صفیر گیلان؛امروز بازار با مرغ  و روغن، داغ ، داغ  است و  این داغی را می تواند از جلز و ولز کردن ها به خوبی بو کشید و حس کرد انگار همه چیز در حال سرخ شدن است.

اختصاصی/صفیر گیلان؛شاید این روزها حس من را بسیاری از زنان و مردان شهرم تجربه کرده‌اند، گرانی و افزایش قیمت مدتی است ورد زبان همه شده و مردم را گرفتار کرده است، شور و ذوق به خریدن کردن  آن هم با دو دو تا چهارتا کردن حس خوبی برای همه ندارد و این یک بیماری خطرناک است که می تواند روان جامعه را آسیب بزند و ما را دچار مشکلات  و آسیب اجتماعی کند.

بازار گردی در شهر گل آقا و شهر عالمان و عارفان  این روزها هم حس و حالی دارد چرا که تصویری کم رنگ در مسیر خیابان امام از نیش خنده گل آقا می تواند شما را از اینکه با پر کشیدن قیمت و اجناس از مغازه  از جمله مرغ ،نان و روغن و … حال دلتان خراب و خود را فراموش کردید لحظه ای بخنداند میگین نه برین تو بازار و سطح شهرستان فومن دوری بزنید کار که بنده امروز قبل از ظهر تا ساعت ۲ عصر داشتم و به واقعه خودم را فراموش کردم.چرا ما مردم اینجوری هستیم.

*جنس بود ولی فروشنده تمایل نداشت بفروشد !

رو به درب  مغازه های بزرگ به قول امروزی ها هایپر مارکت و د…مارکت و هف…… غیر مارکت ایستادم و هر ورود و خروجی را نظارگر شدم  همه ی این ورود و خروج به یک کلمه ختم می شدو آن هم روغ…مرغ… نداریم!!!۱.

 چرا اینجور نوشتم بخاطر اینکه خریدار تا کلمه روغن را کامل می کرد فروشنده اجازه نمی داد کلمه به پایان برسد و می گفت نداریم و مرغ فروش حتی اجازه نداد که نزدیکش شوم و دستش را به علامت نداشتن تکان داد و در واقعه پرواز مرغ را برایم ترسیم نمود..

 مسیر سمت چپ  و راست نداشت هم همزمان و همگام و در یک کلمه پاسخگو بودند.

، عجب بازارشان داغ شده این مغازه ها و مرغ فروشی ها! مردم اکثرا در این  مسیر و در کنار مغازه توقف می کردند، جلوتر می‌روم، از خانم فروشنده که تقریبا سنی از او گذشته می‌پرسم:
ـ ببخشید روغن دارید؟
پاسخ می‌دهد:  نه ندارم تا دوشنبه با تصویب قیمت حتما” می اورم بیاین ببرید.

اوه… اوه … عجب جوابی مگه تو اقتصاد دانی مادرم!!!

اینکه اگر بگیم امروز مردم ما در هر حوزه کارشناس هستند زیاد بی گدار به آب نزدیم و این خود یک چالش بزرگ است.

 مگر  چه خبر شد که من خبر ندارم.؟
کمی جلوتر توی یک هایپر بزرگ شهر می ایستم و کمی مردم را نظارگر می شوم انگار اتفاق بزرگی افتاده همه نگرانند و همه از کلمات بد جور استفاده می کنند.

مسیر را در شهرم طی می کنم و  آنجا که  چشمم به  عکس و نام شهید آن‌طرف درختان کهنسال چناران می‌افتد، از دور سلامی می‌دهم و زیر لب می‌گویم برای مردم آرزوی عاقبت بخیری کنید…

شاید این روزها حس من را بسیاری از زنان و مردان شهرم تجربه کرده‌اند، گرانی و افزایش قیمت مدتی است ورد زبان همه شده و مردم را گرفتار کرده است، شور و ذوق به خریدن کردن  برای سلامتی کم شده و  همه در حال دو دو تا چهارتا کردن هستند تا ذخیره کنند به جای اینکه از خوردن لذت ببرند.

امروز بازار با مرغ  و روغن، داغ ، داغ  است و  این داغی را می تواند از جلز و ولز کردن ها به خوبی بو کشید و حس کرد انگار همه چیز در حال سرخ شدن است.

امروز بازهم با آشفتگی و افزایش قیمت و خالی شدن بازار از برخی اقلام  روبه‌رو شده ایم و به‌نوعی تنها محصول پروتئینی خانوارها هم در آستانه پرکشیدن از سفره مصرفی خانواده قرار گرفته است.

تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ از طرفی مدعی هستند افزایش تولید و مازاد دارند و از طرفی بازار با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواجه شده است به‌قدری که یک شانه تخم‌مرغ به بیش از۱۵۰ هزار تومان رسیده و مرغ هم قیمت مشخصی ندارد و چاقوی هر فروشنده‌ای بیشتر ببرد، قیمت را بالاتر اعلام می‌کند.

عاقلانه‌ترین راه هم افزایش تولید و عرضه است که تا بتوان قیمت را متعادل ساخت، کاری که با قیمت‌گذاری دستوری به نتیجه نرسید و نمی رسد و وضعیت بازار به تنهایی گویای شکست‌ خوردن این سیاست است.

 یکی از کالای مهم و پر مصرف سفره  مردم مرغ و،تخم مرغ و روغن است.

اما باید گریزی بزنیم به مطالب مطرح شده توسط جناب وزیر کشور  که گفتند: مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن نباتی کالاهایی هستند که در اصلاح یارانه‌ها، قیمت آن تغییر خواهد کرد و به غیر از آن، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت سایر کالاها وجود ندارد.

احمد وحیدی سه شنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کردند: مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن نباتی چهار قلم کالایی هستند که در طرح اصلاح یارانه‌ها قیمت آن تغییر خواهد کرد.

وزیر کشور افزودند: مجوز افزایش قیمت با اصلاح یارانه‌ها فقط برای این چهار قلم کالا صادر شده و به غیر از این کالاها، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت کالاهای دیگر وجود ندارد.

اما مثل اینکه بسیاری از صنوف مرغ فروشی ها و مردم عادی این موضوع را به خوبی درک نکردند و یا مرغداری ها عامل خالی شدن یخچالهای پر از مرغ این صنف شدند خلاصه نمی دانم فقط می دانم که مرغی در یک گشت و گذار کمتر از ۴ ساعته در شهرم پر کشید و من این پرکشیدن را که به دست مردم اتفاق افتاد و همه ی مرغها را خریداری کردند دیدم که البته برخی هم در گفتگو با ما گفتند که تا چند روز دیگه قیمت ها بالا می رود و شاید این هم به جهت گفتمان وزیر در رسانه ملی بود که خوب مطرح نشد.

 

بازار با بسیج مردمی نظارت شود/برخورد با سودجویانی که کالا را احتکار می کنند

البته دکتر اسدالله عباسی در نشست با اصناف استان اهمیت مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را یادآور شد و اظهار داشت: در اجرای این طرح بزرگ اقتصادی که تحولی عظیم در ساماندهی برنامه های راهبردی اقتصاد کشور محسوب می شود؛ نقش اصناف ، اتحادیه ها و دستگاه‌های مرتبط با بازار، بسیار ارزنده و بی‌بدیل است.

وی با تاکید بر ضرورت سامان بخشی دوباره توزیع یارانه ها برای کمک به اقتصاد کشور ، صبر و بردباری والای مردم در مسیرها و برهه‌های سخت زندگی و همراهی آنان با انقلاب و نظام اسلامی را مورد اشاره قرار داد و افزود: اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها، حرکت در مسیر گسترش عدالت اجتماعی ، رشد اقتصادی و تحقق رسیدن حق به حق‌دار است.

وی نقش رسانه‌ها را در تبیین صحیح مراحل و نتایج اجرای طرح و کاهش نگرانی های مردم تاثیرگذار دانست و افزود: جلوگیری از هدر رفت منابع داخلی و حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان به ویژه ترویج و توسعه تولید دانش بنیان ، یکی از مهمترین نتایج اجرای این طرح است.

دکتر عباسی با تصریح اینکه در انبارها به اندازه کافی کالاهای اساسی ذخیره سازی شده و جای نگرانی وجود ندارد، رزمایش سراسری نظارت بر بازار که صبح امروز آغاز شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید اقتصاد را مردمی کنیم و با جلوگیری از قاچاق، دست سودجویان قطع شود.

وی یکی از لازمه های تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی را اجرای موفق هدفمندسازی یارانه ها ذکر و اضافه کرد: باید مورد کنترل و نظارت دقیق قرار گرفته و با توجه به افزایش اختیارات تعزیرات ، از بسیج مردمی استفاده شود .

استاندار گیلان با تصریح اینکه باید امید را در مردم تقویت کنیم، عموم بازاریان و اهل کسب و کار را افرادی منصف، با اخلاق و مقید به مسائل دینی و شرعی توصیف کرد که مردم را مورد توجه قرار می دهند و ادامه داد: از سوی دیگر با سودجویانی هم که بر مردم سخت می گیرند، تخلف آشکار دارند یا کالاهایی را احتکار می کنند، باید برخورد شود.

برگزاری مانور تشدید نظارت بر قیمت ها در گیلان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز از مانور تشدید نظارت بر قیمت ها در گیلان  خبر دادند و افزودند: در راستای تحول و حذف یارانه ها و طرح دولت از اطمینان بخشی درباره فراوانی کالا های مورد نیاز و پر مصرف مردم این مانور برگزار می شود .

تیمور پور حیدری افزود: برای جلوگیری از التهابات بازار و سوء استفاده احتمالی این مانور در مرکز استان از دو روز قبل آغاز شده است و تا پنجشنبه ادامه دارد.

وی اظهار داشت: این مانور در قالب ۲۳۰ تیم سه نفره با مشارکت دستگاههای صمت، جهاد کشاورزی ، اتاق اصناف و تعزیرات برگزار می شود.

پور حیدری با بیان اینکه کمبود کالایی در عرضه کالاهای حساس و پر مصرف نخواهیم داشت،اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده تخلف اعم از گران‌فروشی ، کم فروشی و احتکار با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین از برطرف شدن مشکل روغن خبر داد و گفت: از چند روز آینده دیگر هیچ مشکلی در زمینه کمبود روغن نخواهیم داشت و اکنون هم روغن به میزان کافی در حال عرضه شدن است.

 

*حال ناکوک بعد بازارگردی و پر کشیدن مرغ منجمد و یخ زده که البته آنقدر خاصیت غذایی ندارد که در یحچال خانگی نیز ماهها نگهداری شود ما را برد به نگاه طنز گل آقا….  که اگر  گل آقا امروز بود چی می نوشت .

*******

آنجا که هنگام  تایپ و نوشتن خبر هنوز به اوضاع مردم و گرانی فکر می کنم و با گفتن این جمله که در هر صورت من همچون دیگران خریدها را مدیریت کنم تا به نوعی با افزایش قیمت و … خداحافظی کنیم، خدا عاقبت‌ها را به خیر کند و دوباره ما را به روزهایی برگرداند که خرج و دخل با هم بخواند، خودم را آرام می‌کنم و به کار خبری می پردازم شاید بتوانم خبر خوشی را گزارش کنم.

*********

تنظیم/زلیخا صفری