زلیخا صفری؛به خاطر داشته باشید که قهوه خانه های سنتی و کافی شاپ ها و سفره خانه… بسیار زیادند ولی” عمارت حاجیه بنی”با یک سبک جدید، و بدون دادن قلیان توانسته برعکس بعضی مراکز تفریحی خودی نشان دهد و بدون دود مشتری های بیشتری جلب و جذب نمایید چرا که در این عمارت هیچ قلیانی دست مشتری داده نمی شود و هیچ دودی از شیشه قلیان بلند نمی شود !

اختصاصی/صفیر گیلان؛در شهرهای گردشگر پذیری چون شهر فومن که در این سالها شلوغ تر شده و هر مسافر و گردشگری که به گیلان سفر می کند بخاطر دو منطقه گردشگری ماسوله و قلعه رودخان  و مجسمه های خاص  به این شهر نیز سری میزند و امروزه دیگر خبری از خانه‌های ویلایی، حوض‌های فیروزه‌ای، تخت همراه با پشتی درگوشه حیاط پر از گل یا در ایوان خانه نیست و بیشتر خانه‌ها به آپارتمان و برج تبدیل شده‌اند هر فومنی  و هر مسافری که به این شهر  سفر می کند برای تجدید خاطره از رستوران‌های سنتی اقبال میکند.

جایی که امروزه به یکی از جاهای دیدنی شهر فومن تبدیل شده تا مردم روی صندلی های چوبی به سبک قهوه خانه های قدیمی تکیه بدهند، سفره پهن کنند، غذا را در سینی مسی نوش‌جان کنند، در پارچ سفالی آبی‌رنگ دوغ نعنایی بریزند و  یا در استکان کمر باریک با قوری های خوش رنگ و لعاب با عطر دمنوش یاد سفره‌ها و مهمانی‌های قدیم را زنده کنند. من دراین گزارش یکی از این مکان ها یا  خانه های سنتی  فومن  و یک عمارت قدیمی  را به شما معرفی می‌کنم.

عمارت “حاجیه بنی”یکی از رستوران‌های سنتی فومن است که در آن می‌توانید به گذشته سفر کنید. اشیای عتیقه، حوض آب وسط حیاط، درب  ورودی چوبی با میخ و کلون،کتابهای چیده شده روی طاقچه اتاق ها، و بسیاری از اشیا و ابزارهایی که برای اولین بار وارد شهر فومن شده مثل ،اولین دوچرخه،اولین چرخ خیاطی،اولین نقاشی ،اولین اتو ،سماور مسی ،چراغ سه فیتله و نفتی و و و و…. را میتوانبد در اینجا از نزدیک ببینید این سبک رنگ و سنت دکوراسیون اینجا را منحصربه‌فرد کرده است. در این عمارت میتوانید از انواع غذاهای ایرانی، گیلانی ، فرنگی، دریایی و انواع دسر و نوشیدنی های آن سفارش دهید و لذت ببرید.

“عمارت حاجیه بنی”یکی از بهترین‌هاست که از همه نظر همه‌ چیز تمام است اینجا پذیرایی در کنار تزییینات سنتی سرو غذای محلی, چای و دمنوش های خوش عطر و طعم را تکمیل می‌کند البته این را هم بگویم که شما در کنار نوشیدن یک چای خوش عطر محلی که حاصل دست مردمان منطقه از زیباترین باغات چای شهرستان فومن است می توانید اولین جعبه بسته بندی چای را از نزدیک ببینید که این سلیقه عوامل مجموعه عمارت حاجیه بنی نیز در خور توجه است ..

“عمارت حاجیه بنی”فضای گرمی است که محبوبیتش به مدت ها پیش بر می گردد به جایی که زمانی محل علم و قرآن آموزی کودکان و نوجوانان و بزرگان شهر به ویژه بانوان بوده و شما با پا نهادن به محوطه حیاط خانه به این حس خوب  معنوی خواهید رسید .

باید بگویم خانه های قدیمی به مانند عمارت “حاجیه بنی”در میان فضاهای سنتی و قدیمی، شاید معادل کافی شاپ در فضاهای مدرن و امروزی نباشد، اما حس و حالی که این خانه  و عمارت دارد، شکل فضاهای داخلی آن  و اکسسوری هایی که برای چیدمان و تزیین به کار رفته با جو کافه های مدرن فرق دارد. با این که این روزها بیش تر افراد به کافه های مدرن می روند، هنوز هستند کسانی که عاشق فضای خانه های قدیمی می باشند و ما با حضورمان در “عمارت حاجیه بنی” به این مهم دست یافتیم.

امروز حتی برخی جوان ها از جو مدرن و زندگی ماشینی به چنین خانه های سنتی پناه می برند و در واقع، کم پیش می آید که بتوان آرامش و صمیمیتی که در این چنین خانه های سنتی وجود دارد را در فضای کافی شاپ های مدرن پیدا کرد. خانه های قدیمی که به مجموعه پذیرایی،تفریحی و فرهنگی تبدیل می شوند، جایی است که مشتری ها برای قرار گرفتن در جو سنتی آنرا انتخاب می کنند. بنابراین، با این جمعیت نشسته روی صندلی ها و ایوان خانه دریافتیم که  طراحی این خانه با مدیریت یک خانواده اصیل گیلانی و فومنی  به نحوی عملی شده که این همه مشتاق و میهمان را به خود دیده و می بیند اگر چه مدت زیادی از افتتاح این مجموعه فرهنگی و تفریحی نمی گذرد.

مجموعه پذیرایی،تفریحی و فرهنگی عمارت حاجیه بنی به گونه ای طراحی و چیدمان شده که مشتری  در فضای آن راحت است و  میتواند در حین نوشیدن قهوه و چای و سرو غذا از وقت گذراندن با دوستان و نزدیکان خود لذت ببرند و یا به کتابی که مدیریت مجموعه جناب آقای اکبری به دست هر مشتری می دهد به مطالعه مشغول شود و اگر هم تمایل دارد تا کتاب را کامل مطالعه کند می تواند کتاب به امانت ببرد و این یک کار فرهنگی و ترویج کتابخوانی است که در کمتر سفره خانه و یا قهوه خانه و یا …  در گیلان خواهید دید.

به خاطر داشته باشید که قهوه خانه های سنتی و کافی شاپ ها و سفره خانه… بسیار زیادند ولی” عمارت حاجیه بنی”با یک سبک جدید، و بدون دادن قلیان توانسته برعکس بعضی مراکز تفریحی خودی نشان دهد و بدون دود مشتری های بیشتری جلب و جذب نمایید چرا که در این عمارت هیچ قلیانی دست مشتری داده نمی شود و هیچ دودی از شیشه قلیان بلند نمی شود !

باید توجه داشت که در برخی موارد، ساختمان به خودی خود از خصوصیاتی برخوردار است که کمک می کند تا آن فضای سنتی را مشتری بیشتر بپسندد  و “عمارت حاجیه بنی” از این ویژگی برخوردار  است.

استفاده از حوض و آبنما  و ایوان و حیاط در طراحی این عمارت  نقطه قوتی است که تاثیرات خوبی  روی مشتری دارد زیرا  عنصر آب، یکی از عناصری است که در معماری سنتی ایران به وفور، کاربرد داشته است.

به طور کلی، اکثر ما زمانی که یک سفره خانه سنتی را تصور می کنیم، فضایی می بینیم که پر از آرامش و حس خوب خانه های قدیمی است. معمولا در  سفره خانه های سنتی  الگوهای معماری سنتی ایران، نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. این الگوها و ظاهر آن ها، حتی اگر یک بار هم در زندگی خود، آن ها را ندیده باشیم، به ما حس آشنایی می دهند؛ حسی که ما فقط در یک فضای ایرانی تجربه می کنیم و مشابهش در کافه های مدرن، مینیمال، اینداستریال و دیگر کافه های امروزی که با سبک های جدیدتری طراحی می شوند، وجود ندارد و حس صمیمت و صفایی که “عمارت حاجیه بنی ” دارد، غیر قابل وصف است.

کارفرما  و طراحی داخلی این خانه که به ایده جوانان فرهنگ دوست و هنرمند شهرستان  از جمله فرزند خانواده و دوستانش بوده به نکات زیادی توجه کردند  و آنها را مد نظر قرار دادند و  یکی از این نکات، استفاده از عناصر زنده می باشد مثل گل و گلدان و آب ، مرغ عشق و طوطی… که روح آدمی تازه شودو نکته دیگر، توجه به ملزوماتی است که مخصوصا” در فضای فرهنگی و تفریحی بسیارمهم است در میان مهم ترین ملزومات استفاده از رنگ های هماهنگ با سبک سنتی، متریال های سنتی و نورپردازی به شکل گرم و صمیمی ونمایشگاه صنایع دستی گیلان در اتاق ها و ظروف مسی و سفالی و .. نیز به مجموعه کمک کرده تا بهترین خروجی را بگیرد.

در این سفره‌خانه می‌توانید انواع کباب، غذاهای گیلانی(ترش تره،میرزا قاسمی،ماهی شور،مرغ ترش،فسنجان وقورمه سبزی و ..) دیزی و ماهی و سالادبار را سفارش دهید کیفیت مواد و پخت، بسیار عالی و لذیذ است. پیشنهاد ما سینی کباب خوشمزه این رستوران زیباست. اینجا مکان مناسبی برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی است.

 

شما همچنین می‌توانید تولدها و جشن‌های خود را در محیط بسیار آرام و صمیمی “عمارت حاجیه بنی “برگزار کنید.

 

“عمارت حاجیه بنی”ایران – گیلان – فومن – خیابان امام – جنب بانک ملت
۰۹۱۱۵۵۶۰۳۷۱

با مدیریت خانم یحیی زاده و آقای اکبری

info@hajiebani.ir

جمعه ها: باز

پنجشنبه ها: باز

دوشنبه تا چهارشنبه : …… ۱۰ صبح – ۱۱ شب

شنبه: ………………………… ۱۰ صبح – ۱۱ شب

پنجشنبه : …………………. ۱۰ صبح – ۱۲ شب

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری