به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛زلیخا صفری/حجت السلام محمد صادق ایران عقیده دادستان شهرستان فومن در همایش یاوران وقف در سقا خانه حضرت ابولفضل عباس (ع)  با اشاره به اینکه کسانی که مال خود را وقف می کنند در توسعه جامعه نقش ایفا می کنند گفت:یکی از افتخارات مکتب اسلام تاسیس وقف به عنوان یک صدقه […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛زلیخا صفری/حجت السلام محمد صادق ایران عقیده دادستان شهرستان فومن در همایش یاوران وقف در سقا خانه حضرت ابولفضل عباس (ع)  با اشاره به اینکه کسانی که مال خود را وقف می کنند در توسعه جامعه نقش ایفا می کنند گفت:یکی از افتخارات مکتب اسلام تاسیس وقف به عنوان یک صدقه جاریه است.

 وقف در همیشه تاریخ مورد اعتماد مردم

دادستان فومن با بیان اینکه خیلی از امورات دنیوی انسان در ماورای دنیایی انسان با او همراه نیست و با مرگ انسان عملش قطع می شود گفت: سه چیز همیشه همراه انسان است که این سه چیز شامل صدقه جاریه،انفاق و وقف است .

ایران عقیده وقف را در همیشه تاریخ مورد اعتماد مردم دانست و اظهار کرد؛ در کشور ما ببینید چقدر موقوفه از وجود امام هشتم (ع) وجود دارد.

 

photo_2017-11-19_16-55-13

 

ایشان مهمترین اثرات وقف را برطرف نمودن مشکلات فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی خواند و گفت: دقت در اموال وقف و نحوه استفاده از آن به گونه ای باشد که در تمام زمانها مورد بهره مندی باشد.

دادستان شهرستان فومن با اشاره به اینکه انسان اگر در مسیر وقف قرار گیرد چون وقف جریان سیار است ارزشمند است گفت: وقف می تواند در بخش فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی نقش افرینی کند.

اثرات  ارزشمند وقف در جامعه 

وی مهمترین اثرات وقف در حوزه فرهنگی را تاثیر گذاری در رفع مشکلات فرهنگی و زدودن موضلات این بخش خواند و گفت: با وقف می توان فرهنگ جامعه را به فرهنگ نوین و ساختاری پیش برد.

وی دومین اثر وقف را در حوزه اجتماعی و رفاحی خواند و افزود: ساخت پل،کتابخانه،کاروانسرا و دیگر اماکن اجتماعی وقف می تواند در پیشرفت جامعه کمک کند.

ایران عقیده از تاثیرات وقف در حوزه اجتماعی را کنترل حوزه ثروت خواند و اظهار داشت؛ اسلام با  تکاثر  ثروت مخالف و نمی خواهد جامعه با تکاثر ثروت پیش رود.

وی افزود: اسلام می خواهد اثار ثروت در جامعه بیشتر  در حوزه وقف محدود شود و وقتی شخص ثروت خود را  در وقف محدود کند توزیع  ثروت می کند.

ایشان از مهمترین آثار وقف را فقر زدایی دانست و گفت: وقف می تواند ریشه کنی فقر را داشته باشد.

دادستان فومن توسعه علم و علم اندوزی و آموختن فنون و مهارتها را به وقف نسبت داد و گفت: با وقف می توان توسعه و ترویج علم و دانش اندوزی و تربیت عالمان را داشته باشیم مثل مراکز حوزه های علمیه که امروز وقف شده و از کشورهای دیگر برای علم آموزی در این مکانها حضور دارند.

توازن طبقات اجتماعی با وقف

دادستان فومن با اشاره به اینکه تربیت اندوزی و رسیدن به عدالت اجتماعی با تربیت صحیح اسلامی از دیگر اثرات وقف است گفت: وقف در جامعه با تربیت اسلامی توازن ایجاد می کند و علم آموزی متوازن صورت می گیرد.

ایشان همچنین توازن بین طبقات اجتماعی را از دیگر اثرات وقف خواند و گفت: با وقف خیلی از ارزشهای دینی و اسلامی حفظ می شود.

حجت السلام ایران عقیده راز ماندگاری قیام حسین (ع) و اهداف این امام را حاصل خدمات شیعیان با وقف  خواند و گفت: علارغم تلاش دشمنان و بنی امیه اهداف امام حسین (ع) با خدمات شیعیان و آن چیزی که هدیه کردند ماندگار شد.

. دادستان فومن دشمنان ابی عبداله (ع) و پیامبران را سه دسته خواند؛دسته اول کسامنی که اهل بیت را کشتند و دسته دوم دشمنانی که می خواستند آثار وجودی ابی عبدالله را از بین ببرند و نمونه اش را ما امروز در از بین بردن مکانهای مذهبی توسط داعش مممممی بینیم و دسته آخر  افرادی که می خواستند اثر گذاری امام حسین (ع) را از بین ببرند. .

ایران عقیده نماز جمعه کشورمان را امروز با مخالفتهای زیاد از طرف دشمنان  مطرح نمود و گفت: نماز جماعت در بسیاری از کشورها و حتی در عربستان نیز خوانده می شود ولی در کشور ما همه مخالف برگزاری این نماز هستند زیرا نماز جمعه کشورمان با بیداری اسلامی و هدف دار است .

وی افزود: امروز دشمن کمر همت را محکم بسته تا کشور را تضعیف و ولایت فقیه را تضعیف کند  و می داند که اگر خللی در ولایت فقیه ایجاد کند چیزی از اسلام نمی ماند.

احیاء و شناسایی وقف یک وظیفه همگانی .

ایران عقیده تصریح کرد؛ با وقف شیرین ترین اموال  خود برای دفاع از اهل بیت  و اهداف قیام حسین (ع) گام بردارید.

دادستان فومن در بخشی دیگر از گفمانش احیاء وقف را یک وظیفه همگانی دانست و گفت:اگر چه اداراتی چون اداره اوقاف و امور خیریه  در این حوزه وظایفی دارند ولی مردم می توانند همکاری کنند.

وی خواستار شد تا با شناسایی برخی موقوفات در روستاها دست برخی سود جویان را کوتاه و مال انفال شده را که در روستاها است شناسایی کنند.

وی تاکید کرد؛نظارت و کنترل بر اموال وقف و موقوفه و استفاده از این اموال در مسیر خودش  از ضروریات است زیرا شخص مال خود را در راه خدا بخشیده و باید از چنین افرادی تجلیل شود.

امروز در همایش یاوران وقف از  از دکتر فاضلی واقف خیر اندیش و رئیس و کارکنان اداره ثبت و اسناد شهرستان فومن و یک کارمند دادگستری و خبرنگاران  پایگاه صفیر گیلان و هفته نامه ۴ دی تجلیل شد.