صفیر گیلان/سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی در تناژ تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری کاسپین گفت از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۸۵ هزار تن کالا در بندر کاسپین تخلیه و بارگیری شده که این میزان در سال گذشته ۴۵۹ هزار تن بود.
محمدی نژاد با اشاره به تخلیه ۱۴۱ فروند کشتی حامل کالای وارداتی و ترانزیتی در مجتمع بندری کاسپین کالاهایی نظیر غلات و نهاده های دامی ، روغن خام خوراکی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور ، چوب و کالاهای کانتینری و ۳۹ کشتی نیز کالاهایی همچون مصالح ساختمانی و خشکبار، قیر، رب گوجه فرنگی ، محصولات نساجی و مواد شیمیایی را به کشورهای حاشیه خزر و چین صادر کرده اند.
سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به تامین ۲۵۱ هزار تن روغن خام خوراکی از ابتدای امسال تاکنون از طریق کشورهای حوزه اوراسیا ادامه داد با توجه به افزایش زیرساختهای لجستیکی در مجتمع بندری کاسپین بخش قابل توجهی از روغن خام خوراکی کشور پس از تخلیه در مخازن این مجتمع بندری به واحدهای تولیدی فرآوری و بسته بندی روغن حمل و بارگیری می گردد که این تناژ در سال گذشته ۲۳۱ هزار تن بوده و شاهد رشد ۹ درصدی در تامین روغن خام خوراکی کشور در سال جاری بوده ایم.
این مقام سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد با توجه به اینکه یکی از اهداف این معاونت تنوع محصول و ورود به بازارهای جدید است ادامه داد در ماه های اخیر برای نخستین بار در بندر کاسپین ترانزیت سوخت ، صادرات محصولات باغی و استفاده از کانتینر های یخچالدار بوده و با توجه به افزایش و توسعه زیرساختهای لجستیکی و بندری شاهد ثبت رکورد های جدیدی در سال جاری بوده ایم که برخی از آنها شامل ثبت رکورد بیشترین تناژ تخلیه و بارگیری ماهانه شناور در مهر ماه ۱۴۰۲ با تناژ ۹۰ هزار تن ، مجموع تخلیه و بارگیری شناور و بارگیری از محوطه به تناژ ۱۶۵ هزارتن در مهر ماه و ثبت رکورد بیشترین تعداد کشتی تخلیه و بارگیری ماهانه در تیرماه ۱۴۰۲ به تعداد ۲۹ فروند کشتی بوده است.
میثم محمدی نژاد افزود با توجه به اتصال قریب الوقوع ریل به مجتمع بندری کاسپین به زودی امکان فعال تر شدن کریدورهای تجاری از مسیر منطقه آزاد انزلی خواهیم بود و بنادر منطقه آزاد انزلی می توانند بعنوان حلقه اتصال و شریان اصلی مبادلات تجاری در منطقه تبدیل گردند .
وی با اشاره به امضای موافقتنامه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصای اوراسیا گفت با توجه به اینکه دو کشور روسیه و قزاقستان بعنوان اصلی ترین کشورهای حوزه اوراسیا می باشد که با ظرفیت بنادر شمالی کشور امکان حمل و ترانزیت به این دو کشور به صورت مستقیم و بدون نیاز به عبور از کشور واسط مسیر است. در این بین با استفاده از مزیت های قانونی و جغرافیایی مناطق آزاد ؛ بنادر منطقه آزاد انزلی از پتانسیل ویژه ای برای این توسعه تجارت برخوردار می باشند.
محمدی نژاد خاطر نشان کرد برنامه های در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین، فعالسازی کریدوهای بین المللی عبوری از کشور و توسعه اقتصاد دریا محور در بخش بندری و تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی برای جذب کالاهای جدید ارائه مشوق های تجاری اعمال مزیتها و معافیتهای قانونی مناطق آزاد تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفه های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به همراه جذب سرمایه گذار و تکمیل و توسعه زیرساختهای لجستیکی مورد نیاز خدمات رسانی در حوزه های مختلف بندری را در دستور کار دارد
Friday, 22 November , 2024