به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه در استان کشتارگاه سنتی وجود ندارد، گفت: وجود سه کشتارگاه صنعتی در گیلان عامل بیماری تب کریمه کنگو را به صفر رسانده است. سهراب عاقبتی بیماری تب کریمه کنگو را بیماری مشترک انسان و دام نام برد و اظهار کرد: بیماری […]

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه در استان کشتارگاه سنتی وجود ندارد، گفت: وجود سه کشتارگاه صنعتی در گیلان عامل بیماری تب کریمه کنگو را به صفر رسانده است.
سهراب عاقبتی بیماری تب کریمه کنگو را بیماری مشترک انسان و دام نام برد و اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند از طریق نیش کنه آلوده به ویروس و یا کشتار غیرمجاز دام در مناطق ییلاقی منتقل شود.

وی بابیان اینکه در مناطق ییلاقی نظارت شبکه دامپزشکی وجود ندارد، افزود: در سطح استان سه کشتارگاه صنعتی وجود دارد که بر کشتار دام نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اعلام اینکه توزیع گوشت استحصال‌شده در روز کشتار عرضه نمی‌شود، گفت: همه دام‌های کشتار شده در کشتارگاه‌های صنعتی گیلان حداقل ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال‌هایی که درجه دمایی آن‌ها اندازه دمای یخچال‌های معمولی است نگهداری می‌شوند.

عاقبتی بابیان اینکه نگهداری دام در یخچال تنها در کشتارگاه‌های صنعتی گیلان انجام می‌شود، بیان کرد: توزیع گوشت قرمز استحصالی پس از نگهداری در یخچال با افزایش اسیدی شدن ph، بیماری احتمالی در گوشت را غیرفعال می‌کند.

وی بابیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری انسانی است تا دام زیرا در دام‌ها نشانی بالینی واضحی وجود ندارد، افزود: در تابستان به‌منظور مقابله با بیماری‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا دامداران با سم‌پاشی جلوی انتشار بیماری‌ها را بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه با اعتبارات در نظر گرفته‌شده در کلیه شهرستان‌ها سم‌پاشی دام و جایگاه آن‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: دامداران استان خودشان هم می‌توانند سم را خریداری کنند و برای مقابله با بیماری‌های دامی استفاده کند.

عاقبتی با اشاره به این نکته که اعتبارات شبکه دامپزشکی آن‌قدر نیست که بتواند همه دام‌های استان را سم‌پاشی کند، خاطرنشان کرد: وجود کشتارگاه‌های صنعتی در صورت رعایت حفاظت انفرادی افراد شاغل در موقع کار در نقاطی که احتمال وجود کنه آلوده به ویروس است دامداران باید بالباس مخصوص و دستکش پوشیدن خود را در مقابل بیماری حفظ کنند.

وی با بیان اینکه گیلان کشتارگاه سنتی ندارد، گفت: گیلان تنها استانی است که از وجود سه کشتارگاه صنعتی برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تأکید بر اینکه وجود کشتارگاه‌های صنعتی عامل بیماری تب کنگو در استان را به صفر رسانده، افزود: اگر در مناطق ییلاقی بدن دام بیماری که آلوده به کنه باشد را لمس کنیم می‌تواند ناقل بیماری باشد.

عاقبتی در پاسخ به اینکه نظارت شبکه دامپزشکی استان در کشتار دام بازارهای محلی چگونه است، بیان کرد: کارشناسان شبکه دامپزشکی در بازارهای محلی ازجمله کوچصفهان و بازار جمعه حضور دارند اما بیشتر در این بازارها دام برای عرضه وارد می‌شود و برای کشتار مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

وی بابیان اینکه شبکه دامپزشکی با کشتار دام خارج از محدوده کشتارگاه‌های استان برخورد می‌کند، افزود: برابر ماده ۶۸۸، کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت شبکه دامپزشکی جرم محسوب می‌شود و حداقل تا شش ما زندانی دارد.

مدیرکل شبکه دامپزشکی استان با اعلام اینکه کشتار دام تنها در عید قربان خارج از کشتارگاه مجاز است، افزود: طبق هماهنگی با دادگستری‌های استان و ابلاغ به حوزه‌های قضایی شهرستان‌ها افراد خاطی مورد تعقیب دستگاه قضایی قرار خواهند گرفت./خبرگزاری فارس