به گزارش اختصاصی صفیر گیلان، امیرعلی حمیدیه  در اولین جلسه شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی بازساختی استان گیلان در رشت با اشاره به اینکه با گذشت ۴۰ سال از پیشرفت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف نتوانستیم در راستای علم، تولید ثروت داشته باشیم گفت:گیلان مهد علم و فن آوری است ولی گیلانیان بیشتر از […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان، امیرعلی حمیدیه  در اولین جلسه شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی بازساختی استان گیلان در رشت با اشاره به اینکه با گذشت ۴۰ سال از پیشرفت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف نتوانستیم در راستای علم، تولید ثروت داشته باشیم گفت:گیلان مهد علم و فن آوری است ولی گیلانیان بیشتر از این استان مهاجرت می کنند و بایدعلت  مهاجرت نخبگان و دانشمندان گیلانی راشناسایی کرد زیرا این آسیب بزرگی برای استان گیلان است.

حمیدیه با بیان اینکه کشور با دارا بودن استعدادهای عظیم و تلاشهای زیاد در حوزه های علمی همواره به اقتصاد نفت وابسته است افزود:علت اصلی  سوق دادن ستادها به سمت و سوی کارهای پژوهشی خود ستادهاست.

وی با تاکید بر اینکه اگر تمامی علم‌های موجود در دانشگاه‌های کشور در کنار یکدیگر قرار گرفته و تولید محصول کنند ایران اسلامی در آینده‌ای نزدیک به یک برند جهانی تبدیل می‌شود تصریح کرد: ایران اسلامی در حوزه سلول‌های بنیادی رشد چشمگیری را داشته است.

ایشان کاربردی نشدن این علم را از مشکلات مهم خواند و اظهار کرد؛این علم در راستای تولید محصول،ارائه خدمات، آموزش ، پژوهش و منابع انسانی، توسعه تجاری سازی و بازار و توسعه حیطه خدمات بالینی  حرفها برای گفتن دارد.

حمیدیه با اشاره به اینکه  تاکنون در ۲۰ استان کشور این شورا تشکیل شده است. ستاد سلول های بنیادی به عنوان یکی از ستادهای معاونت علمی بر اساس اسناد بالادستی برنامه های راهبردی ۱۰ ساله را در حوزه توسعه فناوری های سلول های بنیادی تدوین کرده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با اشاره به اینکه جایگاه ایران اسلامی در حوزه سلول های بنیادی در رتبه ۳۱ بود افزود: در حال حاضر ایران اسلامی در حوزه سلول های بنیادی در کشور های اسلامی رتبه نخست و در منطقه رتبه دوم را دارد وما نباید فقط به تولید  اکتفا کنیم.

حمیدیه از فعالیت بیش از ۵۰ مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی در کشور خبر داد و بیان کرد:  سرمایه‌گذاری در حوزه سلول‌های بنیادی بسیار ضعیف است و باید مسئولان امر  به سرمایه‌گذاری در حوزه مذکور به‌شدت حساس بوده و فضاها را تقویت کنند.

حمیدیه به ۱۶ مرکز سلول بنیادین در خون سازی اشاره و افزود: متاسفانه گیلان در ین عرصه جایگاهی ندارد  و همیشه در حاشیه بوده است.