای نوده در گفتگو با ما از  نامه نگاری و شکایات زیاد  و حضور در نزد مسئولان از جمله مدیر کل آموزش و پرورش گیلان،فرماندار ،نماینده و …. خبر می دهد و می گوید؛این مرکز نیمه خصوصی  که در گذشته مدرسه شهید هادی حسن زاده بود تقریبا ۱۲ سال است که به مرکز توانبخشی رفاه نام گرفته است.

احمدی اظهار می کند که این مدرسه در اوایل انقلاب از طرف خانواده ستوده و گودرزی برای ساخت مدرسه اهدا شده  ولی به دلیل کاهش دانش آموزان در این روستا و طبق نظر آموزش و پرورش با انتقال دانش آموزان توسط آموزش و پرورش ناحیه یک رشت به مدارس دیگر به مرکز توانبخشیو بخش خصوصی واگذار شده است.

ایشان از پاسکاری مردم این روستا توسط مسئولان به یکدیگر  که شاید شگرد از تب و تاب انداختن اعتراضات است گلایه می کند و می گوید این زمین در محدوده بافت جقرافیایی شهرستان شفت است ولی مدرسه ای که در زمین اهدایی در آن زمان ساخته شده زیر مجموعه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت است.

وی با بیان اینکه پاسکاری مسئولان به یکدیگر شگرد از تب و تاب انداختن اعتراضات است، خاطر نشان کرد: متاسفانه فرافکنی یک مرض مزمن شده و برخی مسئولان در زمان وقوع حوادث روند رسیدگی را آنقدر طولانی می کنند تا حساسیت موضوع کم شود و اعتراضات از تب و تاب بیفتد.

شورای روستای نوده می گوید این مرکز که در آن زمان بدون رعایت قوانین و مقررات و بدون در نظر گرفتن چالش ها و مشکلات به بخش خصوصی واگذار شده امروز برای زمینهای حوالی مرکز توانبخشی که هزاران متر زمین است و برای همان اهدا کنندگان می باشد در معرض خطر آلودگی است.

وی اظهار کرد در کنار این مدرسه (مرکز توانبخشی رفاه)علاوه بر استخر پرورش ماهی زمینهای کشاورزی سیفی کاری و سبزیجات است که بخاطر الودگی امروز غیر قابل مصرف است.

احمدی تصریح کرد ؛خانواده ستوده و گودرزی در سالهای اول انقلاب بیش از ۱۴۰۰ متر زمین را برای امر آموزش اهدا نمودند که امروز این بخشش و وقف زمین بلای جان و بحرانی برای زمین های دیگر انها شده است.

کسانی که ابزار قانون و مجازات را در دست دارند وارد عمل شوند

احمدی تاکید کرد: برای جلوگیری از پاسکاری مسئولان و رسیدگی جدی به موضوعات بهتر است کسانی که ابزار قانون و مجازات را در دست دارند وارد عمل شده و فرد متخلف را شناسایی و برای مجازات وی حکم بازدارنده صادر کنند.

محیط زیست شفت؛طبق نظر کارشناسان محیط زیست فاضلاب این مرکز الودگی به همراه دارد

رییس محیط زیست شهرستان شفت در گفتگو با صفیر گیلان گفت: این مرکز توانبخشی طبق نظر کارشناسان محیط زیست آلودگی به همراه دارد چون فاضلاب انسانی آن مستقیم به بیرون هدایت می شود

 زمانی تصریح کرد؛ این مرکز توانبخشی سیستم تصفیه فاضلاب دارد ولی متاسفانه بخاطر نقص غیر قابل مصرف است.

ایشان تصریح کرد؛ به دلیل رها سازی فاضلاب انسانی در محدوده زمینها شکایات علیه این مرکز بسیار بالاست و ما هم طبق بررسی  که داشتیم با دادن اخطار از مدیر مجموعه خواستیم تا سیستم  تصفیه فاضلاب را راهداندازی کنند که تا امروز اجرایی نشده و ما نیز بر حسب قوانین محیط زیست شاکی هستیم و با تشکیل پرونده در دادگستری خواستار برخورد جدی هستیم.

 مقصودی؛مدرسه و مرکز توانبخشی نوده ربطی به آموزش و پرورش  شفت ندارد!

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان شفت نیز در گفتگو با صفیر گیلان گفت:این مرکز هیچ  ربطی به آموزش و پرورش شهرستان شفت ندارد زیرا زیر مجموعه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت است.

وی افزود: علارغم این موضوع بنده نیز به شخصه از این مدرسه بازدید خواهم داشت و امیدوارم این مشکل به زودی رفع شود.

مقصودی با اشاره به اینکه روستاد نوده در بخش ملاسرا(منطقه پسیخان) از نظر جقرافیایی در بافت شهرستان شفت و بخش مرکزی است گفت: متاسفانه در زمان ساخت مدرسه به نام آموزش و پرورش رشت ثبت شده است.

البته در این گزارش تلاش کردیم با برخی مسئولان نیز ارتباط تلفنی بگیریم که به علت در دسترس نبودن قادر به پاسخگویی نبودند.

؟؟؟

حال این سوال مطرح است که تکلیف این مرکز توانبخشی  که برای بخش خصوصی با هزینه های ترمیم و نوسازی مدرسه همراه بود توسط آموزش و پرورش استان  گیلان چگونه و با چه برنامه ای همراه و نیز اهالی محترم روستا که زمین کشاورزی انها با چالش فاضلاب روبرو است به کجا ختم می شود .

تهیه و تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری

فاضلاب image_2019_8_1-0_58_28_418_FLG image_2019_8_1-0_58_28_771_u9W image_2019_8_1-0_58_29_391_MuI image_2019_8_1-0_58_29_883_bGLimage_2019_8_1-1_19_29_283_Qpb image_2019_8_1-2_4_17_481_u6S