به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛استاندار گیلان در نشست هماهنگی برنامه های توسعه اشتغال و تولید گیلان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت : افزایش اختیارات مدیران بانک‌های استان برای پیشبرد طرح های اشتغالزا بسیار مهم است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان به نقل […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛استاندار گیلان در نشست هماهنگی برنامه های توسعه اشتغال و تولید گیلان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت : افزایش اختیارات مدیران بانک‌های استان برای پیشبرد طرح های اشتغالزا بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان به نقل از  استانداری گیلان؛ دکتر محمدعلی نجفی درنشست  مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان  با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور و جمعی از مدیران سازمان‌ها و بانک‌های کشوری و معاونین وزرا و نمایندگان مجلس در استانداری برگزار شد به اقدامات ارزشمند صورت گرفته از سوی مجموعه‌ی دولت تدبیر و امید در کشور و استان اشاره کرد و افزود : علی رغم تنگناهای مختلف  با تلاش های دولتمردان تدبیر و امید در جهت اعتلای کشور و در مسیر توسعه‌ی استان گام های اساسی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد سفر رئیس جمهور، معاونین و وزرای ایشان و همچنین رئیس قوه‌ی مقننه به گیلان بودیم گفت : این سفرها قطعاً برکات بسیاری را برای استان گیلان به ارمغان آورده و نتایج آنرا مردم شاهد خواهند بود.

نماینده عالی دولت در گیلان به معضلات موجود در استان اشاره و خاطر نشان کرد علی رغم اقدامات مثبت صورت گرفته، معضل بیکاری جوانان بویژه در بخش فارغ التحصیلان در استان گیلان یکی از معضلات اساسی بشمار می‌رود.

وی به حضور پرشور مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت سالجاری اشاره و اظهار داشت : رأی قاطع مردم به نظام و همچنین انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب وظایف ما را نسبت به مردم بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به برخی راهکارها در کاهش نرخ بیکاری گفت : تکیه به توانمندی‌های داخلی، پرداخت تسهیلات، راهبری صحیح واحدهای تولیدی و گردشگری، جلوگیری از واردات غیرضروری، بسیج امکانات فرهنگی و تبلیغی در راستای ترغیب مردم برای استفاده از کالاهای ایرانی و کاهش نرخ سود بانکی از مواردی است که می تواند به کاهش بیکاری جوانان کمک شایان توجهی داشته باشد.

دکتر نجفی خاطر نشان کرد : در مسیر استفاده از کالاها و محصولات ایرانی تولید کنندگان بخش‌های مختلف و همچنین کشاورزان باید برای ارتقاء کیفیت محصولات خود تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

وی به طرح‌های نوسازی و بازسازی شرکت‌هایی همچون چوکا و اسالم که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اشاره و خاطر نشان کرد : در دولت یازدهم برای احیاء این دو شرکت که با مشکلات بیش از ۳ دهه مواجه هستند اقدامات بسیاری صورت گرفته که در این مسیر نیازمند کمک بیش از پیش بانک‌ها هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت واگذاری شرکت ایران پوپلین به شخص یا واحدی توانمند تأکید و تصریح کرد : متأسفانه گیلان در واگذاری این گونه کارخانجات در دهه‌های گذشته خاطرات خوبی نداشته که انتظار ما این است تا در واگذاری تعهد طرف مقابل را در نظر بگیرند.

وی به بخش عملیاتی شدن مصوبه‌ی دولت در ایجاد شرکت پتروشیمی گیلان اشاره کرد و افزود : در این خصوص جلسات متعددی و پیگیری‌های بسیاری با حضور دکتر نوبخت و نیز وزارت نفت انجام گرفته که نیازمند توجه ویژه و عاجل در این بخش هستیم.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد : امیدواریم با تشکیل کارگروه خاصی در این خصوص در پیشبرد این اقدام تسریع شود.

وی بر لزوم اختصاص تسهیلات مورد نیاز با نرخ مناسب در جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام در بخش های واحدهای تولیدی، گردشگری و شیلاتی تأکید و تصریح کرد : متأسفانه تولید خاویار از ۳۰۰ تن در ۳ دهه‌ی گذشته به ۳ تن کاهش پیدا کرده که عزم جدی در زمینه احیای ذخایر ماهیان خاویاری  در گیلان شکل گرفته و در حال انجام است.

دکتر نجفی به اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس اشاره و خاطر نشان کرد : در این اجرای این طرح‌ها اتفاقات خوبی در آینده نزدیک خواهد افتاد اما نیازمند افزایش اعتبارات هستیم.

وی همچنین افزایش اختیارات مدیران بانک‌های استان را از انتظارات دیگر عنوان کرد و افزود : متأسفانه اختیارات برخی از بانک‌ها در استان در حد یک مدیر شعبه‌ی درجه‌ی ۲ و ۳ تهران است.

استاندار گیلان به موضوع جانشینی بانکها در خصوص واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق اشاره و خاطر نشان کرد: تملیک واحدها توسط سیستم بانکی باعث توقف در امر تولید و غیرفعال شدن واحدها خواهد شد و درخواست استان اجرای قانون رفع موانع تولید برای واگذاری مجموعه های تملیک شده به صاحبان قبلی و یا سرمایه گذاران توانمند است.

نماینده عالی دولت در گیلان با قدردانی از بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات رونق تولید پیشتاز هستند گفت : انصافاً رشد پرداخت تسهیلات در گیلان در بخش های مختلف به واسطه‌ی همکاری برخی از بانکها شکل گرفته و انتظار ما بیش از آن است.

وی توجه به اشتغال روستاییان و رفع موانع در پرداخت تسهیلات کم بهره‌ی اشتغالزایی را از موارد مورد انتظار دیگر مجموعه‌ی مدیران استانی عنوان کرد و اظهار داشت : برخی از بانک‌ها از قبول وثیقه‌ی سندهای روستایی برای دریافت تسهیلات ممانعت می‌کنند که باتوجه به اندیشه‌ی عمومی در پرداخت اینگونه تسهیلات انتظار ما بر رفع این موانع است.

استاندار گیلان پرداخت مطالبات پیمانکاران در طرح‌های ملی و استانی را از موارد مورد انتظار دانست و گفت : علی رغم اشراف کاملی که دکتر نوبخت به مطالبات پیمانکاران داشته و دارند و گام‌های اساسی نیز برداشته شده انتظار داریم در پرداخت آن تسریع صورت گیرد.

وی افزود : ابلاغ تخصیص پروژه‌های ۳ ماهه و ۶ ماهه‌ی استانی نیز می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری استان نیز مؤثر واقع شود.

دکتر نجفی به اتفاق مثبت صورت گرفته در بخش اوراق اسناد خزانه اشاره و خاطر نشان کرد : دستگاه‌های اجرایی علاوه بر استفاده از این ظرفیت ایجاد شده پرداخت نقدی نیز به پیمانکاران  داشته باشند.

وی در ادامه به شرایط  رودخانه‌های  زرجوب و گوهر رود، پسماند استان و تالاب انزلی به عنوان معضلات اساسی استان گیلان اشاره و خاطر نشان کرد : ضمن قدردانی از دستور دکتر نوبخت به مجموعه‌ی سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور در مسیر اجرایی شدن طرح‌های مذکور انتظار ما این است تا در تخصیص کامل اعتبارات اقدام عاجل صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود : اجرای این طرح‌ها که به عنوان ۳ موضوع ملی مطرح هستند با اعتبارات استانی مقدور نیست.

وی بر لزوم شکل گیری یک نگاه ملی نسبت به این طرح‌ها در دولت تأکید و تصریح کرد : در طرح‌هایی که دولت بصورت مستقیم ورود کرد نتایج بسیار مثبتی در کوتاه مدت بدست آمد که انتظار ما برای این طرح‌ها نیز اینچنین است.

وی به ظرفیت بالای گیلان در بخش گردشگری و اقتصاد دریا محور اشاره و اظهار داشت : در گسترش طرح‌های سالم سازی دریا اقدامات مثبتی شکل گرفته اما در سال جاری تاکنون از کمک های ملی نتوانستیم بهره‌مند شویم که نیازمند عنایت ویژه در این بخش هستیم.

دکتر نجفی ابراز امیدواری کرد انشاء ا… نتایج مثبت این جلسه در آینده‌ای نزدیک به وضوح مشاهده شود.

در این جلسه علاوه بر گزارش مدیران کشوری از روند اقدامات انجام گرفته و در دست اقدام در استان گیلان تفاهم نامه‌ی اجرای طرح ملی تولید پوشاک در مناطق روستایی استان گیلان بین سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری گیلان، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بانک کشاورزی و انجمن صنعت پوشاک کشور به امضاء رسید.

همچنین مدیران عامل بانک های ملی،کشاورزی،صنعت و معدن،سپه و صادرات کشور در جلسه توسعه اشتغال استان گیلان با نوشتن و امضای نامه ای خطاب به دکتر نوبخت با تشکر از وی برای حمایت از طرح های اشتغال زا تقبل کردند برای توسعه اشتغال در گیلان در قالب مشارکت سندیکایی در یک طرح بزرگ،به انتخاب استاندار گیلان، سرمایه گذاری و مشارکت  کنند.