مدیر کل کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به اینکه امروز پژوهش نشان می دهد که کودکانی که در کانون فعالیت دارند با کودکانی که در کانون نیستند بسیار تفاوت دارند گفت: مهمترین ابزار کانونهای پرورش فکری کودک و نوجوان اعتماد مردم به کانون است .

اختصاص/ صفیر گیلان؛اسفندیار ضیایی بعدازظهر شنبه(۱۴ مهرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان به مناسبت هفته ملی کودک که در اداره کل کانون پرورش فکری گیلان برگزار شد، اظهارکرد: هفته ملی کودک از امروز تا ۲۰ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» آغاز شده است.

وی با اشاره به تقارن این هفته با هفته نیروی انتظامی، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش می کند تا مهارت آموزی به کودکان را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در این نشست در ابتدا با اشاره به اینکه دبیرخانه کمیته هفته ملی کودک چندسالی است که در کشوربه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محول گردیده است گفت: این دبیرخانه با محوریت همگرایی و هم افزایی همه ی دستگاه های فرهنگی و اداری مرتبط  در سطح کشور فعال است.

ایشان با  اشاره به این که در هفته کودک امسال بیش از ۶۵ عنوان برنامه پیش بینی و تدارک داده شده است اضافه کرد: با توجه به این که امروز اولین روز هفته ملی کودک است، به همین ترتیب افتتاح نمایشگاه دست ساخته ها و فعالیت های اعضا و مربیان را در ۳۱ مرکز به صورت همزمان در استان شاهد بودیم.

وی از برنامه دیدار کودکان مراکز کانونهای گیلان با مسئولان خبر داد و گفت:یکی از برنامه های شاخص در این هفته دیدار بیش از ۱۵۰ کودک گیلانی با لباس‌های محلی با استاندار در سالن استانداری گیلان است.

ضیایی عضویت رایگان همه کودکان و نوجوانان در کتابخانه های استان را بخش دیگری از برنامه های هفته ملی کودک در استان خواند و اظهار کرد:عضویت رایگان همه کودکان و نوجوانان استان گیلان در روز ۱۶ مهر، نمایش رایگان فیلم ها در سالن نمایش های کانون و اهدای کتاب در تمامی مدارس از جمله ویژه برنامه های هفته کودک در استان معرفی کرد.

 

وی با اشاره به اینکه کودکان شهروندان خاموش شهر هستند گفت: نیاز است رسانه ها با عنوان سفیران صلح با صداقت و شفافیت و با قلم خود  برای کشف استعدادهای نهفته کودکان گام برداشته  و احقاق حق کودکان  را از مسئولان داشته باشند.

این مسئول حوزه کودک در گیلان خطاب به خبرنگاران گفت: تلاش کنید تا هم رسانه و هم پدر و مادر و مسئول و مربی همه کودک باشیم تا در کشف استعدادها و نبوغ این عزیزان گام برداشته و راویان خوبی در این حوزه باشید.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان به فعالیت بیش از ۵ دهه این مجموعه اشاره و افزود: یکی از اهداف نامگذاری هفته ملی کودک برای آگاهی بیشتر از حقوق کودکان است و در ایران به دلیل اهمیت حوزه کودک به جای یک روز یک هفته به کودکان اختصاص یافته است.

او ادامه داد: کانون پرورش فکری در طول سال ۹۷ به صورت پایلوت در تمام استان مهارت های زندگی  را به اجرا گذاشته است که به صورت کارگاه های تخصصی هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در حوزه والدین با شعار خوب زندگی کردن تمرین می خواهد برگزار شده است.

او همچنین با اشاره به این که سبک زندگی ایرانی و اسلامی سرلوحه کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفته است گفت: امروز جدا سازی کودکان اثار خوبی نداشته  و در این بخش با نگاه مراکز فراگیر در کنار مراکز اصلی به کودکان خدمات و مهارت آموزی داده می شود.

ضیائی در ادامه به جشنواره بزرگ قصه گویی که از قبل از ماه محرم شروع شده بود اشاره داشت و گفت: این جشنواره بصورت یک پویش مردمی در گیلان برگزار شده است که استان گیلان جزء ابداع کننده های این جشنواره به شمار می آید .

ایشان مهارت آموزی را سرلوحه کار عرصه آموزشی خواند و گفت: و این مهارت باید در حوزه آموزش ابتدایی مبدا قرار گیرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به اینکه امروز پژوهش نشان می دهد که کودکانی که در کانون فعالیت دارند با کودکانی که در کانون نیستند بسیار تفاوت دارند گفت: مهمترین ابزار کانونهای پرورش فکری کودک و نوجوان اعتماد مردم به کانون است .

وی همچنین نگاه به موسیقی فولکلورفرهنگ   را نگاه ملی خواند و گفت: در این حوزه ما برش استانی نظیر  زبان و فرهنگ و روابط را مد نظر داریم.

وی همچنین نگاه کانون به کانون زبان کودک را با برند بین المللی  و زبان در سفر خواند و اظهار کرد: ما در ۱۷ مرکز کانون گیلان زبان آموزی داریم که در این حوزه ۱۵۰۰نفر طالب آموختن زبانهای انگلیسی،فرانسه،عربی،المانی و .. هستند.

ضیایی از راه اندازی سایت کودک و نوجوان در پنج شهرستان گیلان خبر داد و گفت:ما همچنین اولین  لیگ بازی رایانه ای را در کانونها راه اندازی کردیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گیلان با بیان اینکه ما امروز نظم مالی خاص در تقسیم اعتبارات داریم گفت: برخی مراکز استان نیازمند تجهیز و نو سازی و  برخی شهرستانها هم نیاز به راه اندازی مراکز دارند .

ایشان از افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات کانون در سال ۹۶ خبر داد و گفت: به ودی ما راه اندازی مراکز تخصصی کودکان را در گیلان خواهیم داشت.

این مسئول حوزه کودک بزرگترین دغدغه  خود را  بهرمندی تمام کودکان گیلانی از خدمات مراکز کانون خواند و گفت: من خودم یک روستایی هستم و روستاهای ما امروز از مراکز کانون کمتر برخوردار بوده و ما مراکز سیار را که در گذشته یک مرکز بود امروز به ۴ مرکز افزایش دادیم.

در  پایان این نشست خبری خبرنگاران گیلانی عضو افتخاری  کانون  پرورش فکری کودک و نوجوان گیلان شدند.

تنظبم/زلیخا صفری