صفیر گیلان؛نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان با اصحاب رسانه در هتل بین المللی اسپیناس بندر مرزی آستارا برگزار شد. به گزارش دیارمیرزا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به ۵۹ هزار کیلومتر مربع مساحت حوضه سپید ود بزرگ گفت: این حوزه چهار برابر مساحت استان گیلان بوده و در ۵۰ سال گذشته […]

صفیر گیلان؛نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان با اصحاب رسانه در هتل بین المللی اسپیناس بندر مرزی آستارا برگزار شد.

به گزارش دیارمیرزا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به ۵۹ هزار کیلومتر مربع مساحت حوضه سپید ود بزرگ گفت: این حوزه چهار برابر مساحت استان گیلان بوده و در ۵۰ سال گذشته از سالانه ۴ میلیارد مکعب ذخیره به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب رسیده و در آینده نزدیک تهدیدات کم آبی و بحران به استان گیلان هم خواهد رسید.

کاظم لطفی افزود: باید با تأسیس سدهایی در داخل استان نیازمان را خودمان تامین کنیم.

وی با اشاره به سدهای در دست احداث گیلان گفت: ۱۴ سد در گیلان در دست احداث است و همچنین بزرگترین سد کوتاه کشور در شهرستان مرزی بندر آستارا در حال اجرا بوده و این سد تامین آب ۱۴ روستا از عنبران محله تا کانرود این منطقه را انجام خواهد داد و ما نهضت سدسازی را در گیلان به راه انداختیم.

وی با اشاره به مشکلات سد ملاهادی آستارا گفت: مشکل تامین مصالح و تامین منابع مالی جزو مشکلات موجود برای احداث این سد بوده و امروز پس از بازدید از آن قول حل این مشکل را می‌دهم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: در بخش تامین آب شهر آستارا نیز با استفاده از آب رودخانه چلوند و ایجاد سدی روی این رودخانه با گرفتن کد اجرای آن انشالله در ۵۰ سال آینده آستارا با مشکل آب مواجه نخواهد شد.

 احداث سد لاسک عملیاتی شد

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به پیشرفت سد ملاهادی آستارا گفت: این سد با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی با جدیت در حال انجام است و در هفته دولت سال ۹۸ این سد به بهره‌برداری می‌رسد.

لطفی با اشاره به احداث سد در دیگر شهرستانهای گیلان گفت: در شهرستانهای ماسال، فومن و بازار جمعه صومعه سرا احداث سد در دستور کار قرار دارد و با افتتاح این سدها مشکل آب این مناطق مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان همچنین درباره سد لاسک که مراسم کلنک زنی آن پیش از این  به دلیل اعتراض سازمان های مردم نهاد لغو شده بود اظهار کرد: از یک ماه پیش زمین سد لاسک در منطقه شفت تحویل پیمانکار داده شده و تجهیز کارگاه نیز صورت گرفته است و از طریق فاینانس داخلی با میزان اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان عملیاتی شده و طی چهار سال آینده سد لاسک کاملا به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به سد شهر خشکبیجار ادامه داد: این سد هم با پیشرفت ۸۸ درصدی مواجه بوده و منطقه امامزاده هاشم هم در هفته دولت ۹۸ شاهد بهره‌برداری از این سد خواهد بود.

لطفی با اشاره به سد پلرود هم افزود: پروژه سد پلرود با پیشرفت ۶۷/۵ درصدی جزوه پروژه های سدسازی بزرگ گیلان بوده و تا پایان سال ۹۸ شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به رونق اشتغال در بحث سد سازی گفت: اکنون ۳ هزار نفر در ۱۸ کارگاه مرتبط با سد سازی گیلان مشغول به کار هستند و با توجه به برنامه ششم توسعه استان گیلان ۱۶ سد در مدار بهره برداری خواهد داشت و این تعداد سد ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد مکعب آب را مدیریت می‌کند و در بخش آب پایدار، گیلان یکی از استان های ثروتمند کشور خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: با پایان یافتن احداث این ۱۴ سد مورد نظر، احداث ۲۵ سد کوتاه که آسیبی برای محیط زیست ندارد در دستور کار قرار دارد و کل جمعیت گیلان باید از ثروت آب بهره مند شوند.

وی در ادامه با اشاره به تهدیدهای آب شهرستان آستارا گفت: یکی از بزرگترین تهدید های آستارا ورود سیلاب رودخانه آستاراچای به شهر می باشد و نیاز به ۱۳ کیلومتر دیواره‌سازی بود که نزدیک ۹ کیلومتر آن انجام شده و برای ۴ کیلومتر باقیمانده ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از طریق اعتبارات متمرکز کشوری تامین اعتبار شده و با اجرای پروتکل مرزی تا پایان سال ۹۹ این دیواره سازی به اتمام خواهد رسید.

لطفی در ادامه با اشاره به سد بتنی آستارا گفت: این سد تامین کننده آب شرب ۷۰ درصد مردم و همچنین آب کشاورزی منطقه است و تمام سعی‌مان در تکمیل این پروژه بوده و همچنین تجهیز ۶ حلقه چاه نیمه عمیق تامین آب کشاورزی تا پایان سال زراعی برای این منطقه به طوراکمل صورت می گیرد

وی در پایان با اشاره به بحث تفریحات آبی در آستارا هم افزود: در پروژه استخر با بررسی و مطالعه در حوزه توریسم و گردشگری در دست انجام است و ایجاد تفریحات قایقرانی و تفریحات آبی هم در این استخر در دستور کار قرار دارد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور است و سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند و از مبادی مهم صادرات و واردات کشور و تردد اتباع خارجی است.