صفیر گیلان/زلیخا صفری؛علی باستی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه خود به سمت رییس پارک علم و فناوری گیلان گفت: طبق اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴باید جنبش نرم افزاری در کشور  بوجود بیاید تا نیازهای جامعه و زیر ساختها ایجاد و حمایت از کار آفرینان فراهم شود. وی افزود: در سیاست اقتصادی به […]

 

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛علی باستی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه خود به سمت رییس پارک علم و فناوری گیلان گفت: طبق اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴باید جنبش نرم افزاری در کشور  بوجود بیاید تا نیازهای جامعه و زیر ساختها ایجاد و حمایت از کار آفرینان فراهم شود.

وی افزود: در سیاست اقتصادی به شرکت های دانش بنیان اهمیت داده شده و ما باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم زیرا ما بیش از ۱۵ تا ۱۶ هزار فضای کالبدی داریم که ۲۵۰ هسته و شرکت شناور  شامل مراکز رشد،کانون خلاقیت،مجتمع صنعتی فشتام و….است.

باستی با بیان اینکه  محیط داخلی پارک علم و  فناوری گیلان دارای نقاط ضعف و قوت است گفت: در کنار نقاط قوت که باید تقویت شوند برای تقویت خوبی ها و برطرف شدن نقص ها برنامه ریزی  و از ظرفیتها و خرد جمعی بهره ببریم.

 

وی عدم وجود صندوق پژوهش فناوری در گیلان را یکی ازدغدغه های پارک علم و فناوری در گیلان دانست واظهار کرد؛ برای راه اندازی این صندوق از تمام ظرفیتها استفاده خواهم کرد.

رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان  با اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات پارک علم و فناوری با دیگر استانها و  کشورها گفت: گیلان در موقعیت جغرافیایی مناسب قرار گرفته است و این استان دارای مزیت هایی چون شیلات،  گردشگری، جنگل ،نفت،زیتون و انرژی  و … است.

وی نزدیکی گیلان به تهران  و منطقه آزاد و موسسات پژوهشی را یکی دیگر از مزیت های گیلان برای توسعه بخش اقتصادی گیلان عنوان کرد و گفت: نرخ بالای بیکاری، تعطیلی برخی کارخانه ها، گیلان را رنج می دهد و علاوه بر این  زیرساخت های  فنی در گیلان مناسب نیست.

باستی خاطرنشان کرد:توسعه زیرساختهای پارک، تهیه نقشه جامع زیرسازی پارک، تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری در استان، توسعه سرمایه انسانی با هدف باز طراحی فضای جدید پارک، پیاده سازی مدیریت مشارکتی، توانمندسازی نیروها و برون سپاری کارها ،توسعه نظام علمی بومی،استفاده از رسانه ها برای شناساندن ظرفیتهاو همچنین ارتقای توسهه الکترونیک را در برنامه داریم.

وی جذب توسعه منابع مالی و پژوهشی را یکی دیگر از برنامه های کاری خود عنوان کرد و گفت:  شناسایی خیرین در این خصوص حتما انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید از صندوق های موازی دولتی که به کار آفرینان کمک می کنند، بهره ببریم.

بایستی گفت: ایجاد سایت چند زبانه و افزایش ارتباط با کشورهای حاشیه خزر به خصوص کشور آذربایجان از دیگر برنامه های جدید سازمان پارک علم و فناوری است.

***دکتر علی باستی  را بیشتر بشناسیم***

دکتر علی باستی متولد ۱۳۵۲ رشت و فارغ التحصیل دوره دکترای تخصصی رشته مهندسی مکانیک، ساخت و تولید از دانشگاه صنعتی توکیو و در حال حاضرعضو هیئت علمی (دانشیار) دانشگاه گیلان است.

 IMG_20180528_122845

وی دارای افتخارات علمی از جمله پژوهشگر برتر دانشگاه گیلان بوده و تعدادی از مقالات وی در خصوص طراحی و ساخت نانو سنسورحرارتی توسط انجمن مهندسی مکانیک در ژاپن ( jsme ) و انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران،به عنوان برترین مقاله برگزیده شده است.

 

برای اولین بار در کشور و تحت نظارت و راهنمایی وی، دستگاه میکرو و نانو ماشینکاری الکترو شیمیایی جهت ساخت قطعات در ابعاد میکرو و نانو در قالب رساله دکتری دانشجویی طراحی و ساخته شده است.

 

همچنین طراحی، ساخت و به آب اندازی اولین نمونه قفس های پرورش ماهی کروی، مناسب دریای خزر از دیگر کارهای وی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه است.

 

از دیگر فعالیت های علمی نامبرده می توان به انتشار بیش از ۵۲ مقاله در نشریات معتبر ملی و بین المللی و راهنمایی ۳۱ پایان نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد.

 

دکتر باستی پیش از این به مدت چهار سال معاون دانشجویی دانشگاه گیلان و دبیر معاونان دانشجویی منطقه ۲ کشور بوده و همچنین مسئولیت هایی همچون معاونت پژوهش و فناوری دانشکده فنی و مدیریت گروه مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان را بر عهده داشته است.

 

وی در طی دوران کاری خود پروژه های متعددی با صنایع کشورهای ایران و ژاپن اجرا کرده است.