صفیرگیلان ؛ورودی جاده امام زاده هاشم،سرعت گیر شکل ساندویچی ۳تا پشت سر هم با فاصله ۱۰ متر،در تاریک ترین نقطه و بدون رنگ و علائم هشداردهنده وجود دارد

اختصاصی/صفیر گیلان ؛در ایران، چه در شهرها و چه جاده ها، سال های سال است که این ایراد وجود دارد و برخلاف اصول مذکور، رفتار شده و متاسفانه در هنگام مرگ کاربران راه ها در ترافیک شهری و برون شهری نیز، تقصیرها متوجه رفتار انسانی راننده/ موتورسیکلت سوار/ عابر  می شود نه مدیرانی که تصمیم نادرست در اجرای سرعت کاه در محل نامتناسب داشته اند!

یکی از مخاطبان رسانه وزین صفیر گیلان امروز ۲۹ دی ماه ۱۴۰۳ برایمان نوشت؛با سلام؛

ورودی جاده امام زاده هاشم،سرعت گیر شکل ساندویچی ۳ تا پشت سر هم با فاصله ۱۰ متر،در تاریک ترین نقطه و بدون رنگ و علائم هشداردهنده وجود دارد.

و این سرعت گیر یا سرعت کاهش فریاد هم راننده و هم ماشین را درآورده است.

امروز با ماشین و بیش از ۱۵۰ کیلو بار به این سرعت گیر رسیدم با صدایی که از ماشین شنیدم حواسم جمع شد که هزینه زیادی رو دستم با سرعت گیر  ماند.

احتمالا جلوبندی و اکسل ماشین من به دلیل داشتن ۱۵۰ کیلو بار،باید تعمیر گردد و همچنین رینگ ماشین من کج شده. است.

به جهت آشنایی با دهیار روستای گلسرک سراوان  رشت باایشان صحبت کردم و ایشان فرمودند هرروز حداقل ۵تصادف در این نقطه داریم و اوایل که این سرعت کاها را گذاشته بودند به جهت بی اطلاعی هر لحظه و هر ساعت ما شاهد برخورد چند خودرو بودیم و امیدواریم که به این معضل رسیدگی بشود.

می خواهم بگویم که شما رسانه صدای ما باشید و ما هر روز و شب از این مسیر تردد می کنم و باید فکری به حال این سرعت گیر ها بشود  تا شاهد مرگ مالک و خودرو با  و هزینه تعمیر در این آشفته بازار خودرو و اقتصادی هم نباشیم.

اگر کنار خیابان  ساعتی بایستید و اتومبیل‌هایی را که عبور می‌کنند تماشا کنید اتومبیل‌ها که از مقابل دید شما می‌گذرند، ۲۰ متر جلوتر به قاعده نیم‌متر به هوا می‌پرند. پریدن اتومبیل  یک و نیم تنی و دوباره به زمین خوردنش برای شما به تفریح لذت‌بخشی تبدیل می‌شود. یکباره می‌بینید نیم ساعت یک ساعتی با رصد کردن اتومبیل‌ها و تماشای پرش ارتفاع آنها سرگرم شده‌اید و خندیده‌اید. یک مرتبه اتومبیلی در همان موقع ابتدا تک چرخ می‌زند و سپس با دماغ به کف آسفالت کوبیده می‌شود و صدای خرد شدن تشکیلات جلوبندی آن در گوشتان می‌پیچد، ناخود‌آگاه..

به سمت آن می‌روید تا اگر کسی حادثه دیده کمک کنید. راننده را که شوکه و سر و کول و گردنش کوبیده شده، آرام از ماشین پیاده می‌کنید و دلداری می‌دهید. اتومبیلش خسارت زیادی خورده و… لذت تماشای پرش ارتفاع در کامتان تلخ می‌شود. راننده هم به هرچه سرعت‌گیر بد‌و‌بیراه می‌گوید و این  است داستان سرعت جاده رشت سراوان به امامزاده هاشم که برایتان فرستادم.

سرعت کاهش غیر منتظره

پی نوشت ؛به اعتقاد کارشناسان برای مثال و در سرعت گیر جاده های بزرگ شهری که حداقل های سرعت در آنها بالاست، ابعاد معمول و استاندارد خاصی تعریف شده است. طول این دست اندازها به دلیل سرعت بالای خودروهای در هنگام برخورد با آنها به جهت آسیب کمتر و کاهش بیشتر سرعت، نباید کمتر از ۹۰۰ میلی متر باشد.

از نظر ارتفاع نیز، حداقل ۲۰ میلی متر و حداکثر ۱۰۰ میلی متر برای این گونه سرعت گیرها تعریف شده است. البته باید دقت شود که این نوع سرعت گیرها معمولا برای کاهش قابل توجه سرعت و همچنین جاده های با سرعت بالا استفاده می شوند.

در عین حال کارشناسان تاکید می کنند، از آنجایی که در وزارتخانه بخش مدیریت راه و ترابری در سال های اخیر فدای بخش مسکن و رها شده است ، ۹۹ درصد سرعت گیرهای احداثی در جاده های کشور که خودروها با سرعت بالای ۵۰ کیلومتر حرکت می کنند ، از هیچ استانداردی برخوردار نیست و سلیقه ای ایجاد می شود.

برخی دیگر از کارشناسان نیز تاکید می کنند وجود یا عدم وجود سرعت کاه در یک مسیر تابع نوع عملکرد (functionality)  راه است. به عبارتی، در راه هایی که دسترسی ” access ” عملکرد اصلی راه باشد سرعت کاه به عنوان یکی از عوامل پایین آورنده سرعت و شدت تصادف با کاربران آسیب پذیر (که به دلیل ماهیت دسترسی راه، حضورشان در راه خیلی محتمل است) می تواند مصداق پیدا کند.

با این حال، تعدادی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که  نصب  سرعت کاه ( سرعت گیر ) باید با رعایت اصل قابلیت پیش بینی (predictability)  صورت گیرد تا خود، عامل تصادف نشود.

آنان می گویند در راه هایی که تحرک و شریانی بودن (mobility) عملکرد اصلی راه باشد (مانند بزرگراه ها و آزادراه ها) وجود سرعت کاه نادرست بوده و خود، می تواند عامل جدیدی برای وقوع تصادفات شدید باشد زیرا حضور آنها برای رانندگان غیرمنتظره است.

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری