صفیر گیلان؛علیپور  با بیان اینکه طبق نشست که در تهران داشتیم و در خدمت وزیر محترم نیرو بودیم مناطقی که مشمول طرح قرارگاه امام جسن مجتبی (ع)  نبودند مانند فومن و … را پیشنهاد دادیم گفت: با پیشنهاد آب و فاضلاب گیلان ۵۴ روستا ی فومن در این طرح در راستای محرومیت زدایی اضافه شد  که قول مساعد را گرفتیم.

اختصاصی/صفیر گیلان؛مدیرکل آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه ۷۱۱ روستا تحت فعالیت قرارگاه امام حسن مجتبی بسیج برای آب‌رسانی قرار می‌گیرد، افزود: هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان هزینه ۷۱۱ روستا خواهد شد و از باقیمانده بودجه ۱۴۰۰ نیز باقی طرح‌ها انجام می‌شود.

مازیار علیپور در جمع اصحاب رسانه با بیان این مطلب که خبرنگاران وظیفه حساس و خطیری دارند، گفت: اصحاب رسانه امانت‌داران عرصه اطلاع رسانه‌ای هستند و اخبار در حوزه آب را بدون هیچ کمی و کاستی به اطلاع مردم می‌رسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به اینکه این شرکت دو وظیفه اصلی دارد، افزود: رساندن آب سالم و شرب به دست مردم و نیز دفع اصولی فاضلاب‌ دو وظیفه مهم آبفا است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ سال است که در بخش شهری و روستایی خدمات‌رسانی می‌کنیم، گفت: در حال حاضر ۸۶۰ هزار مشترک داریم که ۹۷۰ هزار خانوار را شامل می‌شود و در بخش شهری جمعیت تحت پوشش ۹۹/۹۶درصد و در روستایی نیز ۸۴ درصد است و از این تعداد خانوار ۶۶۰ هزار شهری و ۳۱۰ هزار روستایی هستند.

وی با اشاره به آب‌رسانی به شهروندان از سد شهر بیجار و رودخانه سپیدرود به واسطه تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت ۶ هزار لیتر بر ثانیه، اظهار داشت: ۲۵۶۸ روستا داریم که از این تعداد ۲۱۶۸ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد و ۱۶۰۱ روستا نیز تحت پوشش شرکت آبفای گیلان قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه به دنبال آب‌رسانی به روستاهایی با جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستیم، گفت: از ۴۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز ۱۲۰ روستای تحت پوشش داریم.

وی با اشاره به ۱۰۱۶ مخزن در سطح روستاها، تصریح کرد: در ۷۰۰ روستا فاقد منبع ذخیره هستیم که سبب قطعی آب شرب در این روستاها می‌شود. در تابستان چشمه‌ها خشک می‌شود و برای اینکه مردم در این منطقه با مشکل مواجه نگردند با تانکر آب‌رسانی می‌کنیم.

علیپور طول خطوط آبرسانی شهری و روستایی گیلان را ۳۰ هزار کیلومتر اعلام و تصریح کرد: نگهداری و بهره برداری از این خطوط با توجه به شرایط جغرافیایی استان بسیار هزینه‌بر و دشوار است.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان اینکه آب شرب بهداشتی با رنج زیاد بدست می‌آید؛ یادآور شد: در طول روز ده‌ها شکستگی داریم که در اسرع وقت خودمان را به شکستگی می‌رسانیم.

۱۱ شهر استان  گیلان در فاز اجرایی شبکه فاضلاب

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تأکید بر اینکه روزانه صدها نمونه‌برداری از شبکه‌های آب روستایی و شهری انجام می‌گیرد، تصریح کرد: معاونت بهداشت هم به‌صورت جداگانه نمونه‌برداری از شبکه آب روستایی و شهری برای بررسی کیفیت آب انجام می‌دهند بر این اساس در سال ۱۴۰۰ کیفیت آب استان در بخش شهری صد درصد بوده و در بخش روستایی ۸۵ درصد محاسبه شده است و این به معنایی آلودگی و بیماری‌زایی آب روستایی نیست بلکه از نظر کیفیت آب محاسبه می‌شود.

علیپور با بیان اینکه در تلاشیم در آینده نزدیک آب روستایی نیز به‌مانند آب شهری به کیفیت ۱۰۰ درصدی برسد، افزود: ۴۰ درصد جمعیت استان از سیستم دفع فاضلاب استفاده می‌کنند و دو هزار و ۶۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در گیلان است و ۱۱ شهر استان در فاز اجرایی فاضلاب قرار دارند.

ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود نیازمند تخصیص اعتبار

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، ۱۹۰ میلیارد برای فاضلاب استان در نظر گرفته و در سفر ریاست جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی دو رودخانه در نظر گرفته‌شده است، گفت: کل پروژه فاضلاب رشت مبلغی در حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در کل استان ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تأکید بر اینکه فاضلاب طرح بسیار مهم بهداشتی است و امیدواریم با تخصیص اعتبارات دو رودخانه زرجوب و گوهر رود را ساماندهی شود، افزود: در الگوی مصرف خانواده‌ها ۱۳ مترمکعب افزایش تعرفه نداشتیم و صفر تا پنج متر مرکب و مشترکین بهزیستی و کمیته امداد نیز از پرداخت آب‌بها معاف هستند.

۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های آب‌وفاضلاب گیلان نیاز است

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های آب‌وفاضلاب گیلان نیاز است، گفت: ۲۹۶ هزار مشترک و ۴۳۰ خانوار از سیستم دفع فاضلاب بهره می‌برند که که ۴۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان اینکه در سال جدید ۵۰۰ میلیارد تومان برای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اختصاص یافته است، یادآور شد: برای فاضلاب رشت مبلغ ۶۶۰۰ میلیارد تومان و برای کل استان گیلان ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

علیپور با اشاره به اینکه املاک نسخی در بحث ارائه خدمات آب برق و گاز مسئله وجود دارد، تصریح کرد: در شهر رشت متقاضیانی که املاک نسخی دارند به شهرداری معرفی کرده تا مورد برسی قرار بگیرد که آیا احداث قبل از سال ۹۶ است یا بعد و آن و آیا جز تخریب‌ها بوده یا غیر تخریبی و این‌گونه موضوع انشعاب آب را مورد برسی قرار داده و خدمات‌رسانی می‌کنیم.

 سوال خبرنگار صفیر گیلان  از مهندس علی پور که پرسید؛چرا در طرح آب رسانی ۷۱۱ روستا توسط قرارگاه امام جسن مجتبی (ع) به غرب گیلان به جز شهرستان تالش کمتر توجه شده و تمام طرح به شرق گیلان تخصیص یافته با وجود اینکه شهرستانهای غرب گیلان از جمله فومن و شفت جز شهرستانهای محروم و کمتر توسعه یافته است؟

علیپور با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت تامین و تقویت آب شرب ۷۱۱ روستای گیلان ظرف مدت ۳۰ ماه با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۱ میلیارد تومان، گفت: در قالب این قرارداد ۸۵ روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیّت و کیفیت آب شرب ۶۲۶ روستا ارتقاء می‌یابد که در سال گذشته اعتباری معادل ۱۴۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص یافت.

مدیرعامل آبفای گیلان افزود: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیاء به‌عنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای این پروژه بزرگ را در گیلان برعهده دارند.

مدیرعامل آبفای گیلان گفت؛ در طرح ۱۰۰۰ روستا و اعتبارات روستایی و عشایری  این طرح  برای شهرستان فومن-صومعه سرا و شفت  ما اعتبار دیدیم  و برای اینکه شهرهایی مانند تالش  که روساهیش در طرح ۱۰۰۰ روستا کمتر اعتبار گذاشتیم جز ۷۱۱ روستا است  .

علیپور  با بیان اینکه طبق نشست که در تهران داشتیم و در خدمت وزیر محترم نیرو بودیم مناطقی که مشمول طرح قرارگاه امام جسن مجتبی (ع)  نبودند مانند فومن و … را پیشنهاد دادیم گفت: با پیشنهاد آب و فاضلاب گیلان ۵۴ روستا ی فومن در این طرح در راستای محرومیت زدایی اضافه شد  که قول مساعد را گرفتیم.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری