به گزارش صفیر گیلان؛مسعود نصرتی، شهردار اسبق شهر قزوین، شهردار جدید شهر رشت شد و با حضور در تالار شورا و حضور در ششمین جلسه شورا  برنامه های خود را ارایه داد. وی از حسن اعتماد اعضای شورا در انتخاب وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی تقدیر نمود و ابراز کرد: امیدوارم […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛مسعود نصرتی، شهردار اسبق شهر قزوین، شهردار جدید شهر رشت شد و با حضور در تالار شورا و حضور در ششمین جلسه شورا  برنامه های خود را ارایه داد.

وی از حسن اعتماد اعضای شورا در انتخاب وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی تقدیر نمود و ابراز کرد: امیدوارم این برنامه مورد وثوق اعضای شورا قرار گیرد.

 شهردار رشت، برنامه های خود را بصورت یک دفترچه به اعضای شورا ارایه داد و گفت: ۸۰درصد برنامه های همه شهرداران مشترک است. تمامی شهرداران اسبق قزوین یادگارهایی که از خود به جا گذاشته اند، نام نیکی است که با فعالیت های عمرانی و خدمات خود در یادها مانده اند.

نصرتی به فعالیت ۲۷ساله خود در شهرداری قزوین اشاره نمود و اذعان کرد: دکترای شهرسازی دارم. در ابتدای هرکاری  نیاز داریم مردم را با خود همراه کنیم.  باید ابتدا افق برنامه خود را تعریف و بر اساس همین سند چشم انداز و مبتنی بر یک وفاق آرمانی برنامه ها را پیش ببریم و برنامه های توسعه ای را بطور همزمان انجام دهیم.

وی بر مشارکت های مردمی تاکید کرد و افزود: وقتی مردم ما را باور کردند، خانواده مدیریت شهری یعنی شهرداری بعلاوه شورای شهر، در کنار هم می توانند برنامه ها را اجرا کنند.

نصرتی ابراز کرد: درآمد اولویت نخست است و خلق ثروت با ورود بخش خصوصی می توان گفت شهردار و شورا می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

 شهردار رشت به پیشینه هویتی رشت اشاره نمود و تصریح کرد: ما نیاز داریم در افقی بلند مدت، شهر رشت را بر اساس داشته های خود تعریف و بر همان اساس برنامه ریزی نماییم.

وی به پیشینه پرافتخار رشت، پتانسیل های  گردشگری و هویت رشت اشاره نمود و تصریح کرد: بازتعریف مجدد رشت  همراه با اتحاد بزرگان رشت، اولویتی است که می توان کارها را در مسیر درست اداره کرد.

مسعود نصرتی ابراز کرد: باید برای رشت برنامه تهیه کنیم و برنامه من که امروز ارایه می شود کلیات است و احتیاج است که رشت بر اساس مدل های تعریف شده در ۶شاخصه سنجش شود ولی لازمه آن این است که ابتدا بدانیم کجا هستیم و بر اساس آن حرکت کنیم.

وی به وظایف شهردار به عنوان مدیریت یک مجموعه بزرگ اشاره نمود و تاکید کرد: انجام آسفالت معابر، توسعه و نگهداشت فضای سبز، پرداخت حقوق و … وظیفه هر شهرداری است نه برنامه.

شهردار اسبق قزوین اذعان کرد: بنده ۴۰ ردیف ماندگار تعریف کرده ام که هر کسی می تواند این ۴۰ تیتر را با اولویت به پیش ببرد.

وی که عنوان برنامه خود را «رشت به سوی شکوفایی» معرفی کرد، ادامه داد: شهر باید شکوفا شده و فضای آرامش برای شهروندان داشته باشد. اگر تمام فعالیت ها برای ایجاد زیرساخت شهری انجام شود، تازه شهر شکوفا شده است، ولی مردم هنوز احساس خوشبختی و تعلق و احساس هویت نمی کنند.

نصرتی اضافه کرد: ماموریت بنده در این چشم انداز این است که کالبد شهر را با ورود سرمایه گذار درست کنیم. و بر همین اساس از تمام فرصتها و منابع انسانی موجود می توانم بهره ببرم.

وی تاکید کرد: در این سند، رشت در برنامه توسعه ششم می داند که باید حمایت دولت را با خود داشته باشد.

نصرتی ، محیط زیست رشت را یک داشته و سرمایه مهم توصیف  و تاکید کرد: برنامه باید این باشد که با این پتانسیل بتوان در دنیا شهره شود.

وی به حرکت های زیست محیطی صورت گرفته در قزوین اشاره نمود و یادآور شد: دبیرخانه جهانی ۲۰۱۸ برای تهیه گزارش محیط زیست شهری به ایران سپرده شده است. یکماه قبل با حضور وزرای کشورها در سران اجلاس این شرایط فراهم شده و قرار است از مهر ماه کار و دبیرخانه مشخص شود و سال ۲۰۱۸ ارایه شود. اگر موفق شویم این دبیرخانه را به همراه سازمان محیط زیست کشور و کاری مبادله ای که   در حال پیگیری است،  رشت آماده پذیرای ۲۰۱۸ برای رفت و امدهای بین المللی در حوزه زیست محیطی شود و نمونه این حرکت در ۴۰ برنامه به یادگار مانده در قزوین صورت گرفته است.

613.JPG (667×500)

وی به فعالیت های بین المللی دیگر شهرداران اشاره نمود و تصریح کرد: تبریز ۲۰۱۸ را به عنوان پایتخت گردشگری اعلام کرد و همه بسیج شدند تا تبریز پایتخت گردشگری باشد .

و این شیوه است که شهرهای مختلف استفاده می کنند  و محیط زیست شکننده رشت یک فرصت حیاتی است. تا بتواند دبیرخانه محیط زیست را به رشت بیاورد و از اعتبارات ملی و بین المللی، وضعیت رودخانه های رشت را سامان دهد. زیرا اکوسیستم رشت، ابروی ایران هست و باید به ان رسیدگی نماییم..

نصرتی تاکید کرد: وقتی نگاه ملی شود، می توان از شرکت های بومی و ملی استفاده کرد و بر اساس ان در منطقه هم اشتغالزایی و آرامش ایجاد کرد.

وی ۷ برنامه اساسی خود را هم نام برد و تاکید کرد: محیط زیست شهری با مصوبه پایانی ماه قبل، یک فرصت است تا  تمام توان استان را در این راستا بسیج کنیم و در سطح ملی نگاه ها را متوجه رشت نماییم.

608

نصرتی همچنین گفت: ابتدا باید وضعیت رشت و پتانسیل های این شهر مشخص شود و در ادامه برای اجرای این برنامه ها پروژه های کوتاه مدت، میان مد و بلند مدت  داشت و نحوه تامین مالی آن را هم مشخص کرده ام. هرچند بخشی از برنامه ها وظیفه شهرداری نیست اما چون شهرها موتور مولد هستند، باید به آن توجه کرد.

وی به وضعیت درآمدی شهر اشاره نمود و تاکید کرد: شهردار بدون پول حرفی برای گفتن ندارد و کسی شهردار بی پول را نمی شناسد. بنده می توانتم در حوزه اقتصادی  کارهای کوتاه مدت انجام دهم.

وی به بدهی های شهرداری هم اشاره نمود و تصریح کرد: سرمایه گذار زمانی وارد رشت می شود که اطمینان به او دهیم. سرمایه گذار ترسو متوجه است که کدام شهر برایش شرایط سرمایه گذاری را مهیا کرده است.

پیش فروش تراکم، تسهیلات و وام، انتشار اوراق مشارکت، تولید زمین و بارگذاری مناسب آن بخشی از برنامه های حوزه اقتصادی نصرتی بود که در جمع اعضای شورا اعلام کرد.

نصرتی در بخشی از سخنان خود گفت: مردم باید به عملکرد شهرداران امتیاز دهند و اعضای شورا می توانند ضمن بازدید از کارهای صورت گرفته در قزوین امتیاز دهی مردم اینش هر را در زمان مدیریت بنده بسنجند. اگر مردم باور کردند که مدیریت شهری و شورا با هم متحد شده و وفاق دارند، می توان کارها را پیش برد.

وی به مطالبات و بدهی های شهرداری هم اشاره نود و ابراز کرد: برای وصول بدهی هم ابزارهای زیادی است در گام نخست مجبوریم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم برای اینکه منابع را روز به روز پیش ببریم نیاز داریم منبع درامد مشخصی داشته باشیم. و استفاده از تسهیلات بانک یکی از این منابع مطمین است.

وی پیش فروش تراکم و استفاده زا سرمایه هیا خرد مردم را هم راهکاری برای ایجاد درآمد توصیف کرد و افزود:  با مصوبه ای از شورای قزوین داشتیم و با یک امتیاز دهی، به جای اینکه مردم منابع خود را در بانک نگه دارند، اوراق مشارکت برای تراکم سیال فروختیم و تجربه موفقی هم بود.

نصرتی همچنین گفت: این املاک قابل شناسایی است، حتی املاک دولتی که نیاز است با تعامل دستگاه های دولتی از ان بهره گرفت، می توان با یک راهکار قانونی اگر صاحب ملک با ارزش تفکیک شده باشیم، می توان در اجرای پروژه ها مثلا بازگشایی معبر بهره برد و کار پیچیده ای نیست.

شهردار اسبق قزوین خدمات فرهنگی اجتماعی ارایه شده در قزوین را هم یادآور شد و افزود: در یک دوره ۸ساله ۳۳ فرهنگسرا و قرائت خانه درست کردیم ۲۵ نمازخانه در بوستان ساختیم و تبدیل به مسجد شد با بخش اعظم آن با مشارکت های مردم بود.

وی احداث سرویس های بهداشتی را وظیفه شهرداری ها دانست و تاکید کرد: سرویس بهداشتی وظیفه هیچ دستگاهی نیست وظیفه شهرداری است. وقتی می خواهیم رشت مقصد گردشگری باشد باید به این نیاز هم توجه کرد.

نصرتی به تجربه احداث سنگ فرش خیابان با لاین کم سرعت در قزوین اشاره نمود و پیشنهاد داد؛ پیاده راه مرکز رشت نیز با ایجاد لاین کم سرعت، اجازه ورود اتومبیل داشته باشد.

614.JPG (667×500)

وی همچنین یادآور شد: بنده زمانی سکان شهرداری را بدست گرفتم که کسی به قزوین سفر نمی کرد و قزوین مقصد گردشگری نبود اما تنها با مرمت و احیاید سعد السطنه قزوین به عنوان بزرگترین کاروانسرای دورن شهری که هرساله میزبان برگزاری جشنواره های بازی و اسباب بازی است، امروز قزوین مقصد یک روزه گردشگری شده است. قزوینی که اصلا گردشگر نداشت.

نصرتی تیم های رشت را یک پتانسیل خوب برای گردشگری خواند و اذعان کرد: برگزاری مسابقات فوتبال می تواند جاذب گردشگر باشد.

وی همچنین به مهاجرت گیلانی ها به قزوین اشاره نمود و تصریح کرد: بخاطر همجواری گیلان و قزوین ، با فرهنگ گیلان آشنا هستم ضمن اینکه بخاطر گیلانی ها در سطوح مدیرتی قزوین، با فرهنگ گیلان آشنا هستم.

وی به سرانه ناچیز فضای سبز رشت اشاره نمود و تاکید کرد: با اقلیمی که رشت دارد، باید بهترین فضای سبز شهری را داشته باشد اما این حداقل فضای سبز هم در رشت وجود ندارد و باید با سرعت به آن توجه کرد.

نصرتی ادامه داد: حذف نازیبایی ها بزرگترین اقدامی است که باید در رشت صورت گیرد. باید مردم شهر صاحب آرامش شوند اما با این سیما و منظر شهری بهم ریخته، آرامش شهروندان نیز بهم می ریزد و انجام این مهم، نیازمند همراهی مردم و همه دستگاه هاست.

شهردار اسبق قزوین تشکیل اتاق شکوفایی رشت را یک ضرورت خواند و ابراز کرد: باید نخبگان در کنار ما باشد. در قزوین کارگروهی راه اندازی کردیم تحت عنوان؛ قزوین بعلاوه ۲۰. که حدود ۷۰ نفر از دغدغه مندان قزوین ۸ سال است روزهای چهارشنبه در سالن بلدیه کنار هم قرار می گیرند و فضای تعاملی بین ما و مردم ایجاد می کنند. هرکار خوب و مشکل دار را به کارگروه ارسال می کنند و با فعالیت این کارگروه، حس تعلق بین مردم و مسئولان ایجاد می شود.

وی برگزاری جشنواره های محلی را هم یک فرصت گردشگری خواند و یادآور شد: ۶ سال است جشنواره  بازی و اسباب بازی را در قزوین برگزار کریدم و فروردین ماه امسال، ۱۸۰هزار نفر فقط با خرید بلیط میهمان این جشنواره بودند.

نصرتی بر اقتدار مدیریت شهری برای پیشبرد امور هم تاکید کرد و افزود: شهردار باید با اقتدار باشد. خانواده شهرداری باید بپذیرد که در راس هرم شهرداری شخصی قرار گرفته که مورد وثوق نماینده های مردم، استاندار محترم و اعضای شورای شهر است. اگر این اقتدار را ۱۱ نفر عضو شورا برای شهردار فرآهم کنند، شهردار نیز می تواند در پیشبرد برنامه ها خود موفق عمل کند.

وی بر استفاده از پیمانکاران بومی هم تاکید کرد و افزود: اولویت من استفاده از داشته های بومی برای انجام پروژه هاست .

شهردار اسبق رشت تاکید کرد: هیچ شهرداری شعبده بازی نمی کند هرکس انتخاب شود باید با یک اتحاد با مدیران و اعضای شورا برنامه ها را پیش ببرد و در این صورت است که جایگاه پرافتخار رشت از منظر مدیریت شهری با سرعت دیده می شود و به آن خواهیم رسید.

نصرتی  گفت: سرنوشت ۴سال یک شهر در گرو یک انتخاب است و امیدوارم با این پاسخ دغدغه اعضای شورا رفع شود.

 شهرداررشت گفت: رشت توانمندیهای زیادی دارد و اتوبوس و مینی بوسی در کار نیست ولی قابلیت بهره برداری محدود از فردی خاص در یک موضوع خاص امری بدیهی است 

نصرتی به تعداد زیاد پرسنل شهرداری اشاره نمود و تصریح کرد: تجربه من این است که با مقیاس بسیار بالا برای پرسنل کار تعریف کنیم تا جاییکه  باز نیاز باشد دوباره نیرو وارد کنیم. اما اگر کار برای کارکنان تعریف نکنیم، سرماه رسیده و باید فقط بفکر پرداخت حقوق باشیم.

نصرتی تاکید کرد: هیچ شهرداری شخصیت حرفه ای خود را زیر سوال نمی برد که فقط موفقیتش پرداخت حقوق کارکنانش باشد! نگرانی دوستان واقعا صحیح است. در دولت قبل پرداخت یارانه یک مشکل و دغدغه بود و حتی جلوی بسیاری از حرکت های عمرانی را می گرفت. کار باید طوری تعریف شود که وضعیت حقوق جاری و پاداش پرسنل مشکل ساز نشود. اما بسمانان کردن این امور، صبر و حوصله می خواهد.

وی در مورد بهره مندی از نخبگان و مدیران توانمند هم گفت: هیچ نگرانی از پذیرش دوستان توانمند ندارم و هر شخصیتی در هر جایگاهی حتما مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 شهردار رشت  در  خصوص چگونگی تعامل با مدیران استان گفت: از ۴۱ مدیر کل در استان قزوین که در راس امور تصمصم گیرنده هستند، ۳۵ نفر غیر بومی هستند. قزوین را براساس بومی بودن مدیران  نمی شناسند در رشت هم معمول است یک مدیر مشاورینی  استخدام می کند که امور او را انجام دهند مثلا مشاوران غیر بومی طرح تفصلی، طرح جامع و ترافیک  را تدوین می کنند. ولی بصورت حرفه ای اجازه می دهید برای شما تصمصم بگیرید. همه ایران این کار را می کنند.

نصرتی تاکید کرد: اعتقاد شخصی من برای شهرهای ایران این است  که شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر مدیر بومی باشد ولی بالای آن دغدغه نیست بویژه برای کلانشهرها.  و بنظر می رسد اگر سازو کاری که سوال شد، اگر ساز و کار منطقی و هدفمند باشد، به توسعه شهر کمک می کنند نه به من نوعی .

 شهردار رشت، منطقه آزاد را یک ظرفیت خوب توصیف و اذعان کرد: رشت در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و اگر در این مسیر منطقه ازاد تجاری هم باشد، بهترین فرصت برای رشد اقتصادی منطقه است.  ۳۹ شهر با یک منطقه آزاد معنا دار شده هم به لحاظ قرار گیری در مسیر جاده ابریشم و هم منطقه ازاد و من در برنامه های خود به این مهم توجه دارم و برای مهم است حتی  از کنسولگری روسیه هم استفاده کنم.

نصرتی در مورد اولویت های اجرای برنامه هیا خود گفت: از ۷ برنامه، اولویت من محیط زیست شهری است چون فرصت اجرای آن تا ۲۰۱۸ است  و این فرصت را فقط محلی و استانی نبینید بلکه در سطح ملی رشت دیده می شود.

وی در مورد تولید ثروت از زمین هم گفت: برای کوتاه مدت می توان  از فضای زمین های موجود استفاده کرد و شهرداری به اندازه ای که کار پیش برود زمین دارد و من لیست دارم. یک سری نهادها هم هستند که استاندار هم باید همراهی کند. بخشی از زمین های دولتی با وسعت بالا هست که قانون داریم  و می توانیم زمین مازاد را بر اساس پروژه تعریف کنیم. نمی خواهم زمین را بفروشم حقوق  پرسنل را بدهم  این تجربه را در قزوین هم اجرا کردم.

وی اطمینان داد که مشکلی برای سکونت در رشت و تردد به قزوین ندارد و تصریح کرد: اگر وضعیت رفاهی تمام پرسنل را ندانسته و ساماندهی نکنیم فقط باید ۸۰درصد درآمد شهرداری صرف نیروی غیر مولد شود.

شهردار اسبق قزوین همچنین گفت: شهردار پدر پرسنل هست و این یک واقعیت هست. من نیروهای شهرداری را کارمند نمی دانم همراهانی می دانم که باید با رضایت خاطر کار کنند.   روزی که من با شهرداری قزوین خداحافظی می کردم هم شورایی ها و هم پرسنل گریه می کردند.

نصرتی در مرود ایجاد درآمد نیز گفت: مطمئنا در حوزه مدیریت شهری نحوه جمع آوری پول راهکارهای متفاوتی وجود دارد. برای جذب سریع منابع، باید با یک ظرافتی شیوه های متفاوت با شرایط زمان اتخاذ کرد. طر ح های دیروز من برای امروز کارایی ندارد. شهردار بدون پول را هم کسی به رسمیت  نمی شناسد. اما اینکه چه جوری می توانم خلق ثروت کنم، تیم اقتصادی من در یک کارگروه اقتصاد برای هر شهر تعریف می کند..

 وی یاداور شد: حرفهای دور اول شهردار شدن من با ۴سال دوم متفاوت بود. چون مقتضیات متفاوت بود . اکنون صنعت ساختمان پویا نیست و  باید کارگروهی تشکیل شود تا اولا مطالبات شهرداری را جمع آوری کنیم و در گام بعد بانکها را برای دریافت تسهیلات با خود همراه کنیم. برای این امر برنامه ریزی دارم و فکر می کنم که شدنی باشد.

 

 شهردار رشت در پایان گفت: خانواده مدیریت شهری یعنی شورا و شهرداری را یکپارچه بشناسیم تا احترام هر دو گروه مطرح شود.

تعداد بازدید: ۳۱
منبع:
نویسنده: