‌به گزارش صفیر گیلان، سربازی معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص بهره‌برداری از منابع آب‌های سطحی و روان آبهای استان گفت: با وجود بیش از ۱۰۰ رودخانه منتهی به تالاب و دریا در استان گیلان و بالغ بر ۳۰ هزار هکتار آب بندان و اهمیت نزولات آسمانی در این استان‌، می‌توان […]

‌به گزارش صفیر گیلان، سربازی معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص بهره‌برداری از منابع آب‌های سطحی و روان آبهای استان گفت: با وجود بیش از ۱۰۰ رودخانه منتهی به تالاب و دریا در استان گیلان و بالغ بر ۳۰ هزار هکتار آب بندان و اهمیت نزولات آسمانی در این استان‌، می‌توان با مدیریت پایدار منابع آبی و برنامه‌ریزی دقیق از هدر رفتن آب‌های سطحی و روان آبها جلوگیری بعمل‌ آورد.

وی افزود: بدون برنامه‌ریزی درست، این روان آب‌ها می‌تواند موجبات سیل، تخریب اراضی رودخانه‌ها را فراهم آورد.

سربازی خاطرنشان‌ کرد: سربازی خاطرنشان‌ کرد: تالاب‌ها و آب‌بندان های سراسر استان به عنوان منبع بالقوه جهت ذخیره و استحصال روان آب هستند که با تمهیدات اندک ‌می‌توانند بالاترین بهره‌وری را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و اهمیت مدیریت آب‌های سطحی و روان آبها، با برنامه ریزی و مدیریت درست، این منابع را برای نسل‌آینده حفظ کنیم.

معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: امروزه در سراسر جهان تامین آب یک مسئله حیاتی است.

وی افزود: جمع‌آوری آب باران برای مصارف غیر شرب و مصارف کشاورزی و تامین آب موردنیاز حیات وحش امکان‌پذیر بوده و به عنوان یکی از راه‌های برون رفت از بحران کم‌آبی است.

سربازی گفت:اگرچه در کشور ما از دیرباز بطور سنتی روش‌هایی برای استحصال و ذخیره‌سازی روان آب ناشی از نزولات جوی بکار گرفته می‌شد که امروزه بسیاری از آنها منسوخ شده است./ایسنا