صفیر گیلان/رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان با اشاره به لزوم ورود کالا‌های صنعتی ایران به بازار اوراسیا گفت: تراز تجاری گیلان در صادرات به روسیه ۱۲ درصد است

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان ؛قاسم رضائیان با بیان اینکه در حال حاضر تراز تجاری گیلان در صادرات به روسیه ۱۲ درصد است گفت: عمده کالا‌های صادراتی ایران به بازار روسیه، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است.

وی از صادرات هزار و ۹۵۵ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار تا پایان آذر ماه امسال به کشور روسیه خبر داد و افزود: ۴۲ درصد این صادرات، معادل ۶۷۸ هزار تن به ارزش ۳۳۷ میلیون دلار از گیلان به فدراسیون روسیه انجام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان گفت: همچنین در این مدت هزار و ۴۹۱ هزار تن انواع کالا از فدراسیون روسیه وارد کشور شده که ارزش آن نیز یک میلیارد دلار بوده و ۳۰ درصد این واردات از گمرکات گیلان وارد کشور شده است.

قاسم رضائیان با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد به رغم سال‌های قبل، تراز تجاری گیلان با کشور روسیه، امسال ۱۲ درصد شده است، تصریح کرد: تلاش می‌شود این روند با واردات کالا‌های صنعتی روسیه و اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا ارتقاء یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت‌های بالقوه‌ی صادراتی به کشور‌های عضو اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان اشاره کرد و افزود: حجم سالانه واردات این کشور‌ها ۴۱۹ میلیارد دلار است، اما ایران در این بازار ۴۱۹ میلیارد دلار یعنی کمتر از نیم درصد سهم دارد که باید هر چه بیشتر ارتقاء یابد.

قاسم رضائیان اضافه کرد: تنها ۱۱ درصد از واردات کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا مربوط به کالا‌های کشاورزی و محصولات غذایی است که ایران بیشترین نقش را در این خصوص دارد درحالیکه روسیه در سال ۲۰۲۱ فقط ۵۰ میلیارد دلار انواع ماشین آلات صنعتی وارد کرده است.

وی بازاریابی و معرفی محصولات صنعتی و کالا‌های های تک و فن آوری‌های نوین ایران را از الزاماتی دانست که می‌تواند سهم ایران را از بازار واردات ۴۱۹ میلیارد دلاری اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا افزایش دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان افزود: گیلان فرصت مغتنمی برای استفاده از ظرفیت بازار اوراسیاست و شرایط خاص جغرافیایی و ترانزیتی این استان شمالی باعث شده تا هزینه‌ی صادرات محصولات به حوزه‌ی قفقاز و اوراسیا کاهش یافته و به یک مزیت نسبی برای رونق صادرات کشور تبدیل شود