به گزارش صفیر گیلان؛ همایش استانی  یاوران وقف پیش از ظهر امروز (شنبه،۲۶آبان)همزمان با هفته وقف در آستان مقدس خواهر امام رشت با حضور مدیر کل دادگستری گیلان و مسئولان استانی برگزار شد. احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به لزوم اطلاع رسانی درباره وقف و احکام آن به مردم و واقفان، گفت: […]

به گزارش صفیر گیلان؛ همایش استانی  یاوران وقف پیش از ظهر امروز (شنبه،۲۶آبان)همزمان با هفته وقف در آستان مقدس خواهر امام رشت با حضور مدیر کل دادگستری گیلان و مسئولان استانی برگزار شد.

احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به لزوم اطلاع رسانی درباره وقف و احکام آن به مردم و واقفان، گفت: بخشی از پروندههای حقوقی در خصوص وقف ناشی از ابهاماتی است که در وقف نامه وجود دارد.

سیاوش پور

وی تاکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که اوقاف باید راهکاری بیندیشد تدوین چارچوب قانونی محکم است تا وقف‌نامه طبق آن بسته شود و واقفان با اطمینان خاطر وقف انجام دهند.

سیاوش پور با بیان اینکه هر انسانی آزاده‌ای با هر مکتب و عقیده‌ای می‌خواهد از خود نام نیک برجای بگذارد، گفت: سنت حسنه وقف بر همین اساس در اسلام جایگاه برجسته‌ای دارد.

وی خاطرنشان ساخت: این بستر اعتماد و اطمینان که وقف در مسیر نیت واقف عمل می‌شود باید در جامعه محور قرار بگیرد.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به هجمه همه جانبه دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید پایه اقتصادی، دانش و علم و فناوری نظام به حدی قوی شود که در مقابل زورگویانی مانند ترامپ بایستیم.

وی اذعان داشت: می‌توان با رونق سنت حسنه وقف بستری فراهم کرد تا تقویت این پایه‌های مهم کشور از طریق امور خیریه و وقف باشد.

سیاوش پور یادآور شد: یکی اثرات وقف در مقابل اثرات معنوی اثر اقتصادی بسیار بالاست.

وی اضافه کرد: تبدیل به احسن یک تاسیس در سنت وقف است که با نگاه ترقی اقتصادی موقوفه انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری گیلان اظهار داشت: در موقوفات کاری که باید انجام شود تمیز دادن اینگونه موقوفات در کشور است.

وی با بیان اینکه جنبه عمومی و اجتماعی وقف بسیار مورد انتظار جامعه است، گفت: در وقف نامه تامین عدالت اجتماعی گسترده اقشار جامعه مورد نظر است و هر اندازه بتوان تشویق و ترغیب کنیم برای وقف عام دامنه شمول و اثرگذاریش بیشتر است.

سیاوش پور، حفظ وقف را یک تکلیف شرعی دانست و گفت: خدمت به وقف یک کار بی‌منت و تکلیف است.

علیزاده، مدیرکل اوقاف گیلان هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: بزرگترین خدمت انقلاب به وقف، احیای موقوفات بود.

Image result for ‫همایش یاوران وقف در خواهر امام رشت‬‎

وی به خدمات گسترده وقف در ابعاد مختلف درمانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در تراز وقف از خدمات وقف استفاده نشده است.

مدیرکل اوقاف گیلان در ادامه گفت: همکاری فرماندان و مجموعه مدیریتی استان از اوقاف خوب بوده است.

وی با تاکید لزوم حمایت همه‌جانبه مجلس از سنت حسنه وقف، گفت: تصویب قانون همه جانبه درباره وقف و در نظر گرفتن تسهیلات قانونی برای واقفان از انتظارات اصحاب وقف از مجلس است.

علیزاده با قدردانی از قوه قضائیه در مبارزه با موقوفه‌خواران و تشکیل شعبات تخصصی رسیدگی به پروندههای حقوقی موقوفات، گفت: در ۱۰ سال اخیر  ۷۵ درصد آرای صادره در محاکم قانوتی له موقوفات بوده است.

مدیرکل اوقاف گیلان همچنین خاطرنشان ساخت: در سال جاری هزار رقبه صاحب سند شده و ۴۳ پرونده تعیین تکلیف که در ۳۸ پرونده رای دادگاه، له موقوفات صادر شده است.

در پایان این مراسم از ۳۰ واقف، خیر و یاوران وقف استان گیلان تقدیر شد./شبستان