مدیرکل مخابرات و ارتباطات گیلان با بیان اینکه فیبرنوری یکی از پروژه‌های مهم کشور است، گفت: تا پایان سال جاری هر ۵۶ شهر استان گیلان باید به فیبرنوری متصل شوند که هم اکنون حفاری هشت شهر به پایان رسیده و حفاری ۱۰ شهر نیز در حال انجام است.

صفیر گیلان؛سعید زاهدی مدیرکل مخابرات و ارتباطات استان گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با بیان اینکه ارتباطات یکی از مباحث اصلی و راهبری است که در دو حوزه ثابت و سیار فعالیت می‌کنیم، گفت: گیلان از نظر شاخص‌های ارتباطی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در دو حوزه تلفن ثابت و فیبرنوری و ارتباطات سیار در بستر موبایل خدمات به شهروندان عرضه می‌شود. 

وی با بیان اینکه ۵۳ سایت دکل ۵G با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در استان گیلان در حال بهره برداری است، افزود: سایر دکل‌های مخابراتی نیز ۴G است که در حال ارتقا و بروزرسانی زیرساخت‌های لازم در استان برای ارائه خدمات بیشتر به شروندان نیز هستیم.

مدیرکل مخابرات و ارتباطات استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی مشکلات آنتن دهی داریم که به این مشکلات واقف هستیم و در حال رفع مشکلات هستیم، گفت: بخشی از این مشکلات مربوط به نصب دکل‌های جدید در مناطقی که مشکل آنتن دهی دارند است و زمینی که برای این کار موجود باشد کم است و همکاری خوبی در این خصوص با مخابرات و بپراتورها صورت نمی‌گیرد.

زاهدی با بیان اینکه در استان گیلان ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم، تصریح کرد: مخابرات مکلف است برای این روستاها مشروط به داشتن برق سراسری، آن روستاها را در محدوده طرح‌های هادی به شبکه سراسری مخابرات متصل کنیم و حداقل یک اپراتور مخابرات در اختیار آن منطقه قرار بگیرد تا مردم آن مناطق از خدمات سیار و ثابت بتوانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فیبرنوری یکی از پروژه‌های مهم کشور بوده و در برنامه هفتم توسعه نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر در سطح کشور پروژه فیبرنوری برای مشاغل و منازل در حال انجام است و هر ۵۶ شهر استان گیلان باید به فیبرنوری متصل شوند که طبق برنامه ریزی‌های انجام شده این مهم تا پایان سال جاری محقق می‌شود.

مدیرکل مخابرات و ارتباطات استان گیلان با بیان اینکه تفاهم نامه‌های مربوط به شهرداری و مجری پروژه به امضا رسیده است، افزود: هم اکنون حفاری‌های مربوط به فیبرنوری در شهرهای رشت، کومله، اسالم، رستم آباد، منجیل، پره سر، کیاسر و آستانه اشرفیه پایان یافته و هم اکنون در مرحله انشعاب به مشترکین هستند و ۱۰ شهر لنگرود، خمام، آستارا، فومن، لولمان، تالش، رودسر، بندرانزلی، سیاهکل و صومعه سرا نیز در مرحله حفاری هستند.

زاهدی با تقدیر از صبر و شکیبایی شهروندان و چالش‌هایی که از باب اجرای این پروژه همکاری می‌کنند، بیان کرد: در مابقی شهرها نیز اقدامات لازم برای اتمام حفاری در شهرهای باقیمانده استان انجام می‌شود و بعد از حفاری نیز انشعاب به مشترکین داده می‌شود تا از اینترنت پرسرعت بتوانند استفاده کنند.