به گزارش صفیر گیلان،کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای،توجه مدیران و اصحاب رسانه را به چارچوب های قانونی لازم الاتباع در روند اطلاع رسانی و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری،جلب کرد . متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است: باسمه تعالی اکنون که روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوی وارد دوران […]
به گزارش صفیر گیلان،کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای،توجه مدیران و اصحاب رسانه را به چارچوب های قانونی لازم الاتباع در روند اطلاع رسانی و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری،جلب کرد . متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:
باسمه تعالی
اکنون که روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوی وارد دوران تبلیغات شده است و برنامه های تبلیغاتی نامزدهای محترم با ساماندهی جدی در حال تدارک و اجرا می باشد،کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور با اذعان به نقش برجسته رسانه ها در این روند و تاکید بر تحقق رسالت پر اهمیت رسانه ها در امر اطلاع رسانی انتخابات و انتقال برنامه های ایجابی نامزدهای محترم انتخابات به عموم مخاطبان، بر موارد ذیل تاکید می کند؛
مطابق ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری،مؤسسات رسانه ای برخوردار از بودجه عمومی (به هر مقدار)از انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی، له یا علیه نامزدها منع شده اند.
به منظور تحقق قانون و در عین حال زمینه سازی برای تحقق رسالت اطلاع رسانی رسانه ها،کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات که برابر ماده ۶۲ و ۶۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده است در جلسه مورخ ۲/۲/۹۶، مقرر داشته است؛ رسانه های برخوردار از منابع عمومی، امکانات خود را به صورت برابر در اختیار نامزدها قرار دهند.
تحقق مفاد و مقررات قانونی فوق الذکر،مستلزم آن است که همه رسانه ها و اصحاب رسانه به شدت مراقبت نمایند از هرگونه تخریب هر یک از نامزدهای محترم انتخابات اکیدا اجتناب شود. همچنین رسانه های مصداق ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری که اسامی آنها در اطلاعیه اخیرالصدور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است، می بایست در تهیه و انتشار اخبار و گزارش های تصویری خود در خصوص نامزدها و همچنین پوشش برنامه های نامزدها؛ به برابری کامل فرصت هایی که در اختیار ۶ نامزد قرار می دهند، توجه ویژه داشته و به این مهم اکیداً پایبند باشند.
مطابق ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری؛ «کلیه رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه های مجازی حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند.» بر این اساس کلیه عوامل و دست اندرکاران رسانه ها از جمله رسانه های نوین، همچون شبکه های پیام رسان موبایلی، می بایست با پاسداشت حرمت اخلاق و قانون تمامی هم و غم خود را مصروف کنند تا روند اطلاع رسانی انتخابات به صورت حرفه ای دنبال و از انتشار مطالب خارج از چارچوب اطلاع رسانی سازنده، اجتناب شود.
برای آگاهی هرچه بیشتر فعالان رسانه ای، دستور العمل های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت جداگانه تهیه شده و پیش از این در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به آدرس www.moi.ir و کانال مجازی اطلاع رسانی کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور به آدرس moinews@ منتشر و در دسترس عموم مخاطبان قرار گرفته است.
کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور به جملگی فعالان انتخابات از جمله مدیران مسؤول رسانه ها و اصحاب رسانه توصیه اکید می نماید با مرور دقیق دستور العمل های یاد شده و سایر مفاد قانونی مرتبط که بخشی از آن در این اطلاعیه یادآوری شده است در شکل گیری یک رقابت سالم انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی ایران و آرمان های انقلاب اسلامی ۵۷ ملت شریف ایران مشارکت نمایند.
کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابا ت کشور
Saturday, 23 November , 2024