صفیر گیلان/زلیخا صفری؛شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ظهر امروز در جمع خبرنگاران گیلان با بیان اینکه شعار در مسیر توسعه زیاد داده می شود ولی راههای زیادی وجود دارد تا این شعارها تحق پیدا کند  و تنها با شعار موفقیت حاصل نمی شود گفت: انچه گفتم از جنس امید بود […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ظهر امروز در جمع خبرنگاران گیلان با بیان اینکه شعار در مسیر توسعه زیاد داده می شود ولی راههای زیادی وجود دارد تا این شعارها تحق پیدا کند  و تنها با شعار موفقیت حاصل نمی شود گفت: انچه گفتم از جنس امید بود و شما خبرنگاران  می توانید امید را در جامعه ایجاد  و تقویت امید به زندگی در رسالت شماست و باید مطالبه گرباشید که در غیر این صورت با از دست دادن امیدها جامعه به هرج و مرج و آشوب می رود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۱۵ هزار نفر پرسنل  مشغول به کار هستند، گفت: در استان گیلان ۷ حوزه معاونت و  ۲۶ بیمارستان، ۹۶ مرکز جامع روستایی و۹۴ مرکز جامع شهری  و  ۹۶۰ خانه بهداشت برای خدمات رسانی به مردم ا در حال فعالیت هستند.

یوسف زاده چابک رییس علوم پزشکی گیلان را با فعالیتهای متنوع  معرفی نمود و اظهار کرد؛  هم اکنون ۵ هزار دانشجو در ۱۷ رشته تخصصی در دانشگاه در حال تحصیل  هستند و دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نسبت به دانشگاههای دیگر در رشته‌های تخصصی رتبه بالایی دارد و نیز در حال حاضر ۳ رشته فوق تخصص در این دانشگاه تدریس می‌شود و ما در شمال کشور جلودار هستیم.

ریس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  به تاسیس این دانشگاه  در سال ۱۳۶۴ اشاره کرد و افزود: این دانشگاه در تاسیس  زمان با بهداری استان گیلان که بسیار در سطح کشور قوی بود ادغام شد و نقطه عطفی در موضوع بهداشت و درمان استان  و وزارت بهداشت به وجود آمد.

 

وی با اشاره به اینکه بعد از ۱۰ سال تاسیس بیمارستان سینای تهران  بیمارستان پورسینا  در رشت با مجهزترین امکانات بعد تهران تاسیس شد ،گفت: این حسن داشتن اولین بیمارستان در دراز مدت به ضر. استان شد و بیمارستانهای استان با قدمت طولانی امروز فرسوده شدند و ما با چالش بیمارستانهای فرسوده در گیلان مواجه هستیم.

وی عمده مشکل رشت را با مراکز دیگر استانها در نداشتن بیمارستان جامع دانست و گفت: بیمارستانهای ما از جمله پورسینا در بخش جراحی،رازی در بخش داخلی،۱۷ شهریور در بخش اطفال و امیر المومنین چشم و گوش و دیگر بیمارستانها هم به همین منوال در بخشی خاس خدمات ارائه می دهند که ما با چالش ها روبرو هستیم.

نقشه جامع درمان دانشگاه گیلان طراحی  و افق چشم اندازه ۱۰ ساله  در آن دیده شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با برشمردن چالشهای دانشگاه  گیلان گفت: طی سالهای  گذشته تقریبا بیش از ۵۰ سال است که هیچ بیمارستانی تاسیس نشده و شهرهای ما در طرح جامع سلامت صاحب بیمارستان شدند.

یوسف زاده چابک به ۱۵ هزار نیروی دانشگاه که غریب ۵ هزار نیروی قراردادی  هستند و حقوقشان از درآمد دانشگاه تامین می‌شوند مشغول به کار هستند که هر ماه ۱۰ میلیارد تومان  درآمد دانشگاه صرف پرداخت حقوق آنها می‌شود.

ایشان یکی دیگر از چالشهای پیش روی دانشگاه را  انباشت بدهی از سالهای گذشته و بعد از سال ۹۱ و تغیر شرایط کشور و آسیب پذیری دانشگاه دانست و گفت: اما با این وجود از سال ۹۵ روند منفی معکوس شده است و تراز مالی دانشگاه افزایش  و امیدواریم با این افزایش درآمد طی دو سال آینده، بدهی‌ها را جبران کنیم.

یوسف زاده از چاپ کتابی تحت عنوان «نقشه راهبردی دانشگاه» خبر داد وگفت: برای تهیه این کتاب، ۶ ماه مطالعه که حاصل چهار هزار ساعت کار است صورت گرفته است که در این کتاب تمام راهکارها برای ذینفعان ما یعنی کسانی که در امر سلامت با ما در ارتباط هستنند توجه ویژه شده است.

از اهداف نقشه راهبردی، پیشبرد در ارائه خدمات تشخیص درمانی و پیشگامی در شاخص‌های درمانی است که در ۱۰ سال آینده همگام با دانشگاه نسل سوم به ارائه خدمت به شهروندان می‌پردازد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان درمورد نقشه راه این دانشگاه نیز اظهار کرد: این نقشه با چشم انداز ۱۰ ساله تهیه شده است و ادعا داریم که در افق ۱۴۰۴ برای اینکه در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور سرآمد باشیم از روش‌های علمی سود برده ایم و هر قدمی که بر می‌داریم ثبت کرده و فقط در قالب شعار نخواهد بود.

ایشان از دیگر اهداف نقشه راهبردی دانشگاه را تولید درآمد ندانست و گفت:هدف ما تقویت زیربناها و پایه هاست که می تواند کمک کند تا فرایند داخلی و ستنها بنا شود که افزایش ایمنی و افزایش بهروری ما خواهد بود .

یوسف زاده چابک با اشاره به اینکه ما همه کار می کنیم تا ارتقای سلامت جامعه را داشته باشیم  گفت: بیماران،همراهان بیماران،کارکنانسازمانی،همکاران و همه باید با برنامه پیش رویم.

رییس  دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه برنامه زیاد نوشته می شود گفت: متاسفانه این نوشتنها دو آفت را همیشه با خود دارند که یکی اینکه برنامه نوشته می ود ولی عملیاتی نمی شود و دوم اینکه این برنامه نوشته شده در هیئت ریسه مدتها می ماند و هرگز ساری و جاری نمی شود.

وی داشتن همگرای و رسیدن به قله ها را از دیگر اهداف مطرح و اظهار کرد؛ باید قله های را تعریف کنیم که ۱۰ سال دیگر پیشرو  در دانشگاهای نسل سوم شویم و این زمانی تحق خواهد یافت که فارغ التحصیلان فقط دنبال میز و ریاست نباشند بلکه کارشان کار آفرینی باشد.

افزایش امید به زندگی در گیلان

یوسف زاده با اشاره به اینکه استان  گیلان، پیرترین استان کشور است گفت: با توجه و اهتمام ویژه به طب سالمندی، ۲۰ سال به عمر مردم استان گیلان اضافه شده است به طوری که در ابتدای انقلاب، میانگین سن مردم گیلان ۵۴ سال بود که اکنون به ۷۴ سال رسیده است و این نشان از افرایش امید به زندگی در استان است.

وی با اشاره به اینکه بحث تغذیه و غذا در وزارت بهداشت در گذشته مقفول مانده بود از دوره قبل نگاهها به آن تغییر کرد گفت: برای داشتن سالمندی با نشاط و نیز بهبود سبک زندگی رژیم غذای و مصرف نمک و قند و شکر فوق العاده با اهمیت است.

ایشانتاکید کردند؛هر ماده غذای که استفاده می کنید به نشانگر سلامت آن دقت کنید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اذعان کرد: آنچه که امروز در این جلسه گفته شد از جنس امید است و نقش رسانه‌ها، ترویج امید در کالبد جامعه می‌باشد زیرا زمانی که جامعه امید خود را از دست دهد به هرج و مرج کشیده خواهد شد.

 

افزایش شرکت های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی برای تولید ثروت از طریق علم

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیگر چشم اندازهای این دانشگاه را تاسیس یک شرکت دانش بنیان  و مجتمع فن آوری پزشکی دانست و گفت:  ما امروز ۱۰ شرکت دانش بنیان داریم که در گذشته یک شرکت دانش بنیان هم نداشتیم.

وی بحث اموزش را در این حوزه جزء مهمترین برنامه خواند و اظهار کرد؛ما با نقشه استراتژیبرای ۱۰ سال دیگر برای پیدا کردن مسیر درست است نه طی نمودن مسیرها  و ما راها را پیش بینی کردیم.

وی بهبود سبک زندگی را در حوزه بهداشت مهم خواند و گفت: برنامه ها هر ساله بازنگری ولی کارهای اصلی تغیر نمی کند و اینها باعث کاهش اسیب اجتماعی است.

رشت نیاز به بیمارستان جامع دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه شهر رشت نیاز به بیمارستان جامع دارد، گفت: برای مرکز جامع سرطان گیلان، اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل درآمد طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده بود که متاسفانه به اجبار از این اعتبار در جاهای دیگر خرج شد.

وی از اجرای نظام مراقبت سندرومیک به عنوان اقدام ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان نام برد و تاکید کرد: در حال حاضر در دو شهرستان سیاهکل و آستارا به صورت پایلوت در حال انجام است.

یوسف زاده در مورد طرح بیمه خدمات درمانی در طرح تحول سلامت گفت: متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشد زیرا قرار بود ۵ میلیون نفر تحت پوشش قرا گیرند که این رقم به ۱۱ میلیون نفر رسید که این خود چالش بزرگی در اجرای طرح شد.

وی به درامد ۱۸ میلیارد تومانی اجرای طرح تحول سلامت در گیلان در سال جاری اشاره کرد و گفت: این رقم به تازگی به حساب دانشگاه واریز شده است.

تمام زباله های بیمارستانی گیلان امحا شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در خصوص مدیریت پسماند زباله های بیمارستانی اظهار کرد: در سال گذشته توانستیم تمام زباله‌های بیمارستانی را امحا کنیم و حال تمام بیمارستانها دارای دستگاه زباله سوز هستند.

وی با اشاره به اینکه۱۰۰۰ تن زباله عفونی  بیمارستانی در سراوان امحا شد گفت: در هفته درختکاری ما این  مکان و فضا را با درخت کاری تبدیل به فضای سبز کردیم .

کلینیک‌های وِیژه‌ در شهرهای مختلف گیلان به علت نبود اعتبار تا امروز راه اندازی نشد

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار صفیر گیلان در موردکلینیک های تخصصی در برخی شهر ها که با پیشرفت ۸۰ درصد به علت نبود اعتبار قابل بهره برداری نیست گفت: کلینیک‌های وِیژه‌ای باید در شهرهای رشت، آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، فومن، صومعه سرا، رودسر، تالش، لاهیجان راه اندازی می‌شد که هیچ اقدامی صورت نگرفت و ما برای این کلینیک ها که از طرح تحول سلامت اعتباراتی برایشان در نظر گرفته شده بود به علت بدهکاریها و مصرف اعتبارات در بخش های مهم دیگر  تا امروز نتوانستیم انها را به بهره برداری برسانیم و امیدواریم در آینده نزدیک این کلینیک های تخصصی با در نظر گرفتن اعتبارات  ویژه اجرای و تکمیل شوند

یوسف زاده در پاسخ به این سوال که وضعیت اورژانس بیمارستان‌های گیلان چگونه است، عنوان داشت: اورژانس بیمارستان حشمت که ۱۷ سال نیمه کاره بود که با دریافت اعتبار، در حال تکمیل آن هستیم و همچنین در حال ساخت اورژانس بیمارستان رازی از منابع درآمدی دانشگاه هستیم و اورژانس بیمارستان پورسینا را تا پایان سال افتتاح می‌کنیم.

 

با ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی دانشگاه را تحویل گرفتم/کارانه و پاداش به تدریج پرداخت می‌شود

در ادامه جلسه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که از مهمترین سوالات بدهی دانشگاه بود که در پاسخ به اینن سوال یوسف زاده عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۳۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد که این امری عادی است و سایر دانشگاههای کشور نیز دارای چنین بدهی‌هایی هستند اما آنچه که گیلان را متمایز کرده است، ۱۲۰ میلیارد تومان تراز منفی بدهی می‌باشد که از این مقدار قرار است دولت ۶۰ میلیارد تومان را به دانشگاه کمک کند و مابقی را خودمان از درآمد دانشگاه پرداخت کنیم اما به لحاظ اقتصادی کشور، تنها ۱۵ میلیارد توان از کمک دولت به دانشگاه محقق شد.

وی گفت: دکتر بهبودی با ۳۰ میلیارد تراز منفی دانشگاه را به دکتر برزیگر تحویل داد و بنده هم با ۱۲۰ میلیارد تومان تراز منفی دانشگاه را تحویل گرفتم و درحال حاضر این رقم به ۶۵ میلیارد تومان تراز منفی رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بدهی‌ها را بیشتر در مورد دارو و تجهیزات عنوان کرد و گفت: در زمینه دارو تاکنون ۳۰ میلیارد تومان اوراق پرداخت کردیم و وضعیت مناسبی داریم اما در مورد تجهیزات بیمارستانی همچنان با چالش مواجه هستیم.

یوسف زاده در خصوص پرداخت حقوق پرسنل دانشگاه نیز اظهار کرد: حقوق همه پرسنل پرداخت شده است و آنچه باقی مانده است، کارانه و پاداش است که به تدریج پرداخت می‌شود.

IMG_9624 IMG_9632 IMG_9634 IMG_9637 IMG_9639 IMG_9635 NewsImage (7)