رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی بر لزوم توجه اعضای سمپوزیوم به فناوری‌های نوین در درمان ازجمله پزشکی فرادقیق، اشاره کرد و افزود: برای پیاده‌سازی پزشکی فرادقیق به سطح بالایی از سواد سلامت از سوی بیماران نیاز است؛ بیمارانی که دیگر سوژه پزشکی نیستند بلکه خود از شرکای کلیدی فرایند دستیابی و نگهداری سلامت محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از فومن، سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی برای نخستین بار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در فومن برگزار شد.

این سمپوزیوم علمی در دو پانل «آموزش علوم پزشکی و نقش فناوری مصورسازی» و «چشم‌اندازهای آموزش و یادگیری در عصر مصورسازی دیجیتال» و با ۹ بخش تخصصی ارائه مطلب و پرسش و پاسخ، برگزار شد.

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این سمپوزیوم، با اشاره به توسعه آموزش در نظام سلامت، اظهار کرد: نظام سلامت در ایران، الگوی منحصربه‌فرد از ادغام خدمات سلامت با نظام آموزشی و تحقیقاتی بوده و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است که یکی از مهم‌ترین این دستاوردها، توسعه آموزش پزشکی باکیفیت است.

رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با بیان اینکه ارتباط برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با واقعیت‌های جامعه، امری لازم و ضروری است، افزود: این مهم در سایه سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به یک الگوی شناخته‌شده منطقه‌ای و جهانی تبدیل‌شده و این پاسخگویی اجتماعی در ارتباط با انتظارات جامعه، قابل‌سنجش و ارزشیابی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهداف سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی، گفت: این سمپوزیوم، فرصتی مناسب در اختیار صاحب‌نظران و علاقه‌مندان قرار داده تا زمینه هم‌اندیشی، تبادل تجارب و هم‌افزایی تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل‌ها فراهم شود.

آشوبی در تبیین چشم‌انداز سمپوزیوم مصورسازی در آموزش علوم پزشکی، گفت: فراهم آوردن زمینه شناخت در خصوص فناوری‌های نوین آموزشی و ایجاد پل ارتباطی بین ایده‌های انتزاعی و عینی و تعمیق یادگیری در فراگیران با استفاده از خلق فرصت‌های شگرف، ایجاد افق‌های جدیدی برای توسعه، آموزش و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی از چشم‌اندازهای تعریف‌شده در این سمپوزیوم است.

رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی بر لزوم توجه اعضای سمپوزیوم به فناوری‌های نوین در درمان ازجمله پزشکی فرادقیق، اشاره کرد و افزود: برای پیاده‌سازی پزشکی فرادقیق به سطح بالایی از سواد سلامت از سوی بیماران نیاز است؛ بیمارانی که دیگر سوژه پزشکی نیستند بلکه خود از شرکای کلیدی فرایند دستیابی و نگهداری سلامت محسوب می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان «هوش حاضر در همه‌جا» و «باز سازمانی نظام‌های مراقبت سلامت» را از ابَر روندها در دنیا برشمرد و گفت: هوش مصنوعی به‌عنوان انقلاب صنعتی پنجم، پدیداری اینترنتی اشیا و خلق زیرساخت‌های هوشمند و همچنین افزایش آگاهی‌های سلامت و مسؤولیت فردی، تغییر در الگوهای بیماری‌ها، افزایش در هزینه‌های سلامت و خصوصی‌سازی ، رهیافت نوین به‌سوی تشخیص و درمان و بازارهای همگرا جدید از محورهای کاربردی در این ابَر روندها هستند.

آشوبی همچنین به موضوع «مدیریت دانش به معنای واقعی» و «یکپارچگی دانش در مقابل تفرق دانش» اشاره کرد و افزود: در طول ۱۰۰ سال گذشته ، پایه‌های آموزش عالی بر پایه رشته‌های آکادمیک استوار بود و رشته محوری اساس و پایه کار، که این باعث تخصص گرایی در رشته‌های آکادمیک و دانشگاهی شده اما دراین‌بین، رهیافت‌های میان‌رشته‌ای با توجه به پیشرفت‌های جهانی ،رحرف اول را می‌زند.

رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی در ادامه به چالش آموزش پزشکی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه کارآموزان پزشکی سال‌ها در مورد فیزیولوژی، آناتومی و بیوشیمی درس می‌خوانند، اما از روش‌های رسمی مهارت‌های اساسی رهبری، مانند نحوه هدایت یک تیم، چگونگی مقابله با مشکل کارکنان ، نحوه آموزش و توسعه دیگران و ارائه راهکار برای حل‌وفصل تعارضات سازمانی، بی بهره هستند.

وی با بیان اینکه پرورش برای دنیای آینده و رهبری سازمان‌های پیچیدهء سلامت، نیازمند یک پزشک جامع‌الشرایط است، تصریح کرد: گنجاندن دوره‌های مدیریتی و رهبری بالینی در کروکلوم‌های آموزش پزشکی به جهت تربیت «پزشکان پنج ستاره» ضروری است و در همین رابطه، دوره‌های آموزشی توسعه رهبری بالینی پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مدیران شبکه و مدیران پرستاری آغازشده و قابل اشاعه در کل نظام سلامت است.

گفتنی است در این سمپوزیوم علمی یک‌روزه، ۲۰۰ تن از اعضای انجمن آموزش پزشکی کشور، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رؤسای مراکز آموزشی، درمانی و پژوهشی استان حضور داشتند.

 

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری