مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، بیش از ۷۶۵ هزار خانوار گیلانی دهک های یک تا هفت را مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی دانست و گفت:خانوارهای مشمول این طرح هیچ هزینه اضافه‌ای لازم نیست پرداخت کنند ولی باید ۵ هزار تومان در حساب کارت آنها باشد که بابت احراز هویت برداشت می‌شود.

اختصاصی صفیر گیلان از رشت؛مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در گفتگویی با اشاره به اینکه ،طرح کالابرگ الکترونیکی برای خانوارهای دهک‌های سه دهک اول یعنی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از روز شنبه ۱۱ اسفند با شارژ کارت‌های بانکی متصل به شتاب سرپرستان خانوار، کلید خورد گفت: زیرساخت قانونی طرح کالابرگ الکترونیکی مبنی بر الزام دولت در تقویت معیشت خانوارها، بند «الف» ماده ۳۱ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت مصوب ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی است.

برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه

وی تصریح کرد:منابع اجرای این طرح، موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی است که سازمان برنامه و بودجه معادل ریالی آن را از طریق تخصیص به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با اجرای وزارت رفاه تأمین مالی می‌کند افزود:مشمولان این طرح دهک های یک تا ۷ درآمدی هستند که بر اساس دهک بندی های وزارت رفاه در «بانک اطلاعات رفاه ایرانیان» این اعتبار در اختیارشان قرار می گیرد.

 

طرح، رایگان است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، بیش از ۷۶۵ هزار خانوار گیلانی دهک های یک تا هفت را مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی دانست و گفت:خانوارهای مشمول این طرح هیچ هزینه اضافه‌ای لازم نیست پرداخت کنند ولی باید ۵ هزار تومان در حساب کارت آنها باشد که بابت احراز هویت برداشت می‌شود. خانوارهای دهک های اول تا سوم به ازای هر نفر از اعضای خانوار ۵۰۰ و چهارم تا هفتم، ۳۵۰ هزار تومان دریافت می کنند که مجموع آن در حساب سرپرستان خانوار شارژ می شود

وی افزود: براساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هر یک از آنها، سهم پرداختی خانوار برای تامین این سبد، صفر در نظر گرفته شده و هزینه سبد مورد نظر از اعتبار تخصیصی به خانوار و تا سقف اعتبار تأمین می شود.

لقمانی تفاوت اجرای این دوره از کالابرگ با طرح فجرانه سال قبل را در رایگان بودن این اعتبار و برداشتن محدودیت خرید دانست و متذکر شد: شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلاناظهار کرد:شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار کاملاً اختیاری است. استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارتهای بانکی که به نام سرپرست خانوار می‌باشد، امکان پذیر خواهد بود. در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند. برای انجام هر تراکنش خرید در فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح، حداقل ۵۰۰۰ تومان از سوی خریدار باید پرداخت گردد تا حداقل مبلغ تراکنش شاپرکی رعایت شده و احراز هویت صورت پذیرد. این مبلغ از سر جمع فاکتور خرید کسر می‌گردد.

لقمانی با بیان اینکه یارانه بگیران دهک‎های درآمدی اول تا هفتم می‌توانند بصورت کاملاً رایگان تا سقف اعتبار خانوار خود نسبت به خرید هر یک از اقلام مشول طرح (۱۱ گروه کالایی) اقدام کنند، گفت: اعتبار مذکور به کد ملی سرپرست خانوار در سه مرحله تخصیص می‌گیرد.

فروشگاه‌های مجری طرح

مدیر  کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان درباره فروشگاه‌های مجری این طرح اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده و خرده‌فروشی و ۱۳ فروشگاه زنجیره‌ای شامل افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و وال‌مارکت اجرا می‌شود.

ضمن اینکه خرید اینترنتی از طریق «اسنپ‌مارکت» و «دیجی‌کالا» نیز امکان‌پذیر است.

وی افزود: براساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هر یک از آنها، سهم پرداختی خانوار برای تامین این سبد، صفر در نظر گرفته شده و هزینه سبد مورد نظر از اعتبار تخصیصی به خانوار و تا سقف اعتبار تأمین می شود.

نحوه اطلاع از میزان شارژ باقی مانده در حساب

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلانتصریح کرد: یارانه بگیران دهک‎های درآمدی اول تا هفتم می‌توانند بصورت کاملاً رایگان تا سقف اعتبار خانوار خود نسبت به خرید هر یک از اقلام مشول طرح (۱۱ گروه کالایی) اقدام کنند، گفت: اعتبار مذکور به کد ملی سرپرست خانوار در سه مرحله تخصیص می‌گیرد.

لقمانی اظهار کرد:خانوارهای مشمول می‌توانند برای مشاهده فروشگاه‌ها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدمات‌دهندگانی چون «بازار»، «مایکت» و سایت shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.

وی افزود:همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده و مرکز تماس ۶۳۶۹ -۰۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات و درخواست‌های مشمولان طرح است.

اقلام کالایی در طرح کالابرگ الکترونیک

لقمانی اعتبار تخصیص یافته در طرح کالابرگ الکترونیک برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی را شامل اقلامی از گروه‌های لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص می‌یابد که به شرح زیر است:گروه لبنیات: شیر کم چرب، بسته ۴۰۰ گرمی پنیر UF، دبه یک و نیم کیلویی ماست کم چربگروه پروتئین: تخم مرغ، گوشت مرغ (سفید) و گوشت منجمد گوساله (قرمز)گروه خواربار: ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و روغن مایع

 

چه قد وقت داریم از اعتبارمان استفاده کنیم؟

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلانبا اشاره به اینکه وقتی اعتبار خرید کالا در مرحله اول شارژ شود شخص می‌تواند همه یا بخشی از آن را در مرحله دوم هم استفاده کند و بعد از آن هم تا ۱۲۰ روز (مجموع اعتبار زمانی هر دو مرحله) امکان استفاده از اعتبار خرید کالا وجود دارد.

وی اعتبار کالابرگ‌ الکترونیک  را تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ قابل استفاده خواند و گفت:بیش از ۷۶۵ هزار خانوار گیلانی مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی هستند

 پیگیری اعتراض

وی با اشاره به اینکه اعتراض­ها به صورت کلی در چند بخش می­باشد که ثبت اعتراض به دهک‌بندی خانوار، فقط در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir برای ثبت اعتراض های مربوط به تراکنش ناموفق و یا در مرحله خرید کالا، ابتدا بایستی به نرم افزار شما مراجعه کند و سابقه تراکنش ها و خریدهای خود را مشاهده کند و در صورت وجود مشکل و تناقض، با شماره تلفن ۶۳۶۹ تماس بگیرد و مشکل را از طریق کارشناسان حل نماید. اعتراض های مربوط به تخلفات فروشگاه ها نظیر کم فروشی، گران فروشی، خرید اجباری کالا و … باید از طریق تماس تلفنی با سامانه ۱۲۴ پیگیری شود.

*مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلانشرح وظایف دستگاه‌های ذیربط در استانی را به شرح زیر دانست و گفت:همدلی و تعامل بین دستگاهی در اجرای هر طرح در دولت از ضروریات است*

استاندار:

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اظهار کرد:نظارت و پایش مستمر وضعیت شهرها، دهستان‌ها و روستاها از حیث کفایت تعداد فروشگاه‌های مجاز. بررسی و ارزیابی وضعیت اجرای طرح در سطح استان از طریق هماهنگی با ادارات کل استان‌های مربوطه، با تاکید بر تامین کالا، نظارت بر پذیرندگان، جلوگیری از تشکیل صفوف و سایر موارد مرتبط. تشکیل ستادهای استانی با هماهنگی ادارت کل استان‌های هر دستگاه ذیربط طرح جهت نظارت بر روند اجرای طرح و رفع نواقص احتمالی با امکانات استان‌ها. نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد در راستای اجرای صحیح و موثر طرح.

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

۱-برگزاری جلسات ستاد‌های استانی با حضور استانداران و اعضای ستاد جهت بررسی آخرین وضعیت طرح. ۲-ارائه گزارش جامع اقدامات انجام شده در جلسات ستادهای استانی از آخرین وضعیت طرح. ۳-هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اجرایی جهت افزایش کیفیت اجرا و پیگیری‌های لازم جهت انجام وظایف دستگاههای ذیربط. ۴-اطلاع رسانی زمانبندی‌ اجرای طرح در سطح استان و شهرستان‌ها. ۵-نظارت میدانی و پایش مستمر و جمع آوری گزارش‌ها و ابهامات احتمالی طرح از شهرستان‌ها. ۶-ایجاد پیشخوان یا میز خدمت جهت پاسخگویی به مراجعات مردمی براساس پرسشهای متداول(FAQ). 7-هدایت معترضین(دهک بندی، بعد خانوار و …) به درگاه‌های تعیین شده به منظور رسیدگی دانست

اداره کل صنعت، معدن و تجارت:

۱-توجیه و آموزش اتحادیه‌های فروش خواربار، پروتئین، لبنیات، تعاونی‌های مصرف و فروشگاههای زنجیره ای. ۲-ارائه آموزش‌های لازم به فروشگاه‌ها در خصوص ابعاد طرح . ۳-نظارت بر عملکرد پذیرندگان و فروشگاه‌ها. ۴-فعال سازی مرکز پاسخگویی ۱۲۴ جهت دریافت شکایات و ابهامات مردمی. ۵-گزارش تخلفات پذیرندگان و نحوه عملکرد آنها در ستاد‌های استانی و اتخاذ تصمیمات لازم جهت برخورد قانونی با متخلفان . ۶-نظارت مستمر بر فروشگاه‌ها در راستای عدم تشکیل صف و یا کنترل بازار با رویکرد عدم کمبود کالا.

اداره کل جهاد کشاورزی:

۱-تامین اقلام مورد نیاز در سقف اهداف در نظر گرفته شده به صورت متوازن در استان. ۲-نظارت و ارزیابی مستمر جهت پیشگیری از کمبود کالاهای اساسی مربوطه در سطح شهر و روستا و برنامه ریزی تامین کالا.

 

فرمانداران:

۱-تشکیل ستادهای شهرستانی و هماهنگی ادارت کل استانی هر دستگاه همکار طرح. ۲-پایش شهرها، دهستان‌ها و روستاها از نظر تعداد فروشگاه. ۳-توجیه بخشداران و دهیاران در خصوص نحوه عملکرد طرح. ۴- نظارت بر طرح و رفع نواقص احتمالی با امکانات شهرستان‌ها. ۵-اتخاذ تدابیر لازم در خصوص عدم تشکیل صف و یا بروز هرگونه کمبود کالا. ۶-تشکیل میز خدمت جهت پاسخگویی به مراجعات مردمی.

اتاق اصناف:

۱-توجیه و آموزش پذیرندگان و فروشگاه‌های اصناف عضو طرح نست به ابعاد طرح. ۲-نظارت بر نحوه عملکرد پذیرندگان و جلوگیری از تخلفات احتمالی. صدا و سیما: ۱-رصد اخبار و اطلاعات طرح در فضای مجازی جهت تدوین و انتشار پاسخ مناسب. ۲-انتشار محتوای رسانه‌ای دریافت شده از دبیر ستاد استانی جهت اطلاع رسانی، معرفی و آموزش طرح به فروشندگان و آشنایی عموم مردم. بخشداران: ۱- پایش و رصد فروشگاه‌ها و پذیرندگان در سطح

بخش، دهستان و روستا از نظر تعداد فروشگاه فعال. ۲-نظارت مستمر بر فروشگاه‌ها و جلوگیری از بروز صف و کمبود کالا. ۳-اطمینان از از بابت دسترسی ساده و آسان در تمامی نقاط تحت پوشش بخش(حداقل یک فروشگاه در هر دهستان).
  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری