و در پایان زن محجبه مسلمان می تواند در جامعه فعال و آزاداندیش به راحتی نقش ایفا کند و با حجاب نفس بکشد و حجاب می­تواند به زن این امکان را بدهد که به عنوان یک انسان فعّال با سایر نظام­های اجتماعی همچون فرهنگ, سیاست, اقتصاد و … رابطه­ای حسنه برقرار کند.

اختصاصی/صفیر گیلان؛این روزها حرف از زن_زندگی_آزادی  در محافل ،مجلس و مطبوعات به فراوانی گفته  و نوشته می شود، همان شعار فریبنده اغتشاشگران که در نگاه اول شاید هرکسی را به خود جلب کند اما آیا واقعا این یک تفکر و آرمان است یا یک شعار رنگ و لعابدار برای فریب افراد بیشتر؟!  اعتقاد ما بر این است که امروز جامعه نیازمند روشنگری بیشتر در حول این سه کلمه است و نیاز است تا زنان جامعه بدانند که حق انتخاب در کشور ایران اسلامی و حتی در جهان کنونی  برای زنان بسته نیست و زن می تواند در اجتماع حضور داشته باشد و این حضور می تواند با حفظ جایگاه و منزلت زنان باشد

شاید فکر کنیم که زن محجبه،حجاب و پوشش اسلامی مخصوص افراد مسلمان و مخصوصا خانم‌های مسلمان ایران اسلامی است  در حالی که  شنیدن اینکه سلبریتی هالیوودی با پوشش و حجاب اسلامی ظاهر  می شوند، در وهله اول بسیار عجیب و غیر منتظره است اما بسیاری از سلبریتی‌های مشهور در طول عمر خود حداقل یک بار با این پوشش مخصوص دیده شده‌اند و این نشان می دهد که در ذات زنان این پوشش جایگاه دارد و خاص مطالبه زنان برای حفظ خودش و خواسته درونیشان است.

می خواهم بگویم آنجلینا جولی امروزه یکی از سفیران ایالات متحده در امور خیر خواهانه است و همین امر باعث‌ شد که این هنرپیشه زیبا، حجاب اسلامی را هم مورد استفاده قرار دهد.

در سال ۲۰۰۷، جولی به پاکستان سفر کرد و به منظور احترام به فرهنگ مردم آن منطقه که اکثرا مسلمان بودند، زمانی‌ که قصد داشت از یک روستا که به خاطر زلزله آسیب زیادی دیده بود،  بازدید کند با پوشش و حجاب اسلامی ظاهر شد. در تصاویر منتشر شده او علاوه بر حجاب و پوشش سر از یک عبای بلند نیز استفاده کرد. البته این اولین و آخرین باری نبود که آنجلینا جولی از حجاب اسلامی استفاده کرد. آنجلینا چند بار دیگر نیز با پوشش و حجاب اسلامی تصاویری را ثبت کرده است. این حرکت نشان دهنده احترامی است که این هنرپیشه معروف هالیوودی برای زنان مسلمان قائل است و زن مسلمان با حجاب در جهان ممتاز است.

یا دیگر بازیگران و مدل هالیوودی شاید غیر منتظره‌ترین سلبریتی با پوشش اسلامی هستند که با این پوشش مورد توجه مخاطبان خود قرار گرفته اند و این نیز نشانه مثبت از حجاب برای زن است..

عقیده و تفکر  ما به عنوان یک فعال اجتماعی بر این است که  زنان مسلمان با پوشیدن حجاب می‌کوشند میان هنجارهای درونی جامعه مسلمان و زندگی اجتماعی بیرون از خانه آشتی ایجاد کنند؛ به این ترتیب پوشش زنان می‌تواند نه به عنوان امری جداکننده از جامعه، که اتفاقا امری در راستای انطباق مسلمانان با جامعه میزبان تلقی شود.

این گفته را با حضور خانم نعیمه احمد بن کاری نماینده یونسکو که به منظور انجام مراحل ثبت جهانی ماسوله به گیلان سفر کرده است،ثبت می کنیم.

وی که در سفر به گیلان به وجود میراث‌های گرانبهای فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اشاره و اقدامات موثر شکل گرفته در مسیر ثبت جهانی چادر شب بافی و نیز چای لاهیجان و ماسوله  را تلاش برای شناسنامه دار کردن و معرفی مزیت های گیلان  می داند.

خانم نعیمه احمد بن کاری  می گوید زیبایی خدادادی ماسوله و تلفیق آن با معماری کم نظیر و تاریخ کهن این شهر تاریخی، وجه تمایزی برای آن ایجاد کرده است که ماسوله را در جهان شناسانده و علاقمندان زیادی در سطح جهانی دارد..

 این بانوی محجبه و نماینده یونسکو  که در امنیت کامل مدت یک هفته با هیئت همراه در گیلان بود  به ما آموخت که زن ، زندگی، آزادی یک شعار نیست بلکه یک واقعیت در جامعه است که توانسته یان هنجارهای درونی جامعه مسلمان و زندگی اجتماعی بیرون از خانه برای زنان  آشتی ایجاد کند؛ به این ترتیب پوشش زنان می‌تواند نه به عنوان امری جداکننده از جامعه، که اتفاقا امری در راستای انطباق مسلمانان با جامعه میزبان تلقی شود.

در پایان حضور نماینده یونسکو در گیلان چیزی که بسیار برایمان جالب و دیدنی بود اینکه استاندار گیلان در پایان این دیدار در مواجهه با ابراز احترام نماینده یونسکو به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و درخواست وی مبنی بر دریافت نشان نصب شده بر روی لباس دکتر عباسی، آن را به وی اهدا کرد و نعیمه احمد بن کاری نیز لباس خود را به پرچم سه رنگ ایران اسلامی مزین کرد.

و در پایان زن محجبه مسلمان می تواند در جامعه فعال و آزاداندیش به راحتی نقش ایفا کند و با حجاب نفس بکشد و حجاب می­تواند به زن این امکان را بدهد که به عنوان یک انسان فعّال با سایر نظام­های اجتماعی همچون فرهنگ، سیاست، اقتصاد و … رابطه­ای حسنه برقرار کند، زیرا حجاب تمامی خصوصیات یک نظام فرهنگی را دارا بوده و فرد را برای ارتباط این نظام با نظام­های دیگر آماده می­سازد. حجاب بر بعد معنوی انسان تکیه دارد و سعی می­کند او را به عنوان موجودی فرهنگی که از مهم­ترین خصوصیاتش برقراری ارتباط منطقی با دیگران است، مطرح سازد.

حجاب به علت آن که خصلتی نمادین دارد؛ می­تواند جریان ارتباط و فعالیت دو قشر مرد و زن را در جامعه تنظیم کرده و به این سبب عناصر مثبت نظام فرهنگی را فعال و غنی ساخته، و زمینه­ی تفوّق رفتار فرهنگی را بر رفتار اقتصادی و مادی فراهم آورد.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری