صفیر گیلان/زلیخا صفری؛هادی نوری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان عصر امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت با اشاره به اینکه در بحث امانت کتابخانه  عمومی شهرستان وضعیت خوبی ندارد گفت: این کاهش شاخص های کتاب و کتابخوانی  در شهرستان ما حصل کمبود فضاهای کتابخانه  مرکزی در این شهرستان است. به گزارش صفیر گیلان، جلسه […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛هادی نوری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان عصر امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت با اشاره به اینکه در بحث امانت کتابخانه  عمومی شهرستان وضعیت خوبی ندارد گفت: این کاهش شاخص های کتاب و کتابخوانی  در شهرستان ما حصل کمبود فضاهای کتابخانه  مرکزی در این شهرستان است.

IMG_20180529_140553

به گزارش صفیر گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت عصرامروز(سه شنبه ۹خردادماه) با حضور هادی نوری؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، محمدرضا محسنی؛ فرماندارشهرستان شفت، زینب عزیزپور؛ رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان، حامدی معاون سپاه ناحیه شفت، یاسر شادفر شهردار و جنتی رئیس شورای شهر شفت ،بخشدارانو  اعضای انجمن و برخی از معتمدین در سالن میرزای شفتی فرمانداری شفت برگزارشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این نشست با اشاره به رشد استان در شاخص های کتاب و کتابخوانی نسبت به سال گذشته گفت: گیلان در شش ماهه دوم سال ۹۶، در همه شاخص های کتاب و کتابخوانی رشدی مثبت داشته که این رشد در اعضا ۸درصد، در امانت کتاب ۲۳ درصد، نشست های فرهنگی ۵۴ درصد و برگزاری نشستهای کتاب خوان رشد ۷۴ درصدی و در جذب بودجه و منابع مالی کتابخانه ها نیز ۶ برابر افزایش داشته است.

وی رویکرد نهاد کتابخانه ها را  رویکرد توسعه گرا خواند و گفت: ما بر اساس امکانات حرکت نمی کنیم زیرا اگر با این تفکر پیش رویم باید فقط دنبال حفظ وضعیت موجود باشیم.

نوری از رشد شش درصدی بودجه ای در سال ۹۶ خبر داد و گفت:ما در سال ۹۶ جواز احداث دو کتابخانه را در رشتبه مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در مسکن مهر گرفتیم که ۱۰۰۰ متر را به زودی در دست اجرا  خواهیم داشت.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان ۵ شهرستان گیلان را فاقد کتابخانه مستقل اعلام نمود و اظهار کرد؛یکی از این شهرستانها ،شهرستان شفت است.

وی کتابخانه عمومی شفت را با ارشاد اسلامی این شهر در یک فضا مطرح و تصریح کرد؛ این همجواری هم به اداره ارشاد اسلامی شهرستان و هم به کتابخانه عمومی شهر آسیب می زند.

ایشان نگاه خود را به کتابخانه های گیلان نگاه خاص و با برنامه خواند و افزود: نگاه بنده به شهرستان شفت هم افزایش شاخص ها و رشد کتاب خوانان و ایجاد مکان مستقل مرکزی است زیرا مکان مستقل در کیفیت کار اثر می گذارد.

دکتر نوری فلسفه وجودی کتابخانه را منفعت رسانی به عامه مردم خواند و گفت:کتابخانه باید در دل شهر و مستقل باشد و هم مکان و هم فضای کتابخانه مهم است .

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان هزینه های جاری کتابخانه ها را از درامد شهرداری ها دانست و گفت:ما هیچ ردیف حقوقی نداریم و حقوق کتاب داران ما از همین نیم درصد شهرداری ها تامین می شود..

ایشان با بیان الینکه ۳۳۰۰ کتابخانه  در کشور با بیش از ۷ هزار کتابدار به عامه مردم خدمات می دهند گفت: ما تنها از کمک دولت بهره مند می شویم و پرسنل ما از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب به خدمات دهی مشغولند.

وی پذیرایی خوب کتابداران را در کتابخانه ها  از کودکان و جوانان  مترادف با آینده خوب برای کشور رقم زدن دانست و گفت: این جوانان آینده داران کشورند که در کتابخانه ها مطالعه می کنند.

IMG_20180529_150717  IMG_20180529_150723

پنج شنبه های  فیروزه ای با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی

در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت زینب عزیزپور؛ رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان  گزارشی از عملکرد نهاد کتابخانه ای شهرستان ارائه نمود.

IMG_20180529_140503

وی از تعامل و همکاری اعضای شورای شهر و شهردار شفت در واگذاری زمین در پارک گلها تقدیر نمود و گفت: ما همچنین تابلوی جهت نما را به طرف کتابخانه مصوب و شهردار شفت و احمد سر گوراب نسبت به پرداخت نیم درصدی خود تعامل خوبی داشتند.

عزیز پور از اجرای برنامه های متعدد در کتابخانه عمومی شهرستان شفت خبر دادو گفت: ما برنامه های توصیفی و نمایشگاه عکس کتاب و نقاشی  و نیز پنج شنبه های  فیروزه ای که عادت به مطالعه را ترویج می دهد در کتابخانه عمومی شفت را داریم.

رئیس کتابخانه عمومی شفت از برگزاری کتابخوانی رضویس و دیگر مسابقات کتابخوانی خبر داد و گفت: ما ۱۰۰ کتاب را در غالب کوله کتاب در دهستانها و روستا ها اهداء داشتیم و امسال به خاطر استقبال خوب کودکان روستا به ویژه در دهستان جیرده ۱۰۰ کتاب را در غالب کوله کتاب شارژ نمودیم.

IMG_20180529_141447

جنتی  رئیس شورای شهر شفت نیز در این جلسه از واگذاری ۳۰۰ متر زمین در پارک گلها به نهاد کتابخانه های استان برای احداث کتابخانه مرکزی در شهرستان شفت خبر داد و گفت:امیدوارم در شهر عالم پرور شفت فرهنگ کتابخوانی به درستی نهادینه شود و در مشاغل شلوغ نیز قفسه های کتاب در شهرستان ترویج شود.

حلقات صالحین بهترین فضای بسیج در ترویج فرهنگ کتابخوانی

حامدی جانشین فرمانده سپاه شفت نیز استفاده از ظرفیتهای بسیج را در کتابخوانی موثر خواند و گفت: حلقات صالحین و پایگاهای مقاومت بسیج  از ظرفیتهای خوب بسیج است که می توان در آن فرهنگ کتابخوانی را ترویج داد.

 

امروز دکتر هادی نوری همچنین از زمین واگذاری شده شهرداری شفت در پارک گلها  در داخل شهر که به مساحت ۳۰۰ متر است بازدید و از احداث کتابخانه مرکزی در این فضا به زودی خبر داد و گفت: با استفاده از کمک های مسئولان شهرستان از جمله جناب محسنی فرماندار  شهرستان شفت و شهردار و اعضای شورا و کمک های نهاد کتابخانه ها به زودی مردم شهرستان  شفت به ویزه نوجوانان و جوانان از این فضا بهره خواهند برد.