صفیر گیلان، باید در مورد چنین پروژه‌هایی که پای جان انسان‌ها و وضعیت زندگی آن‌ها در میان است، نیاز است از روندهای طبیعی و قانونی سرعت عمل بیشتری به خرج داد تا از تلفات ناشی از تأخیر ساخت آن‌ها کاسته شود و شاهد رونق تولید و اقتصاد با استفاده از ظرفیت روستا و روستایی باشیم.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از فومن؛آرام و آهسته ،بی سر و صدا و بی هیاهو و ساده است. زندگی در روستا هنوز کم دغدغه و بدون تشریفات و دوست داشتنی است.

امروز پا در جاده‌ای پرپیچ و خم می‌گذاریم و ناهمواری‌ها و سختی‌های مسیر را به جان می‌خریم تا میزبان مردمانی ساده و بی آلایش شویم و دردها و رنج‌هایشان را ببینیم و بشنویم اینجا روستای شولم در بخش مرکزی شهرستان فومن است.

هوا ابری و کمی بارانی است و گل و لای مسیر راه نیز اذیت می‌کند و رطوبت و نمناکی جاده که حتی شن ریزی خوبی ندارد بلند است و راه رفتن مشکل می شود ولی ما با راهنمایی مردم و تعدادی از جوانان فعال اجتماعی منطقه به سمت مقصد می رویم.

امروز که به دعوت یک خانواده شهید از همان روستا در یک تیم مطبوعاتی و رسانه‌های محلی وارد روستا شدیم در نگاه اول و حین پیاده شدن از ماشین درست جایی که پایم از ماشین به زمین سبز روستا نشست شرمنده نگاه  اسوه‌ صبر و مقاومت شدم زیرا شهیدی که در ورودی مسیر تابلوی عکسش نمایان بود کسی بود که عزیزترین داشته زندگیش که جانش شیرینش بود را برای آرمان‌های کشور فدا کرده بود و و من دریافتم که باید خیلی در کارم برای رضای خلق خدا و مردم گام بردارم و قلم بزنم.

اینجا  و در این منطقه روستایی مردم هنوز شادی ها را با هم تقسیم می کنند و همه در غم یکدیگر شریک اند؛احساس قرابت و فامیلی به خوبی در بین اهالی روستا و روستایی که ما برای گزارش رفتیم ملموس است زیرا همه از  ایوان خانه و یا حیاط نظارگر ما بودند و این حس خوب امنیت بود که هنوز مردم روستا ورود و خروج غریبه را نظارگر بودند.

در مسیر راه از دور مردی با چکمه های سفید که تا زانو پاهایش را گرفته و دستها را به پشت گره زده توجه ما را به خود جلب می کند و همراهمان بلند بلند صدایش می زند آهای روزه دار این خبرنگاران آمده اند برای گزارش و با نزدیک شدن به مردی با موهای جوگندمی از اسمش می فهمیم که باید با شهیدی که تصویر و اسمش در ورودی این کوچه روستا زیبنده راه شالیزاری بود  نسبت داشته باشد و با سلام و احوالپرسی مسیر راه را تا رسیدن به مقصد با همراهی این برادر شهید ادامه می دهیم .

برادر «شهید رسول روزه دار »در مسیر می گوید یکی از مشکلاتی که مردم روستای “شولم ” و این کوچه سال‌های مدیدی است با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند مشکل راه ارتباطی و پل ارتباطی است و در ماه‌ها و سال‌های اخیر معتمدین و اهالی روستا از طریق ارتباط حضوری با فرمانداران و نمایندگان این مسئله را بارها و بارها اعلام کرده‌اند و از آن درخواست ۱۰ سال می گذرد.

در مسیر راه  و از درد دل برادر شهید دریافتیم اگر چه برخورداری از خدمات مطلوب حق روستاییان است، و توسعه روستاها و فراهم کردن امکانات به مناطق روستایی باید دغدغه جدی مسئولان باشد اما با ورود به این مسیر که راه ارتباطی چندین خانوار با روستا و مرکز شهرستان است مسئولان چه در حال و چه در گذشته موضوع را پشت گوش انداخته و سرسری از آن رد شده اند و می شوند.

یک قسمت از جاده روستا ، دقیقاً در مسیر  شالیزاری قرار گرفته بود .به عبارت دیگر، با کمترین بارش باران این قسمت از جاده را علاوه بر آب گرفتگی، گل و لایی و… پُر می کند که برای عبور و مرور عابران  و دانش آموزان در فصل سرد مشکلات فراوانی به وجود می آید و من کفشهایم در ورود به روستا و مسیر هدف به گل نشست .

برادر شهید گفت:با توجه به اینکه این جاده و این پل تنها راه ارتباطی برای بخشی از مردم روستا ، است ضرورت رسیدگی به این خواسته شاید جنبه ی عمومی برای کل شهرستان را دارا باشد و صرفاً به نفع مردم روستا به تنهایی نخواهد بود چون منطقه پتانسیل گردشگری دارد.

برادر شهید  که مشخص است مرد کاربلد و کارکشته روستا باشد می گوید ؛ امروز سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال،یکی از مهمترین و حیاتی ترین سیاست های کشور محسوب می شود ، لازم است کاملا به روستا و روستایی توجه شود و توسعه روستا یک ضرورت است.

وی  که رنج و تحمل مشکلات را به جان خریده تا هنوز یک روستازاده بماند می گوید: اکثر اهالی این روستا کشاورز هستند و عبور و مرور غالب مردم به شکل پیاده است که در هنگام باران و آب گرفتگی این مسیر و عبور از  رودخانه ، خطر برای اهالی و دانش  آموزان و خانوارهایی که آن طرف پل زندگی می کنند  بیشتر احساس می شود.

وی همچنین از وضعیت نامطلوب این  پل ارتباطی روستایی خصوصا هنگام بارندگی که امکان آمد و رفت اهالی این روستاها به سایر قسمتهای روستا را با مشکلاتی مواجه ساخته است گلایه دارد و می گوید ما برای ساخت پل به مسئولان هم از نظر مالی و هم نیروی انسانی در تکمیل و سات کمک خواهیم کرد و امروز شما می بینید که ما تعدادی لوله بتنی هم آوردیم .

در گفتگو با  برادر شهید شهید «رسول روزه دار »پیگیری مسئولین مربوطه را دراین خصوص جویا شدیم. وی گفت: با چندین نهاد در این خصوص صحبت کرده ایم ، و هرکدام نیز وعده هایی داده اند ؛ اما تاکنون اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.

.

برادر شهید از پیگیری ۱۰ ساله با فرمانداران و نمایندگان گفت؛ و اینکه پاییز است و زمستان به زودی از راه خواهد رسیده و غبار نگرانی بر چهره اهالی این روستا خواهد نشست و یک دلهره بزرگ در چشمان همه نقش  خواهد بست است که اگر برف و سیلاب جاری شود خانوارهای آن طرف پل چگونه نردد کنند.

وی افزود ما می‌دانیم با گذشت بیش از ۱۰  سال از تردد بر روی پل چوبی و آهنی بازهم باید  از روی پل نردبانی آهنی که با التماس و خواهش از اداره گاز شهرستان به امانت گرفتیم عبور کنیم، پلی که می بینید بدون دستگیره و حفاظ و این عبور در زمستان و سیلابی شدن رودخانه مرگبار است و ما خطر را به جان می خریم چون راهی نداریم.

روزه دار تنها راه ارتباطی خانواده شهید روستا را عبود از پل آهنی دانست که روی رودخانه بدون حفاظ نصب‌شده است. پلی که علاوه بر اینکه تا حدودی از دغدغه‌های خانوارهای آن طرف رودخانه روستا برای تردد به روستا و شهر  و رفع نیازشان کم کرد اما مشکلات و دردسرهای خاص خود را به همراه دارد و همچنان نگرانی‌های اهالی روستا برای رفع مشکل رفت‌وآمد آن‌ها بر جای خود باقی است.

یکی از اهالی روستای شولم در گفت‌وگو با ما  با اشاره به این مشکل می‌گوید: یکی از اساسی‌ترین مشکلات روستای شولم نبود راه روستایی مناسب است و این مسئله در سال‌های اخیر زمینه‌ ساز مهاجرت عده کثیری از اهالی این روستا شده است.

وی افزود:روستای شولم از پتانسیل‌های بالای گردشگری و کشاورزی برخوردار است و با حل مشکل راههای روستایی می‌توان زمینه رشد و توسعه گردشگری و صنایع کشاورزی دامپروری را در این روستا که از سالیان دراز سابقه داشته است، فراهم آورد.

یکی دیگر از اهالی روستا ی شولم نیز گفت: نبود راه و پل امکان تحصیل را برای فرزندان این روستا دچار مشکلاتی ساخته و سبب مهاجرت مجدد خانواده‌ها به مرکز بخش و یا شهرستان می‌شود.

وی بیان داشت: از مسئولان انتظار داریم با تسریع در روند اجرای این پروژه زمینه را برای بهبود وضعیت روستا و وضعیت معیشتی مردم فراهم آورند.

وی تاکید کرد: برای پیشرفت این روستا باید مسئولان فکری به حال وضعیت راه بکنند و اگر به این منوال باشد باز هم مثل سالهای گذشته در زمستان برای رفت و آمد دچار مشکل اساسی هستیم.

دیگر اهالی روستا نیز با بیان اینکه دولت در احداث راه روستایی تلاش زیادی داشته بیان کرد: مردم این روستا نیز انتظار دارند همانند سایر مناطق از راه مناسب برخوردار شوند.

به علت اینکه این خانوار ها در مسیر کوچه شهید رسول روزه دار  توسط رودخانه احاطه شده و امکان آمد و شد وجود ندارد و تنها راه ارتباطی اهالی  با محیط پیرامونی خود همین پل آهنی است می‌طلبد که مسئولان ذیربط نسبت به احداث و راه‌اندازی این پل به روی رودخانه اهتمام جدی داشته باشند.

مسئولان مثل فرزندان خود، به داد ما برسند

دهیار در روستا در گفت‌وگو با ما بیان می‌کند: در حال حاضر پل آهنی برای عبور انسان جواب می‌دهد ولی ترسمان از زمان شروع باران است که سطح رودخانه افزایش یابد و همین پل معلق آهنی را نیز از دست می‌دهیم.

دهیار شولم گفت: در گذشته یک پلی بتونی آنجا احداث شده بود که حدود ۵ یا ۶ سال پیش با سیلابی که امد پل تخریب شده و از آن زمان ما این مشکل را اعلام کردیم و در زمان فرمانداری آقای رضایی اعتباری در حین بازدید برای پل در نظر گرفته شد که متاسفانه تا امروز محقق نشد و اقدامی صورت نگرفته است.

عاشوری اظهار کرد: متاسفانه دهیاری امروز بودجه و اعتباری کافی ندارد تا بتواند این مشکل را حل کند و ما امروز شرمنده این خانواده عزیز شهید و شهدا هستیم.

وی افزود: امروز همانگونه که شما دیده اید و می فرماید خانواده این شهید گرانقدر و خانوارهای همجوار تعدادی لوله بتنی آورده اند ولی چون عرض پل بیش از ۱۰ متر است باید یک اعتبار ملی برایش گذاشته شود و دهیاری امروز این توان را ندارد.

 دهیار روستای شولم با اشاره به اینکه آب این رودخانه از رودخانه گاز رودبار شولم است که از آینجا رد می شود ،افزود: من آنچه از دستم بر بیاد به احترام انواده شهید انجام خواهم داد و باید کار اساسی انجام شود نه مقطعه ای.. تا اگر سیل بیاد دیگه پل تخریب نشود زیرا رودخانه وحشی است  و اگر سازه محکم نباشد با آب خواهد رفت مثل آنچه شما در این رودخانه دیدین وآن  اثار پل و سازه در گذشته بود که در آب نشسته است.

عاشوری با بیان اینکه اگر هزینه بکنیم و سازه ای در این شرایط بسازیم و بعد با سیلی کوچک از بین برود  این در محل و منطقه صورت خوشی نخواهد داشت.

 وی تعداد خانوار این روستا را ۴۰۰ خانوار با جمعیت بالغ  در سرشماری ۱۳۹۵ بالغ بر ۹۸۰ نفر که امروز  به ۱۳۰۰ نفر می رسد و تعداد ۷ شهید سراراز تقدیم انقلاب و اسلام  کرده است خواند.

دهیار شولم افزود:امیدوارم برای رفع مشکل این خانواده و خانواده های آنطرف پل بتوانیم با همراهی مسئولان این مشکل رفع شود و ما شرمنده خانواده شهدا نباشیم.

در ادامه باید گفت:ساختار مدیریت راه‌های مواصلاتی روستایی به دلیل تصدی دوگانه از سوی بنیاد مسکن و راهداری با مشکل مواجه است.

نتیجه این دوگانگی مدیریت در مجموعه کوچک روستا، تداخل وظایف، بی اثر کردن عملکرد نهادها و نارضایتی است و حل این مشکل به راهکار وزارت کشور نیاز دارد.

به هر حال به نظر میرسد که این مشکل تنها با ساخت یک پُل محکم و اصولی که آب خروشان  رودخانه را در فصل بارندگی و سیلابی از زیر خود عبور دهد حل خواهد شد و مردم شهرستان علی الخصوص اهالی این روستا به ویژه خانواده شهید «رسول روزه دار » نیز برای عبور و مرور مشکلی نخواهند داشت.

/و در پایان باید در مورد چنین پروژه‌هایی که پای جان انسان‌ها و وضعیت زندگی آن‌ها در میان است، نیاز است از روندهای طبیعی و قانونی سرعت عمل بیشتری به خرج داد تا از تلفات ناشی از تأخیر ساخت آن‌ها کاسته شود و شاهد رونق تولید و اقتصاد با استفاده از ظرفیت روستا و روستایی باشیم.

آقایان مسئول! خانواده شهدا را دریابید/مرهم زخم‌های کهنه این چنینی  تدبیر شما را می‌طلبد

باید از آقایان مسئول که هر از گاهی صرفاً آماری از خدمات ارائه می‌کنید پرسید چند بار به این روستا سفر کرده‌اید؟ آیا از رنجی که اهالی روستا در فصل سرد و بارانی می کشند با خبر هستید و چه تدبیری برای رفع مشکل آنها اندیشیده‌اید؟

شهید رسول‌ روزه‌دار

شهید رسول‌ روزه‌دار شولمی‌ فرزند عسکر به‌ سال‌ ۱۳۴۶ در روستای‌ شولم‌ شهرستان فومن گام‌ به‌ گیتی‌ نهاد. بعد از پشت‌سر نهادن‌ دوران‌ کودکی‌ به‌ مدرسه‌ رفت‌ و تا أخذ مدرک‌ سیکل‌ (سوم‌ راهنمایی‌) تحصیل‌ نمود و پس‌ از آن‌، مدتی‌ به‌ کار کشاورزی‌ روی‌ آورد، تا از این‌ طریق‌ کمک‌ حال‌ خانواده‌ باشد و تا حدی‌ از زحمات‌ پدر و مادرش‌ کاسته‌ گردد.
این‌ شهید عزیز در تاریخ‌ ۲۹/۴/۶۵، بعنوان‌ مشمول‌ سپاه‌ به‌ جبهه‌های‌ جنوب‌ اعزام‌ شد و به‌ جمع‌نیروهای‌ مسلح‌ کشور که‌ ابتدا ارتش‌ و بعد سپاهی‌ و بسیجی‌ نیز به‌ جمع‌ آنها افزوده‌ شده‌ بود، پیوست‌ تا همچون‌ سدی‌ در برابر تجاوزات‌ نیروهای‌ عراق‌ که‌ در آن‌ زمان‌ از کمک‌های‌ بی‌دریغ‌ حداقل‌ ۳۶ کشور بهره‌مند می‌شدند، بایستد و از حریم‌ میهن‌ اسلامی‌ دفاع‌ نماید. چند ماهی‌ را در جبهه‌ بسر برد و در چند عملیات‌، حضوری‌ سبز و فعال‌ داشت‌، تا اینکه‌ کمتر از دو هفته‌ پس‌ از توقف‌ عملیات‌ کربلای‌۴ در روزهای‌ آغازین‌ دیماه‌ ۱۳۶۵، سپاه‌ پاسداران‌ عملیات‌ کربلای‌ ۵ را در ساعت‌ دو بامداد۱۹/۱۰/۱۳۶۵ در منطقه‌ شرق‌ بصره‌ آغاز نمود که‌ پیروزی‌ ایران‌ را در این‌ عملیات‌ در پی‌ داشت‌، شهید روزه‌دار در تاریخ‌بیست‌ و دوم‌ دی‌ ۱۳۶۵ در محل‌ شلمچه‌ ‌، به‌ فیض‌ شهادت‌ نایل‌آمده‌ بود. مزار این شهید در گلزار شهداء روستای کلرم قراردارد.
در وصیت‌نامه‌اش‌ می‌خوانیم‌:
«خداوندا! اگر لیاقت دارم که در راهت کشته شوم بگذار بدنم چنان تکه تکه شود تا در پیش ائمه اطهار امام حسین (ع) سربلند باشم. هر چند که ذره ای نتوانستم در این راه مقدس خدمت کنم  حافظ قرآن باشید و قوامین را مو به مو اجرا کنید. ».
پایان
/گزارش؛زلیخا صفری راسته کناری