به گزارش صفیر گیلان،دکتر مجید متقی‌طلب در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان،تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور را هزار و ۴۳۰ شرکت دانش بنیان عنوان کرد و گفت: ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند. متقی طلب با اشاره به اینکه ما در سال ۸۲ با ۶۰۰۰ متر فضا کار را […]

 

به گزارش صفیر گیلان،دکتر مجید متقی‌طلب در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان،تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور را هزار و ۴۳۰ شرکت دانش بنیان عنوان کرد و گفت: ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند.

متقی طلب با اشاره به اینکه ما در سال ۸۲ با ۶۰۰۰ متر فضا کار را شروع کردیم گفت: امروز این فضا به ۲۳ هزار متر مربع رسیده و کسی در گیلان نیست که ادعا کند که من طرح و ایده دارم ولی فضا ندارم  و ما تلاش می کنیم جایی که ایده باشد دنبال آن ایده برویم .

ایشان به برخی نقدها  که باعث آزردگی ها می شود اشاره و افزود: برخی نقدها در خصوص شرکت دانش بنیان و پارک فن آوری واقعیت نداشته  و پذیرای نقد منصفانه هستیم.

وی با بیان اینکه ۵۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گیلان فعالیت می‌کنند،افزود:میانگین شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد کشور ۳۴ است و این آمار در گیلان ¼ برابر بیشتر از میانگین متوسط کشوری است.

رییس پارک علم و فناوری گیلان میزان صادرات دانش بنیان توسط پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور را ۲۱۴ میلیون دلار و در گیلان ۹۲۵/۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت:میانگین صادرات برای هر پارک و مراکز رشد در کشور ۸۸۴/۰ میلیون دلار است.

وی  عملکردهای پارک علم و فناوری که بسیار خوب بوده  اشاره و افزود: امروزه در دنیا در شرکتهای دانش بنیان شاهد تغییرات هستیم و ارتباطات بین المللی با کشورها می تواند انتقال فن آوری و همکاری تجاری و سرمایه گذاری مشترک  را به همراه داشته و گیلان در این مسیر با داشتن ظرفیتها حائز اهمیت بیشتر است.

متقی‌طلب از استقرار ۷ درصد شرکت‌های فناور کل کشور در پارک علم و فناوری گیلان خبر داد و گفت:تعداد شرکت‌های فناور در کشور ۴ هزار و ۴۰۰ و در گیلان ۳۱۲ شرکت است.

وی با بیان اینکه میزان تسهیلات دریافتی توسط واحدهای فناور در کشور بیش از ۶ میلیارد تومان است،گفت:این تسهلات توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه، صندوق کارآفرینی،صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت و برای حمایت به پارک‌ها و مراکز رشد اختصاص یافت.

رییس پارک علم و فناوری گیلان زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در گیلان را کشاورزی،فن‌آوری اطلاعات،بیوتکنولوژی، الکترونیک،مواد،مکانیک،گردشگری، نانو و ارائه خدمات فنی مهندسی عنوان کرد.

متقی‌طلب با بیان اینکه تقویت شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌های ارتقای توان تولید ملی است،خاطرنشان کرد:ایجاد کنسرسیوم صادرات کالا و خدمات دانش بنیان متشکل از ۲۵ شرکت فناور و دانش بنیان و شرکت‌های خدمات بازرگانی و صادراتی به منظور صادرات به ویژه به کشورهای مشترک المنالفع CIS در راستای تقویت تشکل‌های صادراتی تخصصی، حمایت از تشکیل و توسعه شرکت‌های بزرگ صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات از برنامه‌های مهم پارک علم و فناوری گیلان است.

وی با بیان اینکه سال، سال اقتصاد مقاومتی بوده ما  در حوزه کشاورزی ۶۰ پروژه کارگاهی برای توسعه اقتصاد روستا آماده کردیم،گفت:این طرح‌ها در راستای توسعه کاربر در مناطق مختلف جغرافیایی گیلان طراحی شده است.

ایشان خواستار شد تا ظرفیتهای گیلان که توسط برخی ها دیده نمی شود بیشتر مورد توجه قرار گیرد و دستگاها به شرکتهای دانش بنیان کمک کنند و ما نیز انها را حمایت می کنیم.

رییس پارک علم و فناوری گیلان  با اشاره به اینکه امیدواریم استان گیلان در سطوح بالاتر از مزایای شرکت پارک علم و  فناوری استفاده کند گفت: ما توانستیم با بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان تولید کنتر هوشمند برای مصارف گاز ۱۰۰ دستگاه نصب و تعدادی در حال قرار داد و همچنین کنتر آب را در دست تولید داریم.

متقی طلب تصریح کرد؛ بسیاری از کشورها فضا در این حوزه دارند ولی کار ندارند و ما در گیلان موضل کمبود فضا را داریم و این باعث گله مندی شده است.

متقی طلب با تاکید بر اینکه فعالیت شرکتهای دانش بنیان نباید ایرانیزه شود گفت: امروز اکو نتیجه کار ما را دیده  و خودش از ما دعوت و ما در کشورهای دیگر هم طرح و برنامه داشتیم و انشاء اله برخی کالاها را در کشورهای دیگر عملیاتی می شوند.

رییس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه ما در مجتمع فشتام ایده و برنامه داریم گفت: در این مجتمع تلاش شده تا از خروج جوانان به استانهای دیگر و خارج از کشور جلوگیری شود./زلیخا صفری

photo_2018-03-12_15-01-14 photo_2018-03-12_15-01-20 photo_2018-03-12_15-01-50 photo_2018-03-12_15-02-08 photo_2018-03-12_15-02-12photo_2018-03-12_15-04-31