نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۱۴۰۰ کاملاً سیاسی است که انتظارات را در جامعه بالا می‌برد و از طرفی منابع بودجه کاملاً ناپایدار و بی‌ثبات است.

صفیر گیلان؛ سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در جمع خبرنگاران استان البرز با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی این استان اظهار داشت: بخش خصوصی استان البرز در حوزه صنایع دانش‌بنیان و نیازمندی‌های کشور قدم‌های بزرگی برداشته است.

وی در ارتباط با اظهار نظر خود در مورد نرخ ارز، افزود: بنده در مصاحبه‌ای گفتم که دولت قصد دارد قیمت دلار را به ۱۱۵۰۰ تومان برساند که این موضوع با واکنش ربیعی  سخنگوی دولت همراه بود و بعد از آن رئیس جمهور در مصاحبه‌ای گفت که نرخ محاسباتی دلار را  ۱۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گویا سخنگوی دولت با رئیس جمهور هماهنگ نیست، اضافه کرد: ریزش ارز هم در حال اتفاق افتادن است، در زمان حاضر باید پرسید؛ شرایط ارزی چگونه است، ارز داریم یا نه؟ اگر نداریم چگونه است؟ آقایان از این سخنان من ناراحت شدند که  چرا این جمله گفته شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بودجه و رشد برخی موارد در آن گفت: در بودجه نرخ افزایش دستمزد کارمندان پیش‌بینی شده، اما برای بازنشستگان این مورد رشد داده نشده است ‌و در این بودجه رشد هزینه‌ها مشهود است.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد منابع بودجه تصریح کرد: فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت و در صورت فراهم نبودن این امکان فروش اوراق مطرح شده است که منابع را تأمین کند که حجم اوراق پیش‌بینی‌شده  به‌گفته یکی از اقتصاددانان نزدیک به دولت بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی را به سال ۱۴۰۰ منتقل می‌کند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه “این بودجه، یک بودجه کاملاً سیاسی است که انتظارات را در جامعه بالا می‌برد و از طرفی منابع بودجه کاملاً ناپایدار و بی‌ثبات است”، ادامه داد: این روش به‌جز  تحمیل خواست خود به نظام چیزی دیگر نیست.

وی با اظهار اینکه “نمایندگان به‌دنبال جبران این دو موضوع هستند”، تصریح کرد: بالا نگهداشتن درآمد نفت و بالا بردن فروش اوراق برای جبران هزینه‌ها غلط است و در صورت حذف این دو مورد دارایی‌های دولت باید فروخته شود و باید اموال و املاک دولت فروخته شود.

وی با بیان اینکه راه دیگر بالا بردن مالیات در شرایط رکود تورمی و کرونا است، ادامه داد: در این شرایط از کدام فعال اقتصادی باید مالیات بیشتری دریافت شود و باید افرادی را که فرار مالیاتی کرده‌اند شناسایی کرد که این موضوع در یک سال غیرممکن است و راحت‌ترین روش دریافت مالیات و رفتن به‌سراغ مؤدیان مالیاتی فعلی است و راه جبران هم سخت است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید به اینکه “توصیه بنده به دوستان مجلس تصویب بودجه سه‌دوازدهم بوده است”، عنوان کرد: دوستان گفتند که “ما به‌دنبال ترمیم بودجه هستیم” و باید دید گزارش نهایی تغییرات چه‌چیزی را نشان می‌دهد.

وی در مورد بازار سرمایه و دیدار با رئیس قوه قضائیه برای حل مشکلات این حوزه ادامه داد: لیستی از متخلفان بورس به قوه قضائیه فرستاده شده است و دادستان تهران باید در این زمینه رسیدگی کند و نامه‌ای دومی هم در حال تهیه است که تخلفات حقوقی‌ها نیست و تخلفات سازمان بورس و اقدامات وزارت اقتصاد در این حوزه است.

قاضی‌زاده هاشمی با تصریح به اینکه در این زمینه برخی به وظایف خود عمل نکردند، گفت: اهمال و کم‌کاری آقایان و عدم اقتدار ‌در این زمینه سبب ایجاد مشکلات فراوان برای سهامداران شده است.

/تسنیم